Податкова знайомить з новинами законодавства
Вовчанською ОДПІ за період з 14 по 26 січня була проведена широкомасштабна акція по ознайомленню платників із змінами та новаціями законодавства в 2016 році.
Основні податкові новинки розміщено на стендах центрів обслуговування платників, там же можна отримати усні консультації, брошури та друковані матеріали. Платники-підписчики газет «Хлібороб» та «Вісник Великобурлуччини» про нововведення дізналися із публікацій на податкову тематику.
Але основним напрямком роботи стало особисте спілкування з платниками шляхом проведення дискусійних семінарів різного тематичного спрямування. Так 14 січня зміни в законодавстві були донесені до голів сільських та селищних рад, 18 січня відбувся семінар для платників виробників сільськогосподарської продукції, 20 січня проведено семінар–нараду з представниками органів місцевого самоврядування, 25 січня – семінар–практикум з платниками Великобурлуцького району та 26 січня - з платниками податку на прибуток.
У зустрічі з платниками податків Вовчанського та Великобурлуцького районів взяли участь в.о. начальника інспекції Воловик Людмила Василівна, начальник відділу оподаткування юридичних осіб Косівцова В.М., начальник відділу доходів і зборів з фізичних осіб Числова С.П., начальник відділу податкового аудиту Сокольська Л.В., головний державний ревізор-інспектор Малик Т.К., головний державний інспектор Куценко Л.Г. та інші фахівці структурних підрозділів.
Семінари проходили у формі відкритого діалогу, під час якого кожен мав змогу отримати відповіді на хвилюючі запитання та поділитися власним досвідом.
Питання, що викликали найактивніше обговорення, стосувались нововведень по податку на додану вартість, акцизного податку, єдиного податку 4 групи, податку на прибуток та основних змін земельного законодавства на 2016 рік.
У взаємному діалозі з головами (бухгалтерами) сільських та селищних рад основний акцент було зроблено на пошук резервів для надходження коштів до бюджетів територіальних громад. Всі зійшлися на думці, що лише взаємна співпраця податкових органів, органів місцевого самоврядування, районної державної адміністрації та її структурних підрозділів, національної поліції, прокуратури може зробити сплату податків прозорою. Тільки у разі повного охоплення всього кола платників сплата податків буде справедливою для всіх.
Всі погодились із тим, що в даний час одним із нагальних питань є забезпечення повноти обліку платників земельного податку, інвентаризації земельних ділянок як в межах населених пунктів так і поза їх межами. Адже кожна не облікована копійка, це копійка з спільного бюджету громади.
Деякі голови сільських громад висловили своє занепокоєння відсутністю надходжень по акцизному податку. До бюджету сільської ради надходять кожні 5 гривень із проданих 100 гривень через касовий апарат алкоголю, тютюну та бензину. Покупець, який придбав цей товар без застосування РРО може порахувати скільки доходів недоотримала його громада. На свідомість порушників сподіватись не приходиться та і приставити до кожного з них контролера теж неможливо. Але за сприяння небайдужих членів громади порядок і у цьому питанні навести можна.
За думкою всіх учасників такого широкого обговорення всі нововведення в податковому законодавстві спрямовані на підтримку збалансованості бюджетів усіх рівнів і в даних умовах тільки спільними зусиллями органів місцевого самоврядування, сумлінних представників бізнесспільноти, контролюючих органів та представників громадськості можна створити сприятливі умови для розвитку бізнесу та повноти сплати ним податків до бюджетів усіх рівнів, а це дасть додатковий поштовх до розвитку територіальних громад та покращення соціальних умов проживання кожного громадянина.
ГУ ДФС у Харківській області доводить до відома ЗМІ
У засобах масової інформації з’явились непоодинокі згадування про те, що працівники податкової міліції Харківщини здійснили обшуки в одній з харківських ІТ-компаній та заблокували роботу фірми.
Виконуючий обов’язки першого заступника начальника ГУ ДФС у Харківській області Андрій Бєжанов прокоментував сьогоднішні події та розповів, як розгорталися події насправді.
«В рамках кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками злочину, передбаченого ч.2 ст.212 Кримінального кодексу України, працівники податкової міліції ГУ ДФС у Харківській області здійснили обшуки одного з харківських підприємств, яке протягом 2013-2015 року ухилилося від сплати податків на загальну суму у 3,4 млн. грн.. Згідно з ухвалою Київського районного суду, працівники слідчо-оперативних підрозділів мали доступ до приміщень, які розташовані на третьому поверсі офісного центру, де знаходився один з кабінетів зазначеної ІТ-компанії».
Інформація про те, що обшуки проводились з використанням зброї та нанесенням шкоди майну ІТ-компанії, не відповідає дійсності. Усі заходи проводились у рамках діючого законодавства з присутністю понятих та власників приміщень.
Податкова міліція Харківщини зупинила нелегальний продаж спирту
Працівники податкової міліції Харківщини спільно із співробітниками СБУ у Харківській області та прокуратури Харківської області виявили підприємця, який, реалізовуючи етиловий спирт, наніс Державному бюджету збитків у 4,8 млн. грн.
