Перехідний лікарняний: як нарахувати ЄСВ
Податківці повідомили порядок нарахування єдиного соціального внеску на перехідний лікарняний.
Так, обчислення ЄСВ за минулі періоди здійснюється, виходячи з розміру ЄСВ, що діяв на день нарахування (обчислення, визначення) заробітної плати (доходу), на яку нараховується ЄСВ.
Якщо нарахування заробітної плати здійснюється за попередній період, зокрема у зв’язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, виявленням помилок, нараховані суми включаються до заробітної плати того місяця, у якому були здійснені нарахування.
Нарахування та виплати, які відносяться до грудня 2015 року, оподатковуються за ставками, що діяли в грудні 2015 року. У разі нарахування та виплати в грудні 2015 року за місяці 2016 року ставка ЄСВ — 22%, яка діє з 01.01.2016.
Отже, якщо працівникові в січні 2016 року нараховуються лікарняні за період тимчасової непрацездатності, яка припадає на грудень 2015 року і січень 2016 року, то на такі лікарняні ЄСВ нараховується за ставкою, яка діє з 01.01.2016, — 22%. Утримання ЄСВ не здійснюється.
Чи необхідно отримувати нові посилені сертифікати відкритих ключів ЕЦП у разі зміни основного місця обліку СГ чи ФО?
Відповідно до ст. 7 Закону України від 22 травня 2003 року № 852-IV «Про електронний цифровий підпис» та п.п. 3.4.6 п. 3.4 розд. 3 Договору про надання послуг електронного цифрового підпису, затвердженого наказом Інформаційно-довідкового департаменту ДФС від 17.02.2015 № 15 зі змінами, підписувач зобов’язаний своєчасно надавати центру сертифікації ключів інформацію про зміну даних, відображених у сертифікаті ключа.
Враховуючи викладене, у разі зміни адреси місця обліку суб’єкта господарювання або фізичної особи, заявнику необхідно звернутися до центру сертифікації ключів з заявою на скасування посилених сертифікатів, які містять недостовірну інформацію, та надати пакет реєстраційних документів для формування нових посилених сертифікатів.
Податкові зобов’язання з ПДФО та військового збору – у декларації про доходи
Згідно із ст. 163 Податкового кодексу України оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб підлягає загальний річний оподатковуваний дохід, який включає доходи як з джерел їх походження в Україні, так і іноземні доходи.
Водночас відповідно до п.п. 1.2 п.16¹ підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу України доходи, визначені ст. 168 Податкового кодексу України, оподатковуються військовим збором за ставкою 1,5% об’єкта оподаткування. Також передбачено, що платник податку, який отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати декларацію за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок з таких доходів.
Відтак за результатами звітного податкового року платник податку – фізична особа повинен подати декларацію та визначити податкові зобов’язання як з податку на доходи фізичних осіб, так і з військового збору.
Сума військового збору, що підлягає сплаті платником податків самостійно до бюджету за результатами звітного року, зазначається у рядку 24.1 розділу IV декларації, а сума податку на доходи фізичних осіб – у рядку 23.1 цього ж розділу.
Об’єкти нерухомості, що не оподатковуються податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Відповідно до п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки:
а) об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які перебувають у власності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також організацій, створених ними в установленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідного державного бюджету чи місцевого бюджету і є неприбутковими (їх спільній власності);
б) об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які розташовані в зонах відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення, визначені законом, в тому числі їх частки;
в) будівлі дитячих будинків сімейного типу;
г) гуртожитки;
ґ) житлова нерухомість непридатна для проживання, в тому числі у зв’язку з аварійним станом, визнана такою згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад;
д) об’єкти житлової нерухомості, в тому числі їх частки, що належать дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа, визнаним такими відповідно до закону, дітям-інвалідам, які виховуються одинокими матерями (батьками), але не більше одного такого об’єкта на дитину;
е) об’єкти нежитлової нерухомості, які використовуються суб’єктами господарювання малого та середнього бізнесу, що провадять свою діяльність в малих архітектурних формах та на ринках;
є) будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств;
ж) будівлі, споруди сільськогосподарських товаровиробників, призначені для використання безпосередньо у сільськогосподарській діяльності;
з) об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, які перебувають у власності громадських організацій інвалідів та їх підприємств;
и) об’єкти нерухомості, що перебувають у власності релігійних організацій, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, та використовуються виключно для забезпечення їхньої статутної діяльності, включаючи ті, в яких здійснюють діяльність засновані такими релігійними організаціями добродійні заклади (притулки, інтернати, лікарні тощо), крім об’єктів нерухомості, в яких здійснюється виробнича та/або господарська діяльність;
і) будівлі дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від форми власності та джерел фінансування, що використовуються для надання освітніх послуг.
Доходи понад 146 160 гривень від двох і більше роботодавців необхідно задекларувати
Платники податку, подають декларацію про майновий стан і доходи при отриманні доходів від двох та більше податкових агентів, при цьому загальна річна сума таких оподатковуваних доходів перевищує сто двадцять розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року (у 2015 році - 146160 грн). Разом з декларацією громадянин заповнює та подає додаток Ф1 «Розрахунок податку на доходи фізичних осіб при отриманні доходів у формі заробітної плати від двох і більше податкових агентів згідно з підпунктом «є» п. 176.1 ст. 176 розділу IV Податкового кодексу України», у якому здійснюється перерахунок податку на доходи фізичних осіб.
За результатом перерахунку позитивна різниця податку підлягає сплаті платником податку до бюджету, від'ємна різниця податку підлягає поверненню.
При цьому, інші, ніж вище зазначені, оподатковувані доходи, які були нараховані (виплачені, надані) фізичним особам у 2015 році, не враховуються у перерахунку податку. Декларація про майновий стан і доходи подається до 1 травня 2016 року до податкової інспекції за місцем реєстрації.
Звіти з ЄСВ страхувальники подаватимуть з врахуванням останніх змін
Законом України від 24 грудня 2015 року №909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році», внесено зміни до Закону України від 08 липня 2010 року №2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», - повідомляють фахівці Вовчанської ОДПІ.
Відповідно до внесених змін, єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, для платників, зазначених у статті 4 Закону №2464 , встановлюється у розмірі 22 %, визначеної статтею 7 Закону №2464 бази нарахування єдиного внеску (частина п’ята статті 8 Закону №2464).
На сьогодні готуються зміни до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 року №435, зокрема форми звіту про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до фіскальних органів, де будуть враховані всі зміни, що відбулися з 1 січня 2016 року.
До затвердження нової форми необхідно подавати Звіт до органу доходів і зборів як за звітні періоди 2016 року, так і за попередні звітні періоди до 2016 року (несвоєчасно подані) за формою згідно з додатком 4 до Порядку № 435, що діяла з 01.05.2015, із заповненням всіх обов'язкових реквізитів.
Незважаючи на введення єдиної ставки єдиного внеску для всіх видів доходу, рядки в таблиці 1 Звіту необхідно заповнювати у розрізі видів доходу. Суми нарахованого єдиного внеску необхідно відображати у рядках таблиці 1 Звіту за видами доходу, але розраховувати за новою ставкою (22 відс.), крім:
підприємств, установ і організацій для працюючих інвалідів – 8,41 відсотка;
підприємств та організацій всеукраїнських громадських організацій інвалідів, зокрема товариств УТОГ та УТОС – 5,3 відсотка;
підприємств та організацій громадських організацій інвалідів (за умов, визначених частиною чотирнадцятою статті 8 Закону № 2464) для працюючих інвалідів – 5,5 відсотка.
Оскільки, починаючи зі звітного періоду січня 2016 року, утримання єдиного внеску із нарахованого доходу застрахованих осіб скасовано, цей показник не зазначається при заповненні Звіту (рядки 5, 5.1 – 5.6 у таблиці 1 Звіту). Також не відображається нарахований дохід, з якого утримується єдиний внесок (рядки 4, 4.1 – 4.4 таблиці 1 Звіту). Відповідно у таблиці 6 Звіту не заповнюється реквізит 20 ,,Сума утриманого єдиного внеску за звітний місяць (із заробітної плати/доходу)”.
Оподаткування доходів від продажу нерухомого майна, якщо частина такого майна у власності понад три роки, а інша частина менше трьох
Дохід, отриманий платником податку від продажу (обміну) не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної статтею 121 Земельного кодексу України залежно від її призначення, та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки, не оподатковується (ст. 172 ПКУ).
При цьому дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об’єктів нерухомості, зазначених у п. 172.1 ст. 172, або від продажу об’єкта нерухомості, не зазначеного в п. 172.1 ст. 172, підлягає оподаткуванню за ставкою, визначеною п. 167.2 ст. 167 ПКУ, тобто 5 відсотків ( п. 172.2 ст. 172 ПКУ).
Частиною четвертою статті 334 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-ІV (далі – ЦКУ) встановлено, що права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. Таким чином, об’єкт нерухомого майна у вигляді квартири, частина якої перебуває у власності менше трьох років, також перебуває у власності менше зазначеного терміну.
Тобто, при продажу власником (фізичною особою) нерухомого майна, не отриманого у спадщину, за умови перебування такого майна у власності понад трьох років, а іншої частини менше трьох років, з метою дотримання умов ст. 172 ПКУ щодо продажу житлової нерухомості не частіше одного разу протягом звітного податкового року та перебування такого майна у власності, кожну частину нерухомого майна слід розглядати як окремий об’єкт оподаткування.
Отже, дохід від продажу власником (фізичною особою) об’єкта нерухомого майна, не отриманого у спадщину, за умови перебування частини такого майна у власності понад трьох років не оподатковується, а іншої частини менше трьох років, підлягає оподаткуванню за ставкою 5 відсотків при отриманні доходу резидентом та 15/20 відсотків при отриманні доходу нерезидентом.