Про це повідомляє виконуючий обов’язки першого заступника начальника ГУ ДФС у Харківській області Андрій Бєжанов.
Винахідлива 42-річна бізнесвумен протягом 2014-2015 років продавала спирт громадянам та підприємцям, здійснюючи його доставку через транспортну компанію. Гроші за товар вона одержувала шляхом використання банківських карток та отримання грошових переказів на свої карткові рахунки. Однак, даний напрямок свого бізнесу жінка не відображала у податковій звітності.
«За цей час вказаний підприємець здійснила операцій на загальну суму щонайменш у 20 млн. грн., - зазначає Андрій Бєжанов, - ймовірні збитки Державного бюджету за даним фактом складають близько 4,8 млн. грн.».
У рамках раніше зареєстрованого кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками злочину, передбаченого ч.3 ст.212 Кримінального кодексу України, працівники податкової міліції спільно із робітниками СБУ та прокуратури провели низку обшуків у житлових та складських приміщеннях, які належали винахідливій жіночці.
«У ході слідчо-оперативних заходів було виявлено та вилучено 460 пластикових ємкостей (об’ємом 10 літрів кожна) із рідиною, яка має характерний запах спирту, - зауважує Андрій Бєжанов, - загальна вартість вилучених товарно-матеріальних цінностей складає 460 тис. грн.»
На теперішній час вирішується питання про проведення дослідження вилученої продукції на предмет її фальсифікації та приєднання до матеріалів кримінального правопорушення в якості речових доказів.
Згідно із оперативною інформацією, спирт ввозився на територію Харківщини з Луганської області. Працівники слідчо-оперативних підрозділів податкової міліції проводять заходи щодо встановлення каналів надходження спирту, місць його зберігання та реалізації. Наразі слідство триває.
За «круглим столом» харківські податківці та підприємці торгівельної галузі обговорили податкові новації
На Харківщині триває широкомасштабна роз’яснювальна кампанія від фіскальної служби. На цей раз фахівці ДФС області зустрілися з представниками Об’єднання підприємців торгівлі та громадського харчування Харківської області.
В ході заходу податківці, зокрема, надали роз’яснення з питань застосування реєстраторів розрахункових операцій при здійсненні готівкових розрахунків. Так присутнім нагадали, що з 2016 року дозволено використовувати касові апарати, здатні створювати контрольну цифрову стрічку та забезпечувати подання електронних копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків.
Також присутнім розповіли і про умови застосування спрощеної системи оподаткування фізичними особами – підприємцями у 2016 році. Податківці звернули увагу присутніх, що відповідно до вимог ст. 293 ПКУ платники єдиного податку у разі перевищення у календарному кварталі обсягу доходу, який дає право знаходитись на спрощеній системі оподаткування (І група – 300 тис.грн., ІІ група – 1,5 млн.грн, ІІІ група – 5 млн. грн.), з наступного календарного кварталу за заявою переходять на застосування наступної групи єдиного податку або на загальну систему оподаткування. Крім того, такі платники до суми перевищення зобов'язані застосувати ставку єдиного податку у розмірі 15 відсотків.
В ГУ ДФС у Харківській області нагадали, що з усією необхідною інформацією можна ознайомитися як на суб-сайті «Територіальні органи ДФС у Харківській області», так й на офіційній сторінці ДФС області на Facebook. Крім того, в регіональних засобах масової інформації постійно висвітлюються актуальні для платників питання та останні законодавчі зміни з роз’ясненнями податківців.
На Харківщині на соціальний захист населення надійшло більше 9 мільярдів гривень ЄСВ
Протягом 2015 року надходження єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від платників Харківської області склали 9,3 млрд.грн. Це на майже мільярд гривень більше, ніж за січень-грудень 2014 року. Про це повідомили в Головному управлінні фіскальної служби області.
Роботодавці краю, які нарахували та сплатили єдиний внесок на суми заробітної плати, забезпечили надходження левової частки від загальних надходжень внеску – близько 9 млрд. грн. Понад 400 млн. грн. єдиного внеску сплатили фізичні особи – підприємці регіону.
Загалом на обліку в органах податкової служби області перебуває майже 120 тис. страхувальників, з яких понад 40,0 тис. – юридичні особи та близько 80 тис. – фізичні. Слід зазначити, що майже 95% страхувальників області щомісячно подають звітність з єдиного соціального внеску засобами електронного зв’язку з використанням електронного цифрового підпису.
У фіскальній службі регіону нагадують, що фізичні особи-підприємці та юридичні особи, які мають найманих працівників, подають звітність та зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним.
Про податок на додану вартість. До уваги платників ПДВ
Державна фіскальна служба України у зв’язку із численними запитами платників ПДВ щодо термінів коригування в податковій декларації з податку на додану вартість податкових зобов’язань та податкового кредиту на підставі розрахунку коригування до податкової накладної повідомляє.