Модель спрощеної системи оподаткування у 2016 році
На 2016 рік зберігається існуюча модель спрощеної системи оподаткування, у частині кількості груп платників єдиного податку. Суб’єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються, як і раніше, на чотири групи платників єдиного податку.
При цьому, Законом України від 24.12.2015 №909-VIІI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» (далі – Закон №909), який набрав чинності з 01.01.2016, внесені, зокрема, наступні зміни до Податкового кодексу України (далі – Кодекс) у частині спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.
1. Для платників єдиного податку третьої групи (фізичних осіб – підприємців (далі – ФОП) та юридичних осіб)
а) збільшено ставки єдиного податку (пункт 293.3 статті 293 Кодексу):
- для платників податку на додану вартість (далі – ПДВ) – з 2% до 3%;
- для неплатників ПДВ – з 4% до 5%;
б) зменшено річний обсяг доходу, що дає право на перебування у 2016 році на спрощеній системі – з 20 мільйонів гривень до 5 мільйонів гривень (підпункт 3) пункту 291.4 статті 291 Кодексу).
2. Для платників єдиного податку четвертої групи (сільськогосподарських товаровиробників):
а) збільшено в 1,8 рази розмір ставок податку (пункт 293.9 статті 293 Кодексу), а саме:
- для ріллі, сіножатей і пасовищ – з 0,45% до 0,81%;
- для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах і на поліських територіях, та для багаторічних насаджень – з 0,27% до 0,49%;
- для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, – з 0,09% до 0,16%;
- для земель водного фонду – з 1,35% до 2,43%;
- для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди, – з 3,0% до 5,4%;
б) для платників єдиного податку четвертої групи виключено вимогу щодо обов’язкового оформлення та реєстрації відповідно до законодавства права власності/користування земельними ділянками (зміни до пункту 2921.1 статті 2921 Кодексу);
в) для платників єдиного податку четвертої групи база оподаткування єдиним податком у 2016 році визначається з урахуванням таких особливостей (пункт 5 підрозділу 8 розділу ХХ Кодексу):
- для сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) базою оподаткування є нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 1 січня 2015 року відповідно до порядку, встановленого розділом XII цього Кодексу;
- для земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ) базою оподаткування є нормативна грошова оцінка ріллі в Автономній Республіці Крим або в області з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 1 січня 2015 року відповідно до порядку, встановленого розділом XII цього Кодексу.
Cтавки ПДФО, які застосовуються під час декларування доходів, отриманих фізичними особами у 2015 році
До доходів, отриманих фізичними особами – платниками податків у 2015 році, застосовуються наступні ставки податку на доходи фізичних осіб (ПДФО):
- 15% відсотків бази оподаткування – щодо доходів (крім випадків, визначених у пунктах 167.2 – 167.6 статті 167 Податкового кодексу України (далі – Кодекс)), які не перевищують десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного 2015 року (пункт 167.1 статті 167 Кодексу);
- 20% відсотків, – якщо база оподаткування у календарному місяці перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, – до суми такого перевищення. Фізичні особи – підприємці та особи, які займаються незалежною професійною діяльністю, застосовують ставку 20% до частини середньомісячного річного оподатковуваного доходу, що перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати (пункт 167.1 статті 167 Кодексу);
- подвійна ставка податку (30%) – до доходів, нарахованих як виграш чи приз (крім виграшів, призів у лотерею, грошові виграші у спортивних змаганнях) на користь резидентів або нерезидентів (пункт 167.3 статті 167 Кодексу);
- 20% – для пасивних доходів, у тому числі нарахованих у вигляді дивідендів за акціями та/або інвестиційними сертифікатами, що виплачуються інститутами спільного інвестування (крім зазначених у підпункті 167.5.2 пункту 167.5 статті 167 Кодексу).
Перелік пасивних доходів визначено підпунктом 167.5.3 пункту 167.5 статті 167 Кодексу, до яких, зокрема, відноситься інвестиційний прибуток, включаючи прибуток від операцій з облігаціями внутрішніх державних позик, у тому числі від зміни курсу іноземної валюти;
- 5% та 0% бази оподаткування у випадках, прямо визначених розділом IV Кодексу, зокрема, при операціях з успадкування (дарування) та операціях з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна.
При декларуванні доходів за результатами 2015 року платникам податків слід враховувати, що розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2015, становить 1218 гривень.
Приватні підприємці на загальній системі оподаткування сплачують військовий збір до 19 лютого 2016 року
Відповідно до норм Податкового кодексу України загальний річний оподатковуваний дохід дорівнює сумі загальних місячних оподатковуваних доходів, іноземних доходів, отриманих протягом такого звітного податкового року, доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності.
Згідно із статтею 177 Кодексу об’єктом оподаткування фізичної особи – підприємця є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи – підприємця.
Отже, фізичні особи – підприємці, крім тих що обрали спрощену систему, за результатами звітного податкового року самостійно розраховують військовий збір в розмірі 1,5 відсотки чистого оподатковуваного доходу, відображають в річній податковій декларації та сплачують в терміни передбачені для сплати податку на доходи фізичних осіб за відповідний період.
Першим звітним податковим періодом для нарахування військового збору з доходів фізичних осіб – підприємців, які обрали загальну систему оподаткування є 2015 рік. Термін сплати військового збору для фізичних осіб – підприємців – до 19 лютого 2016 року.
Що ж стосується підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, то оскільки статтею 165 Кодексу встановлено що, до загального оподатковуваного доходу фізичних осіб не включається дохід фізичної особи – підприємця, з якого сплачується єдиний податок згідно із спрощеною системою оподаткування, а значить ця категорія осіб, звільняється від нарахування та сплати військового збору.
До уваги пенсіонерів: пенсія, менша ніж 4134 гривні, не оподатковується
Оподаткуванню ПДФО підлягає лише сума, що перевищує 3 мінімальні зарплати, тобто 4134 гривні.
Таким чином, починаючи з 1 січня 2016 року, податкові агенти при виплаті пенсій у розмірі, що перевищує 4134 грн , зобов’язані утримати податок на доходи фізичних осіб із загальної суми перевищення за ставкою 15 відсотків.
Законом України від 24 грудня 2015 року № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» внесено зміни, зокрема, до таких норм Податкового кодексу України як оподаткування пенсії.
Згідно з п.п. 164.2.19 п.164.2 ст.164 Податкового кодексу України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається, зокрема, суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), встановленої на 1 січня звітного податкового року, — у частині такого перевищення, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії підлягають оподаткуванню чи не оподатковуються в країні їх виплати.
Ставка податку становить 15 відсотків бази оподаткування щодо перевищення суми пенсії (включаючи суму її індексації, нараховану відповідно до закону), щомісячного довічного грошового утримання, визначеної у п.п. 164.2.19 п.164.2 ст.164 Податкового кодексу України, які отримуються платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом (п.167.4 ст.167 Податкового кодексу України).
Зазначимо, що з 1 січня 2016 року відповідно до ст.8 Закону України від 25 грудня 2015 року №928-VIII «Про державний бюджет на 2016 рік» розмір мінімальної заробітної плати для працездатних осіб становить 1378 грн на місяць.
Якщо перейменували назву вулиці, як громадянину подати річну декларацію про майновий стан і доходи
Громадяни щороку подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом.
Податковою адресою платника податків — фізичної особи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків — фізична особа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.
На підставі Закону України від 14 липня 2015 року № 595-VIII «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» відбулось перейменування назв вулиць та інших об’єктів топоніміки м. Рівне та області.
Однак діючим законодавство не передбачено кінцевих термінів зміни документів у цьому випадку. Зміна назви вулиці не є зміною місця проживання. Тому всі необхідні зміни в документи можуть бути внесені тоді, коли це буде зручно їх власникові. Наприклад, коли людина захоче змінити місце проживання – переїхати на іншу вулицю або в інше село чи місто.
Враховуючи вищевикладене, платник податків, який відповідно до норм чинного законодавства зобов’язаний (має право) надати річну податкову декларацію про майновий стан і доходи до контролюючого органу за податковою адресою, тобто за місцем реєстрації згідно з паспортними даними.
Який порядок направлення поштою податкової звітності?
Згідно з п. 49.3 ст. 49 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено ПКУ, в один із таких способів:
а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
в) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
У разі надсилання податкової декларації поштою, платник податку зобов’язаний здійснити таке відправлення на адресу відповідного контролюючого органу не пізніше ніж за п’ять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації, визначеного ст. 49 ПКУ (п. 49.5 ст. 49 ПКУ).
Відповідно до п. 6 Порядку оформлення поштових відправлень з вкладенням матеріалів звітності, розрахункових документів і декларацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 червня 1997 року № 799 із змінами та доповненнями, на поштовому відправленні у нижній правій його частині відправником пишеться найменування одержувача та його адреса в такій послідовності: назва вулиці, номер будинку, найменування населеного пункту, району, області.
Найменування відправника та його адреса пишеться у лівій верхній частині поштового відправлення в порядку, передбаченому для написання адреси одержувача. Поштовий індекс на листах пишеться стилізованими цифрами чорнилом або кульковою ручкою (за винятком червоного, жовтого та зеленого кольорів).
У верхній частині поштового відправлення відправник робить позначку «Звіт».
Відправник заповнює бланк рекомендованого повідомлення про вручення на своє ім’я або на ім’я особи, якій належить надіслати повідомлення після вручення поштового відправлення адресату, складає опис вкладення поштового відправлення у двох примірниках із зазначенням у ньому найменування одержувача та його адреси, поіменного переліку предметів, загальної вартості вкладення і підписує його.