Пунктом 192.1 статті 192 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) визначено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН).
Відповідно до підпункту 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 Кодексу, якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:
а) постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов’язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
б) отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв’язку з отриманням таких товарів/послуг.
Постачальник має право зменшити суму податкових зобов’язань на підставі складеного та зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування.
Згідно з підпунктом 192.1.2 пункту 192.1 статті 192 Кодексу, якщо внаслідок такого перерахунку відбувається збільшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:
а) постачальник відповідно збільшує суму податкових зобов’язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
б) отримувач відповідно збільшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення перерахунку.
Отримувач має право збільшити суму податкового кредиту на підставі складеного та зареєстрованого в ЄРПН розрахунку коригування.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в ЄРПН:
постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу. При цьому постачальник товарів/послуг має право зменшити суму податкових зобов’язань за таким розрахунком коригування після його реєстрації в ЄРПН отримувачем.
Тобто, у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг:
постачальник має право зменшити податкові зобов’язання на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в ЄРПН отримувачем протягом 15-денного терміну, у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому його складено. Якщо розрахунок коригування зареєстрований в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, то постачальник має право зменшити податкові зобов’язання у податковій декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН;
покупець повинен зменшити податковий кредит в податковій декларації з ПДВ за податковий період, на який припадає дата складення розрахунку коригування, та зареєструвати його в ЄРПН у встановлені терміни.
У разі збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг:
постачальник повинен збільшити податкові зобов’язання в податковій декларації з ПДВ за податковий період, на який припадає дата складення розрахунку коригування;
покупець має право збільшити податковий кредит на підставі розрахунку коригування, зареєстрованого в ЄРПН протягом 15-денного терміну, у податковій декларації з ПДВ за той звітний (податковий) період, в якому його складено, або за будь-який наступний звітний (податковий) період, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складення. Якщо розрахунок коригування зареєстрований в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, то покупець має право збільшити податковий кредит у податковій декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН, або будь-якого наступного звітного (податкового) періоду, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складення.
Якщо розрахунок коригування не зареєстрований в ЄРПН протягом 180 календарних днів або взагалі не складений на таку операцію, то:
у разі збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг податковий кредит покупця не може бути збільшений, але постачальник не звільняється від обов’язку збільшення суми податкових зобов’язань за відповідний звітний (податковий) період, в якому здійснюється зміна суми компенсації вартості товарів/послуг;
у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг податкові зобов’язання постачальника не можуть бути зменшені, але покупець зобов’язаний зменшити податковий кредит за відповідний (податковий) період, в якому здійснюється зміна суми компенсації вартості товарів/послуг.
Фізичні особи – підприємці відображають в декларації про майновий стан і доходи за 2015 рік і суму військового збору
Головне управління ДФС у Харківській області звертає увагу фізичних осіб – підприємців на загальній системі оподаткування, що за підсумками 2015 року вони повинні надати декларацію про майновий стан та доходи, визначивши при цьому самостійно податкові зобов’язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору.
Податковим кодексом України визначено, що об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 ПКУ: оподаткуванню підлягає загальний річний оподатковуваний дохід, який включає доходи як з джерел їх походження в Україні, так і іноземні доходи. Ставка збору складає 1,5% об'єкта оподаткування.
При цьому нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ. Тобто платник податку, який у 2015 році отримував доходи від особи, що не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов'язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати декларацію за наслідками 2015 року, а також сплатити податок з цих доходів. Отже, за результатами 2015 року року платники податку – фізичні особи, які отримали зазначені вище доходи, та фізичні особи-підприємці повинні подати декларацію та визначити податкові зобов’язання як з податку на доходи фізичних осіб, так і з військового збору. З цією метою з 1 січня 2016 року введено в дію нову декларацію, форма якої затверджена наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 за № 859.
Сума військового збору, що підлягає сплаті платником податків самостійно до бюджету за результатами звітного року вказується у рядку 24.1 розділу IV нової декларації, а сума податку на доходи фізичних осіб – у рядку 23.1 розділу IV нової декларації.
Нагадуємо, що податковим законодавством установлені такі строки для подання декларації:
- громадянин та особа, яка проводить незалежну професійну діяльність, – до 01 травня року, що настає за звітним;
- підприємець – протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (року).
Фіскальна служба Харківщини на прямому зв’язку з громадянами
В ГУ ДФС у Харківській області повідомили, що протягом 2015 року надійшло 1 833 письмових звернень громадян. З них безпосередньо до Головного управління - 52,6% звернень, до державних податкових інспекцій в районах міста й області - 47,4 відсотків.
У фіскальній службі відзначають, що громадяни в більшості своїй звертаються з питань податкової політики – це і проведення контрольно-перевірочної роботи, і звернення з приводу застосування норм податкового законодавства, і щодо реєстрації та обліку платників податків тощо. Активно інформують громадяни і про ухилення від сплати податків. Зазвичай це торгівля алкогольними та тютюновими виробами без відповідної ліцензії, надання різноманітних послуг без дозвільних документів – ремонт автомобілів, сфера косметології та перукарська справа, швейні послуги.