Пунктом 49.6 ст. 49 ПКУ визначено, що у разі втрати або зіпсуття поштового відправлення чи затримки його вручення контролюючому органу з вини оператора поштового зв’язку, такий оператор несе відповідальність відповідно до закону. У такому разі платник податків звільняється від будь-якої відповідальності за неподання або несвоєчасне подання такої податкової декларації.
Платник податків протягом п’яти робочих днів з дня отримання повідомлення про втрату або зіпсуття поштового відправлення зобов’язаний надіслати поштою або надати особисто (за його вибором) контролюючому органу другий примірник податкової декларації разом з копією повідомлення про втрату або зіпсуття поштового відправлення.
Незалежно від факту втрати або зіпсуття такого поштового відправлення чи затримки його вручення платник податків зобов’язаний сплатити суму податкового зобов’язання, самостійно визначену ним у такій податковій декларації, протягом строків, установлених ПКУ (п. 49.7 ст. 49 ПКУ).
При цьому необхідно звернути увагу, що відповідно до п. 49.4 ст. 49 ПКУ платники податків, що належать до великих та середніх підприємств, подають податкові декларації до контролюючого органу в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Податкова звітність з податку на додану вартість подається в електронній формі до контролюючого органу всіма платниками цього податку з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
У разі розірвання контролюючим органом в односторонньому порядку договору про визнання електронних документів платник податків, договір з яким розірвано, має право до складання нового договору подавати податкову звітність у спосіб, визначений підпунктами ”а” і ”б” п. 49.3 ст. 49 ПКУ.
Відновлення втрачених документів із виплати зарплати
Державна фіскальна служба нагадала правила відновлення втрачених документів із виплати заробітної плати.
Так, у разі зникнення або знищення первинних документів, облікових регістрів і звітів керівник підприємства має:
- письмово повідомити про це правоохоронні органи;
- наказом призначити комісію для встановлення переліку відсутніх документів та розслідування причин їх зникнення або знищення. Для участі в роботі комісії запрошуються представники слідчих органів, охорони і державного пожежного нагляду.
Результати роботи комісії оформляються актом, який затверджується керівником підприємства. Копія акта надсилається органу, у сфері управління якого перебуває підприємство, а також державній податковій інспекції в 10-денний строк.
Водночас при втраті, пошкодженні або достроковому знищенні первинних документів, платник податків зобов’язаний у 5-денний строк з дня такої події повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому для подання податкової звітності. А саме:
- особисто платником податків або уповноваженою на це особою;
- поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- засобами електронного зв’язку в електронній формі.
Відновити утрачені документи платник податків має протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
Особи, які виконують роботи за цивільно-правовими договорами, у звіті з ЄСВ
Як визначається показник «Кількість осіб, які виконували роботи (надавали послуги) за договорами цивільно-правового характеру» таблиці 1 додатка 4 звіту щодо сум нарахованого ЄСВ, якщо договір укладено в одному місяці, а виплата винагороди відбудеться в іншому?
При визначенні показника «Кількість осіб, які виконували роботи (надавали послуги) за договорами цивільно-правового характеру» таблиці 1 додатка 4 звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування враховуються особи, які уклали договори цивільно-правового характеру, починаючи з місяця укладання договору.
При цьому даний показник заповнюється у всіх звітних місяцях, протягом дії договору цивільно-правового характеру, незважаючи на те, в якому місяці відбувається виплата винагороди за таким договором.
Для пива, кріплених вин та горілки ставки акцизу зросли у півтора – два рази
З 1 січня зросли ставки акцизного податку на спирт етиловий, пиво, слабоалкогольні напої та інші алкогольні напої, які не маркуються акцизними марками. Ставки акцизу на алкогольні напої, що маркуються акцизними марками, зростуть з 1 березня, а на спиртові дистиляти та спиртні напої, одержані шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду, - з 1 квітня 2016 року.
Для пива та виноробної продукції ставки збільшено у півтора-два рази, зокрема:
пиво - 2,48 грн./л (з 1,24 грн./л),
кріплені вина - 7,16 грн,/л ( з 3,58 грн./л)
вермути – 7,16 грн./л (з 3,5 грн./л),
інші зброджені напої - 105,80 грн. за 1 літр 100-відсоткового спирту (з 70,53 гри.),
сидр і перрі (без додавання спирту) - 0,95 грн./л (з 0,63 грн./л) тощо,
Для спирту та лікеро-горілчаної продукції ставки збільшено у півтора раза - 105,80 грн. за 1 літр 100-відсоткового спирту (з 70,53 грн.).
Для слабоалкогольних напоїв, в яких вміст спирту від 0,5 до 8,5 – у 3 рази (з 70,53 грн, до 211,59 грн. за 1 літр 100-відсоткового спирту).