Усі письмові звернення, які надійшли до органів ГУ ДФС у Харківській області ретельно перевіряються відповідними підрозділами, а вже за результатами перевірки автору звернення надається грунтовна відповідь.
У податковому відомстві звертають увагу громадян, що для їх зручності та оперативного вирішення питань в органах ГУ ДФС у Харківській області працює “Приймальня громадян”, де відбуваються прийоми громадян посадовими особами (за 2015 рік було проведено 198 особистих прийомів, на яких було прийнято 202 громадянина), та Центри обслуговування платників, в яких постійно проводиться консультаційна робота з платниками податків.
Також в ГУ ДФС області повідомили, що у зв’язку з територіальною близькістю Донецької та Луганської областей, в Центри обслуговування платників м. Харкова та області з початку 2015 року звернулось 1 067 платників податків, які зареєстровані в областях проведення АТО.
Найчастіше вказані громадяни звертались з приводу отримання реєстраційних номерів облікових карток платників податків - 89,9% від загальної кількості звернень та внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків – 6,7 відсотків.
Податок на доходи фізичних осіб підприємцями з 2016 року сплачується поквартально
З 2016 року Законом України від 24.12.2015р. № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» викладено у новій редакції пп.177.5.1. п.177.5 ст.177 Податкового кодексу України.
Зокрема зазначеними змінами передбачено, що авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб розраховуються платником податку самостійно згідно з фактичними даними, зазначеними у Книзі обліку доходів і витрат, кожного календарного кварталу. Терміни сплати таких авансових внесків до бюджету суттєво перенесено: до 20 числа місяця, наступного за кожним календарним кварталом (до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня). Також у Податковому кодексу з’явилася норма про те, що авансовий платіж за четвертий календарний квартал не розраховується та не сплачується.
Якщо результатом розрахунку авансового платежу за відповідний календарний квартал є від'ємне значення, то авансовий платіж за такий період не сплачується.
Таким чином, для фізичних осіб – підприємців під час заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи (затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 № 859) у додатку Ф 4 «Розрахунок податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору з доходів, отриманих само зайнятою особою» не виникає обов’язку розрахунку квартальних авансових платежів по податку на доходи фізичних осіб. Тобто платниками податків не заповнюється рядок 6 розділу ІІ додатку Ф 4.
Звертаємо увагу, що доходи, отримані самозайнятими особами після 1 січня 2016 року, оподатковуються за ставкою визначеною п.167,1 ст.167 Податкового кодексу у розмірі 18 відсотків.
Новації в оподаткуванні прибутку підприємств з 2016 року
Відповідно до змін, внесених Законом України від 24.12.2015 року № 909-VIII до Податкового кодексу України, податковими (звітними) періодами з податку на прибуток підприємств з 2016 року є календарні: квартал, півріччя, три квартали та рік. Надавати податкові декларації з податку на прибуток до контролюючих органів за квартальний період необхідно протягом 40 календарних днів за останнім звітним календарним днем звітного кварталу (півріччя). При цьому податкова декларація розраховується наростаючим підсумком.
Для новостворених підприємств, виробників сільськогосподарської продукції та платників податку, у яких дохід за попередній рік не перевищує 20 млн. грн. встановлюється річний звітний період. Надавати декларацію за підсумками року платники податку будуть протягом 60 календарних днів після закінчення звітного року.
Крім того з 1 січня 2016 року не сплачуються авансові внески з податку на прибуток, визначені у податковій декларації за 2014 рік. І хоча авансові внески з податку на прибуток у січні – жовтні 2016 року скасовано, але у листопаді – грудні передбачено його сплата у розмірі 2/9 податку на прибуток, нарахованого у податковій звітності за три квартали 2016 року.
Харківські митники виявили в поїзді незадекларовані ноутбуки
Знахідку співробітники Харківської митниці ДФС виявили в досить незвичному місті - за холодильником в поліетиленовому пакеті в купе провідника потягу «Москва - Харків».
У пакунку - чотири ноутбуки та один планшет марки «Apple». Хоч під час проведення письмового та усного декларування провідник запевнила, що нічого забороненого не переміщує.
За даним фактом був складений протокол про порушення митних правил згідно статті 483 Митного кодексу України. Предмети правопорушення вилучені та передані на склад митниці.
Вартість товарів буде встановлена додатково.
Про застосування спрощеної системи оподаткування
Державна фіскальна служба України у зв’язку з численними зверненнями платників податків щодо застосування спрощеної системи оподаткування в 2016 році з урахуванням змін внесених Законом України від 24 грудня 2015 року N 909-VI11 "Про внесення змін до Податковою кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" (далі - Закон), який набрав чинність з 01 січня 2016 року, повідомляє:
Частиною 1 статті 58 Конституції України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Офіційне тлумачення цього положення надано Рішенням Конституційного Суду України від 09.02.1999 р. N 1-рп/99 у справі за конституційним зверненням Національного банку України (справа про звороту дію в часі законів та інших нормативно-правових актів).