Для сортових дистилятів та спиртних напоїв, одержаних шляхом перегонки виноградного вина, або вичавок винограду, ставку акцизного податку збільшено у 1,4 рази (63,50 грн. до 89,94 грн. за 1 літр 100 відсоткового спирту).
Для натуральних виноградних вин ставка акцизного податку не змінилася — 0,01 грн. за 1 літр.
Обновлен перечень органов лицензирования
Постановлением КМУ от 30.12.2015 г. № 1191 внесены изменения в перечень органов лицензирования, утвержденный постановлением КМУ от 05.08.2015 г. № 609.
С 29 января 2016 года лицензирование хозяйственной деятельности по перевозке пассажиров, опасных грузов и опасных отходов речным, морским, автомобильным, железнодорожным транспортом, международным перевозкам пассажиров и грузов автомобильным транспортом осуществляет Укртрансбезопасность. Ранее такие перевозки осуществляли Укртрансинспекция и Укрморречинспекция.
Звітність подано помилково: що робити
Які дії СГ у випадку помилкового подання звітності (подано звітність, яку взагалі не потрібно подавати або подано не до того контролюючого органу)?
Податковий кодекс України не передбачає дії суб’єкта господарювання у випадку, якщо ним помилково поданої податкову звітність до контролюючого органу (подано звітність, яку взагалі не потрібно подавати або подано не до того контролюючого органу).
Однак платник податків може звернутись письмово до контролюючого органу з обґрунтуванням обставин помилково поданої податкової звітності та проханням не визнавати дану звітність як податкову.
Порядок розгляду скарг громадян
Скарга на дії чи рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, об'єднання громадян, засобів масової інформації, посадової особи подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням - безпосередньо до суду.
Скарги Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, установ, організацій і підприємств особисто.
Скарги на рішення загальних зборів членів колективних сільськогосподарських підприємств, акціонерних товариств, юридичних осіб, створених на основі колективної власності, а також на рішення вищих державних органів вирішуються в судовому порядку.
Громадянин може подати скаргу особисто або через уповноважену на це іншу особу. Скарга в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їх законними представниками.
Скарга в інтересах громадянина за його уповноваженням, оформленим у встановленому законом порядку, може бути подана іншою особою, трудовим колективом або організацією, яка здійснює правозахисну діяльність.
До скарги додаються наявні у громадянина рішення або копії рішень, які приймалися за його зверненням раніше, а також інші документи, необхідні для розгляду скарги, які після її розгляду повертаються громадянину.
Особливості розгляду скарг громадян на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів речових прав на нерухоме майно визначаються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Особливості розгляду скарг громадян на реєстраційні дії, відмову в державній реєстрації, бездіяльність державного реєстратора визначаються Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Права громадянина при розгляді заяви чи скарги
Громадянин, який звернувся із заявою чи скаргою до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, засобів масової інформації, посадових осіб, має право:
особисто викласти аргументи особі, що перевіряла заяву чи скаргу, та брати участь у перевірці поданої скарги чи заяви;
знайомитися з матеріалами перевірки;
подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом, який розглядає заяву чи скаргу;
бути присутнім при розгляді заяви чи скарги;
користуватися послугами адвоката або представника трудового колективу, організації, яка здійснює правозахисну функцію, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку;
одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги;
висловлювати усно або письмово вимогу щодо дотримання таємниці розгляду заяви чи скарги;
вимагати відшкодування збитків, якщо вони стали результатом порушень встановленого порядку розгляду звернень.
Декларуємо доходи отримані фізичною особою підприємцем та особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність
Розрахунок оподатковуваного доходу від провадження підприємницької діяльності та провадження незалежної професійної діяльності здійснюється окремо за доходами в додатку Ф4 до нової декларації.
Розділ I додатку Ф4 до нової форми декларації заповнюється фізичними особами-підприємцями, крім ociб, що обрали спрощену систему оподаткування, за результатами звітного податкового року та підприємцями, які зареєстровані протягом року в установленому законом порядку або перейшли iз спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування.
Слід зазначити, що фізичні особи-підприємці подають річну податкову декларацію у строк, визначений підпунктом 49.18.5 пункту 49.18 статті 49 Кодексу, в якій поряд з доходами від підприємницької діяльності мають зазначатися інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи.
Розділ II додатку Ф4 до нової форми декларації заповнюється особами, які провадять незалежну професійну діяльність.
У додатку Ф4 до нової форми декларації передбачено визначення податкових зобов’язань окремо для податку на доходи фізичних oci6 та військового збору. Якщо за результатами остаточного розрахунку податку на доходи фізичних ociб за результатами звітного податкового року фізична особа-підприємець має надміру сплачені податки (від’ємне значення), така сума податку включається до рядка 5.2 додатку Ф4 та рядка 21 нової форми декларації.