Так Конституційним Судом України наголошено, що дію нормативно-правовою акта в часі треба розуміти як таку, що починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події чи факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт під час дії якого вони настали або мали місце. Дія закону чи іншого нормативно-правового акта поширюється тільки на ті відносини, які виникли після набуття ним чинності. Це є однією з найважливіших гарантій правової стабільності, впевненості суб'єктів права в тому, що їх правове становище не погіршиться з прийняттям нового закону чи іншого нормативно-правового акта.
Крім того, відповідно до п. 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) у разі коли норма Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
У зв'язку з викладеним, у листі ДФС від 18.01.2016 р. N 1527/7/99-99-17-02-02-17 "Про окремі зміни у законодавстві щодо спрощеної системи оподаткування" абзаци третій - п'ятий вилучити та замінити абзацами такого змісту:
"Суб'єкти господарювання - фізичні особи - платники єдиного податку, які в 2015 році отримали доходи понад 5 млн. грн., але не перевищили обсяг доходу 20 млн. грн. не втрачають право застосовувати спрощену систему оподаткування в 2016 році.
Водночас, якщо фізичні особи - підприємці, які застосовують спрощену систему оподаткування протягом 2016 року, отримають доходи обсягом більше 5 млн. грн., такі платники будуть зобов'язані перейти на сплату інших податків і зборів з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, в якому відбулося таке перевищення".
Державна фіскальна служба України розглянула питання щодо порядку скорочення та округлення вартісних і кількісних показників податкової накладної та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.
Згідно із пунктом 201.2 статті 201 Кодексу форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Відповідно до пункту 3 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2014 № 957 (далі – Порядок № 957), усі графи податкової накладної, що мають вартісні показники, заповнюються в гривнях з копійками.
Водночас пунктом 15 Порядку № 957 передбачено, що графа 7 заповнюється у гривнях з копійками, якщо інше не передбачено чинним законодавством.
Таким чином, вартісні показники податкової накладної повинні містити не більше двох знаків після коми (крім показника графи 7, якщо для нього інше передбачено чинним законодавством).
При цьому Порядком № 957 не визначено обмеження щодо кількості знаків, яку можуть містити після коми кількісні показники, що зазначаються у графі 6 податкової накладної.
Необхідною кількістю знаків після коми у кількісному показнику вважається така кількість, якої достатньо для правильного розрахунку вартісного показника у графах 8 – 13 податкової накладної.
Розрахунок вартісного показника, у якому внаслідок добутку показників граф 6 та 7 податкової накладної отримується число, у якому кількість знаків після коми перевищує два, вважається правильним, якщо з метою скорочення такої кількості знаків до другого знака після коми округлення не призводить до збільшення такого знака на „1” (одиницю).
Щодо особливостей функціонування системи електронного документообігу „M.E.Doc IS” та питань, що виникають під час користування цією системою, пропонуємо звернутися до розробника зазначеного програмного забезпечення.
В даний час оподаткуванню підлягає як житлова, так і нежитлова нерухомість, в тому числі і господарські споруди. Якщо, наприклад, фізособа володіє будинком і гаражем із сараєм, податок сплачується з усіх об'єктів: з будинку - за ставкою, встановленою місцевою радою за житлової нерухомості, з гаража і сараю - за ставкою для нежитлової нерухомості.
Не змінилася база оподаткування та пільги для невеликих за площею квартир і будинків. Органи місцевого самоврядування мають право встановлювати пільги з податку на нерухомість. Разом з тим при наданні пільги для фізичних осіб повинні враховуватися їх майновий стан і рівень доходів.
Гранична ставка податку в 2016 році становить 3% мінзарплати за 1 кв. м. об'єкта житлової та / або нежитлової нерухомості (в 2016 році - 41,34 грн. за 1 кв.м). Розмір податку (від 0% до 3%) буде встановлюватися місцевою радою.
Слід звернути увагу на додаткову ставку податку в розмірі 25 тис. грн. на рік для квартир площею понад 300 кв. м і будинків площею більше 500 кв. м. Тобто такі об'єкти будуть обкладатися процентної (до 3%) та фіксованого (25 тис. Грн.) Ставками.
Порядок нарахування та строки сплати податку не змінилися:
- Фізичні особи в 2016 році Будуть сплачувати податок за 2015 (за ставками та пільгами, які діяли в 2015 році) на підставі податкових повідомлень-Рішень від ДФСУ до 1 липня 2016 року. За новими ставками, які почали діяти з 2016 року, податок платитимуть фізичні особи починаючи з 2017 року;
- Юридичні особи в 2016 році року сплачують податок за новими ставками, чинними з 2016 року. Розрахунок податку проводиться в декларації, яку необхідно подати до контролюючих органів до 20 лютого 2016 року.
Термін сплати податку:
- Фізичним особам - раз на рік (до 28 серпня 2016 року);
- Юридичним особам - щоквартально (до 30 квітня 2016 року, 30 липня 2016, 30 жовтня 2016 року, 30 січня 2017 року).
Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 Податкового кодексу України, протягом такого звітного періоду.
Якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв’язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, відносяться до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкову накладну в ЄРПН, але не пізніше:
- ніж через 365 календарних днів з дати складання податкової накладної;
- для платників податку, що застосовують касовий метод, – ніж через 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунку платника податку;
- для банківських установ при одержанні ними права власності на заставне майно.
Відтак починаючи з 29.07.2015 року зазначена у своєчасно зареєстрованій в ЄРПН податковій накладній (складеній як до 29.07.2015 р., так і після цієї дати) сума ПДВ може бути включена до складу податкового кредиту того податкового (звітного) періоду протягом 365 календарних днів з дати складання податкової накладної.
Сума ПДВ, яка зазначена у податковій накладній, що була зареєстрована з порушенням встановлених термінів, може бути включена до складу податкового кредиту того податкового (звітного) періоду, в якому вона зареєстрована в ЄРПН, або будь-якого наступного, але не пізніше 365-го календарного дня з дати складання податкової накладної.
Водночас відсутність факту реєстрації платником податку – продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов’язань за відповідний звітний період.
ДФС України у листі від 22 січня 2016 року № 2052/7/99-99-19-03-02-17 надала роз’яснення щодо термінів коригування ПДВ у декларації з ПДВ на підставі розрахунку коригування.
Так, у разі зменшення суми компенсації вартості товарів чи послуг:
постачальник має право зменшити податкові зобов’язання на підставі своєчасно зареєстрованого отримувачем розрахунку коригування в ЄРПН у декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його складено. У разі порушення терміну реєстрації — у декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому було зареєстровано;
покупець повинен зменшити податковий кредит в декларації з ПДВ за той період, в якому складено розрахунок коригування, та зареєструвати його в ЄРПН.
У разі збільшення суми компенсації вартості товарів чи послуг, навпаки, постачальник зобов’язаний збільшити податкові зобов’язання в декларації з ПДВ у періоді складення розрахунку коригування. У свою чергу, покупець має право збільшити податковий кредит на підставі зареєстрованого розрахунку коригування або у декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН, або у наступних звітних періодах, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складення.
Якщо розрахунок коригування не зареєстрований в ЄРПН протягом 180 днів або взагалі не складений на таку операцію, то:
податковий кредит покупця не може бути збільшений, але постачальник не звільняється від обов’язку збільшення суми податкових зобов’язань за відповідний звітний період;
податкові зобов’язання постачальника не можуть бути зменшені, але покупець зобов’язаний зменшити податковий кредит за відповідний період, в якому здійснюється зміна суми компенсації вартості товарів, послуг.
Юридична особа — платник єдиного податку третьої групи має право здійснювати операції з внесення майна чи коштів до статутного капіталу іншої юридичної особи в обмін на корпоративні права (бути засновником іншої юридичної особи).
Водночас юридичні особи, які здійснюють операції з продажу цінних паперів та корпоративних прав, не можуть бути платниками єдиного податку третьої групи. Оскільки це діяльність у сфері фінансового посередництва, здійснення якої згідно з вимогами підпункту 6 підпункту 291.5.1 Податкового кодексу України унеможливлює перебування платників єдиного податку третьої групи на спрощеній системі оподаткування.
Порядок подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття рішення контролюючим органом про проведення такої перевірки затверджено наказом Міністерства фінансів України від 20.11.2015 року № 1040.
Заява подається керівником або уповноваженим представником платника податків до контролюючого органу, в якому він перебуває на обліку, не пізніше ніж за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки.
Платником податків у заяві, крім загальних облікових даних, в обов'язковому порядку зазначається інформація про:
1) податкові періоди господарської діяльності, що підлягають електронній перевірці;
2) систему оподаткування, що застосовується платником податків;
3) перелік податків, які будуть перевірені під час проведення електронної перевірки;
4) ведення в електронному вигляді бухгалтерського обліку;
5) ведення в електронному вигляді первинних документів, які підтверджують правомірність ведення бухгалтерського обліку;
6) надання платником податків разом із заявою до контролюючого органу в електронній формі документів, які пов'язані з обчисленням та сплатою податків і зборів (якщо такі документи створюються платником податків в електронній формі та зберігаються на машинних носіях інформації).
Заява та документи, необхідні для перевірки, можуть бути подані платником податків до контролюючого органу в один із таких способів:
- рекомендованим листом з повідомленням про вручення та з описом вкладеного;
- безпосередньо до контролюючого органу;
- засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб.
Рішення про проведення/непроведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки приймається керівником контролюючого органу протягом 10 календарних днів з дня отримання такої заяви та надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня від дати його прийняття.
Министр финансов Украины Наталия Яресько считает, что при администрировании НДС для предприятий аграрного сектора могут возникнуть сложности, и допускает пересмотр его законодательных норм по итогам І квартала 2016 года. При этом она уточнила, что такой пересмотр не является требованием Международного валютного фонда.