При заповненні податкових декларацій щодо доходів, отриманих у 2015 poцi, слід враховувати, що ставка податку на доходи фізичних oci6 становить:
15 відсотків бази оподаткування – щодо доходів (крім випадків, визначених у підпункті 167.2 – 167.6 статті 167 Кодексу), які не перевищують десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року;
20 відсотків – якщо база оподаткування в календарному місяці перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати до суми такого перевищення. самозайняті особи застосовують ставку 20 відсотків до частини середньомісячного річного оподатковуваного доходу, що перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати;
подвійна ставка податку (30 або 40 відсотків) – до доходів, нарахованих як виграш чи приз (крім виграшів, призів у лотерею, грошові виграші у спортивних змаганнях) на користь резидентів або нерезидентів;
20 відсотків – для пасивних доходів, у тому числі нарахованих у вигляді дивідендів за акціями та/або інвестиційними сертифікатами, що виплачуються інститутами спільного інвестування (крім зазначених у підпункті 167.5.2 пункту 167.5 статті 167 Кодексу). Перелік пасивних доходів визначено підпунктом 167.5.3 пункту 167.5 статті 167 Кодексу, до яких, зокрема, відноситься iнвестицiйний прибуток, включаючи прибуток від операцій з облігаціями внутрішніх державних позик, у тому числі від зміни курсу іноземної валюти;
5 та 0 відсотків бази оподаткування у випадках, прямо визначених розділом IV Кодексу, зокрема при операціях з успадкування (дарування) та операціях з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна.
У НАБУ запрацювала телефонна лінія для звернень громадян
Першого лютого у Національному антикорупційному бюро України у тестовому режимі розпочала роботу безкоштовна телефонна лінія 0-800-503-200 для більш тісної взаємодії з громадськістю.
Зателефонувавши за цим номером, громадяни можуть залишати звернення (пропозиції, зауваження, заяви, скарги), запити на отримання публічної інформації, отримувати інформацію про діяльність НАБУ, дізнаватися графік роботи громадської приймальні, а також повідомляти про кримінальні корупційні правопорушення.
Повідомлення громадян, отримані працівниками Бюро в телефонному режимі, будуть належним чином зареєстровані, оформлені та передані для опрацювання компетентним підрозділам.
Телефонна лінія працює у будні дні з 9 до 18 години. Дзвінки безкоштовні як зі стаціонарних, так і з мобільних телефонів. Також в робочому режимі продовжує працювати і міський номер для звернення громадян (044) 246-34-11.
Тестовий режим триватиме кілька тижнів для того, щоб визначити навантаження та випрацювати ефективну взаємодію як з громадянами, так і всередині Бюро. Наразі працює лише одна лінія. По завершенню тестового режиму телефонний номер буде багатоканальним, працюватиме 10 ліній.
Який строк подачі декларації для отримання податкової знижки?
Для реалізації права на податкову знижку платнику податку необхідно заповнити та подати декларацію до 31 грудня року наступного за звітним.
Які документи потрібно подати для отримання податкової знижки аби підтвердити понесені витрати?
До податкової знижки включаються витрати здійснені протягом звітного податкового року платником які, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема:
- квитанціями;
- платіжними дорученнями;
- фіскальними або товарними чеками;
- прибутковими касовими ордерами;
- меморіальними ордерами тощо;
Крім того, понесені витрати підтверджується копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача).
У зазначених документах обов'язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк їх продажу (виконання, надання).
В яких випадках податкова декларація не подається?
Обов'язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо такий платник податку отримував доходи виключно:
- від податкових агентів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;
- від одного податкового агента незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених ІV розділом ПКУ;
- від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів за якими був сплачений податок відповідно до цього розділу;
- у вигляді об'єктів спадщини, які відповідно оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до п. 174.3 ст. 174 ПКУ;
- зазначені у п.п. "є" п. 176.1 ст. 176 ПКУ доходи від двох і більше податкових агентів, і при цьому загальна річна сума оподатковуваних доходів, нарахованих (виплачених, наданих) такими податковими агентами не перевищує ста двадцяти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року.
Які зміни були внесені до декларації про майновий стан і доходи?
Наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 року №859 (реєстрація в Мін’юсті України 26.10.2015 року за № 1298/27743) затверджено нову форму декларації про майновий стан і доходи та Інструкцію щодо її заповнення. Вищезазначений наказ набув чинності 17.11.2015 року.
Для зручності фізичних осіб у новій декларації об’єднано звітність по податку на доходи фізичних осіб та військовому збору. Враховуючи це, за результатами 2015 року фізичні особи, які отримували доходи не від податкових агентів (зокрема, від інших фізичних осіб) та іноземні доходи, визначають податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору в одній податковій звітності. При цьому подання будь-якої додаткової звітності не передбачається.
Для спрощення та зменшення часу для її заповнення обсяг зменшено з 2 аркушів до 1, а кількість додатків – з 7 до 4.