По словам Н.Яресько, остаётся неурегулированным и вопрос задолженности по переплате налога на прибыль (около 24,5 млрд грн). Однако перед Министерством стоит задача избегать накопления новой подобной задолженности.
"Мы будем и далее искать возможности отдавать или возмещать или сбалансировать эту сумму как можно быстрее. Но пока не имеем ресурса", - пояснила Министр.
Роман Насіров: У 2016 році продовжиться робота над податковими змінами та реформуванням ДФС
У 2016 році ДФС продовжить працювати над удосконаленням процедур адміністрування податків та впровадженням податкових змін, ухвалених наприкінці минулого року. Про це заявив Голова ДФС Роман Насіров під час прес-конференції 26 січня 2016 року.
За його словами, одним з найважливіших кроків, покликаних покращити умови ведення бізнесу - уніфікація та зниження ставки єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до 22%, а також скасування внеску, що утримувався у діапазоні 2-6,1% із заробітної плати працівників.
«Лише за попередніми підрахунками новації дозволять роботодавцям заощадити у поточному році близько 100 млрд. грн. Таке зниження навантаження на фонд оплати праці надасть можливість власникам підприємств підвищити своїм працівникам заробітну плату, та, відповідно, вчасно сплачувати податки до бюджету», – наголосив Роман Насіров.
Важливі зміни також очікують і платників, які перебувають на ІІІ групі спрощеної системи оподаткування. Для них знижено поріг річного обсягу доходу до 5 млн. грн. Однак, якщо у 2015 році вони отримали доходи понад 5 млн. грн., але не перевищили 20 млн. грн., в них залишається право застосовувати спрощену систему. Водночас, якщо у поточному році ці доходи перевищать 5 млн. грн., то платнику доведеться з першого числа місяця наступного за звітним перейти на сплату інших податків і зборів.
Голова ДФС також повідомив про прийняту на цей рік непряму форму державної підтримки аграрного сектору за рахунок спеціального режиму оподаткування ПДВ сільгосппідприємств. В залежності від виду товарів, які поставляє виробник, обсяг підтримки складатиме від 15% до 80% ПДВ, які спрямовуються на спеціальний рахунок платника.
«Програмне забезпечення у системі електронного адміністрування ПДВ було доопрацьовано та відкрито три додаткових рахунки. Станом на 26 січня Державна казначейська служба перерахувала 22,5 млн. грн., які надійшли на нові електронні ПДВ-рахунки сільгоспвиробників. Надалі ця процедура здійснюється автоматично», – зазначив Роман Насіров.
Ще однією важливою для платників новацією стало встановлення порядку відшкодування ПДВ. Відтепер узгоджені суми відшкодованого податку повертатимуться відповідно до порядку черговості внесення до реєстру заяв про повернення. Це, впевнений Роман Насіров, унеможливить спекуляції щодо послідовності виплат.
Для отримання бюджетного відшкодування запроваджено два реєстри: перший – для експортерів (частка експорту у річному обороті становить не менше 40%), другий – для решти компаній. При цьому право на отримання ПДВ отримали всі платники.
Сьогодні фахівці ДФС працюють над розробкою нової системи електронного адміністрування акцизного податку при здійсненні операцій з реалізації пального. Планується, що у березні ця система запрацює у тестовому режимі, а вже з 1 квітня – у звичайному.
«Звісно, що Верховна Рада ухвалила лише часткові зміни до Податкового кодексу. Робота над податковою реформою триватиме і у поточному році, як і продовжуватиметься реформування ДФС», – зазначив Роман Насіров та висловив сподівання на підтримку бізнесу та сумлінну сплату податків.
Загалом, за словами Голови ДФС, завдяки сумлінним платникам податків, а також системній боротьбі з тіньовим бізнесом та контрабандою, 2015 рік був завершений з перевиконанням показників по надходженням.
Так, до загального фонду держбюджету надійшло 486,9 млрд. грн. Місцеві бюджети отримали 99,4 млрд. грн., приріст платежів – на 12,6 млрд. грн. Надходження єдиного внеску, навіть при застосуванні понижуючих коефіцієнтів до діючої ставки, склали 185,7 млрд. грн.
Завдяки перевиконанню планів по надходженням та покращенню адміністрування податків платникам додатково відшкодовано 10,3 млрд. грн. ПДВ. Загалом у 2015 році платники отримали 68,4 млрд. грн. бюджетного відшкодування.
Економічний ефект від діяльності підрозділів фінансових розслідувань ДФС у 2015 році, за словами Першого заступника Голови ДФС Сергія Білана, склав 46 млрд. грн. З них 2,9 млрд. грн. – відшкодування збитків по кримінальних провадженнях та вилучення з незаконного обігу підакцизних товарів. Крім того, в рамках кримінальних проваджень на 2,9 млрд. грн. було накладено арешт на майно та кошти.