Тепер додатки заповнюються лише при отриманні доходів, які передбачають особливий розрахунок оподатковуваного доходу при:
- отриманні доходів від двох та більше податкових агентів, у випадках передбачених Податковим кодексом;
- операціях з інвестиційними активами;
- отриманні іноземних доходів;
- визначенні оподатковуваного доходу від здійснення підприємницької та незалежної професійної діяльності.
Значна кількість інформації, яка раніше заповнювалась в додатках, наразі відображається в самій декларації.
Так, інформація про уповноважену особу, яка раніше відображалась в окремому додатку, тепер відображається в декларації.
Фізичні особи, які мають намір скористатися правом на податкову знижку раніше заповнювали декларацію і додаток, в якому визначали реквізити всіх первинних документів за понесеними витратами. Тепер такі фізичні особи заповнюють лише декларацію, в якій відображають загальну суму понесених витрат та суму податку до повернення.
Відомості щодо відчуження нерухомого (рухомого) майна відображаються в додатку без заповнення додатку та переліку відчуженого майна.
Інформація про отримані доходи та перелік майна, яке надається в оренду (суборенду) також без заповнення додатку відображається в декларації.
Крім того, якщо за результатами перерахунку податку з доходів, отриманих від двох та більше податкових агентів у випадках передбачених законодавством, виникає від’ємне значення, такий платник податку за результатами 2015 року має право задекларувати суму податку на доходи фізичних осіб до повернення з бюджету.
Одним з нововведень є те, що платник податків самостійно визначає свій статус: громадянин; особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність або підприємець, який перебуває на загальній системі.
До уваги платників рентної плати за спеціальне використання води!
Державною фіскальною службою України у листі від 27.01.2016 №2604/7/99-99-15-04-02-17 «Про позначення коду водного об’єкта» (далі – лист ДФС №2604) надані методичні рекомендації щодо заповнення реквізитів Розрахунку з рентної плати за спеціальне використання води (додаток 5 до податкової декларації з рентної плати) (далі – розрахунок).
Нагадаємо, що форма податкової декларації з рентної плати (далі – декларація) затверджена наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №719, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.09.2015 за №1051/27496.
Розрахунок заповнюється платниками рентної плати за спеціальне використання води, які використовують обсяги води, отримані шляхом забору води з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні користувачі), та використовують воду для потреб рибництва (далі – платник).
Для кожного типу водного об’єкта відповідно до додатка 16 «Кодифікація водних об’єктів за типом водного об’єкта та напрямом використання води згідно з розділом IX Податкового кодексу України» до декларації складається окремий розрахунок.
При заповненні рядка 6 («код водного об’єкта») розрахунку платники використовують довідкову інформацію відповідно до додатка 16.
Порядок зазначення коду водного об’єкта в залежності від типу водного об’єкта та напряму використання води платником викладено у листі ДФС №2604, який розміщено на офіційному веб-порталі ДФС за посиланням: http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/listi-dps/66201.html
Может ли новосозданный единщик выбрать ставку, которая включает НДС?
У ГФСУ спросили, может ли новосозданный ФОП выбрать ставку единого налога, которая предусматривает уплату НДС? Налоговики ответили, что может, но только после регистрации плательщиком НДС.
То есть новосозданный единщик может зарегистрироваться со дня государственной регистрации как плательщик единого налога третьей группы по ставке 5 % и подать не позднее чем за 15 дней до начала следующего квартала заявление о переходе на уплату единого налога по ставке 3 % (для третьей группы) и заявление на регистрацию плательщиком на добавленную стоимость.
Минфин видит таможню только в составе ГФС
Министр финансов Наталия Яресько считает, что предложение группы депутатов от коалиции возвратить Гостаможслужбе статус центрального органа исполнительной власти - ошибка, которая приведет к потерям бюджета и ухудшению сервиса для налогоплательщиков.
Яресько видит таможню только в составе ГФС. В настоящее время проводится системная реформа фискального ведомства, согласованная с Международным валютным фондом: "Интеграция в рамках единого органа позволит обеспечить лучшую оценку рисков по всем налогам и сборам и одновременно отслеживать действия налогоплательщиков..., сможет устранить дублирование функций, снизить количество персонала, сделать более понятной систему, создать единое окно для уплаты налогов и сборов".
Про сплату пені та штрафних санкцій платниками єдиного внеску
В зв’язку з набранням чинності 01 січня 2016 року Законом України від 24 грудня 2015 року №909-VІІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» суми пені та штрафів, передбачених нормами Закону України від 08 липня 2010 року №2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», підлягають сплаті платником єдиного внеску протягом десяти календарних днів після надходження відповідного рішення.
Таким чином, термін сплати по рішеннях, винесених територіальним органом ДФС до 31.12.15 включно, становитиме 10 робочих днів, винесених з 01.01.2016 – 10 календарних днів.
|