Серед пріоритетних напрямів діяльності податкової міліції Сергій Білан визначив – боротьбу з тіньовою економікою, конкретний економічний ефект від правоохоронної діяльності та не перешкоджання платникам податків, які працюють у правовому полі, здійснювати господарську діяльність.
Роман Насіров зустрівся з Генеральним директором Митної служби при Міністерстві фінансів Республіки Молдова Тудором Баліцькі
Розбудова спільних пунктів пропуску на українсько-молдовському кордоні та посилення інформаційного обміну між митними органами двох країн стали основними темами робочої зустрічі Голови ДФС Романа Насірова та Генерального директора Митної служби при Міністерстві фінансів Республіки Молдова Тудором Баліцькі, яка відбулася 25 січня поточного року в ДФС.
«Впровадження ефективного спільного митного контролю безумовно сприятиме спрощенню митних процедур на українсько-молдовському кордоні та підвищенню рівня комфорту при його перетині. Також удосконалюються й механізми попередження та боротьби з незаконним переміщенням товарів, посилена інформаційна складова співпраці митних органів двох країн», - підкреслив Роман Насіров.
Запровадження спільного митного контролю передбачено на 7 пунктах пропуску на українсько-молдовському кордоні. На сьогодні спільний контроль діє на пунктах пропуску «Рені – Джюрджюлешть», «Кельменці – Ларга», «Мамалига – Крива», «Россошани – Брічень» та здійснюється реконструкція ще кількох пунктів пропуску як на території України, так і на території Республіки Молдова.
Учасники зустрічі також обговорили питання покращення міжвідомчого співробітництва щодо обміну інформацією про сумнівні поставки підакцизних товарів, попередження та боротьби з транскордонними злочинами, проведення спільних операцій у правоохоронній сфері.
У цей же день Роман Насіров та Тудор Баліцькі взяли участь у неформальній зустрічі з місією EUBAM (Місії Європейського Союзу з надання допомоги в питаннях кордону Україні та Республіці Молдова), яка проводилась під егідою голови представництва ЄС в Україні Яна Томбінські.
ДФС на Волині викрито розкрадання 3,1 млн. грн. державних коштів
Підрозділом боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ГУ ДФС у Волинській області викрито факт завищення вартості послуг з переробки давальницької сировини (природного газу) у готову продукцію (теплову енергію), реалізованих по угодах державних закупівель – для державного комунального підприємства.
Встановлено, що одним з товариств з обмеженою відповідальністю, засновником якого є іноземна компанія, при формуванні вартості зазначених послуг реальну вартість послуг було завищено на суму 3,1 млн. грн.
Виявлено, що активи, одержані від державного підприємства для виконання угод, у тому числі сума, на яку завищена вартість послуг, були перераховані службовими особами ТОВ на користь інших підприємств, що може свідчити про легалізацію зазначеної суми.
За даними фактами до ЄРДР внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення за ознаками злочинів, передбачених ч.5 ст.191 та ч.1 ст.209 ККУ.
Здійснюється кримінальне провадження.
Припинено діяльність конвертаційного центру, через який проконвертовано понад 33 млн. гривень
Працівниками податкової міліції Київської області в рамках розслідування кримінального провадження за ч.ч.2 ст.ст.28 і 205 КК України припинено діяльність конвертаційного центру, який діяв на території м. Києва, Київської та інших областей України.
Загальний обсяг незаконно проконвертованих коштів для підприємств реального сектору економіки протягом 2015 року склав понад 33 млн. гривень.
На підставі ухвали суду проведено обшуки за місцями розташування конвертаційного центру, в автомобілях та за місцями проживання фігурантів, під час яких вилучено 111 тис. гривень готівкою, 10 печаток, 8 ноутбуків, 6 електронних носіїв інформації, жорсткий диск, планшет, 7 мобільних телефонів, пакет з подрібненою сухою речовиною зеленого кольору та документація, що свідчить про незаконну діяльність.
Слідчі дії тривають.
У 2015 році ДФС виявлено понад 102 тис. нелегальних найманих працівників
Протягом 2015 року ДФС було виявлено понад 102 тис. найманих осіб, які працювали без укладання трудових угод з роботодавцями. До бюджету ними додатково сплачено близько 20 млн. грн. податку на доходи фізичних осіб та понад 45 млн. грн. єдиного внеску.
Ще понад 41 тис. громадян, які здійснювали підприємницьку діяльність без реєстрації, офіційно зареєструвалися підприємцями та сплатили до бюджету близько 21 млн. грн. податків.
Крім того, завдяки спільним заходам ДФС та органів місцевої влади, у поточному році рівень виплати заробітної плати своїм працівникам підвищили майже 19 тис. суб’єктів господарювання. Бюджет додатково отримав 32,5 млн. грн.
Загалом, у 2015 році під час перевірок суб`єктів господарювання, які виплачували заробітну плату та інші доходи фізичним особам, порушення податкового законодавства встановлено у 58 відс. від перевірених. До бюджету донараховано близько 627 млн. грн. податку на доходи фізичних осіб з урахуванням штрафних санкцій.
|