З початком 2016 року в Україну заборонено ввозити автомобілі, що не відповідають екологічним вимогам стандарту Євро-5
Положеннями статтей 2-3 Закону України від 6 липня 2005 року №2739-IV «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» (далі – Закон №2739) встановлено, зокрема, що пропуск на митну територію України з метою вільного обігу та першу реєстрацію в Україні транспортних засобів за кодами товарних позицій 8701 20, 8702, 8703, 8704, 8705 згідно з УКТ ЗЕД як вироблених в Україні, так і ввезених на митну територію України, нових і таких, що були в користуванні, здійснюють за умови їх відповідності екологічним нормам не нижче рівня «ЄВРО-5» – з 1 січня 2016 року, за винятком транспортних засобів, вироблених в Україні або ввезених на митну територію України до 31 грудня 2015 року включно.
Посилення вимог до екологічних параметрів транспортних засобів при ввезенні в Україну вводиться відповідно до Закону України від 08.08.2012 р. №5177 «Про внесення змін до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрації транспортних засобів» щодо колісних транспортних засобів».
Стандарт Євро-5 є обов’язковим для всіх нових вантажних автомобілів, які продаються в ЄС, з жовтня 2008 року і для всіх легкових автомобілів − з 1 вересня 2009 року.
Документом, що засвідчує відповідність транспортних засобів вимогам технічних регламентів та національних стандартів, є сертифікат або інший документ про підтвердження відповідності, виданий згідно із законодавством України, що вказує, якому саме рівню екологічних норм відповідає за конструкцією транспортний засіб.
Дія статей 1 і 2 Закону №2739 не поширюється на транспортні засоби, які ввозяться на митну територію України тимчасово, з метою транзиту та при переселенні громадян на постійне місце проживання до України.
Штрафна санкція для платника акцизного податку
Для платників акцизного податку з 1 березня 2016 року новою статтею 232 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) впроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального (далі СЕАРП). В межах СЕАРП вводяться акцизні накладні, які діятимуть аналогічно за податковими накладними з ПДВ, складатимуться в електронному вигляді продавцями і надаватимуться покупцям. До акцизних накладних за необхідності складатимуться розрахунки коригування. Зауважимо, що акцизні накладні реєструватимуться в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Так, відповідно до змін впроваджено і нові штрафні санкції. Згідно з п. 117.3 ПКУ здійснення суб’єктом господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку тягнуть за собою накладання штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців у розмірі 100 відсотків вартості реалізованого пального.
Вводяться штрафні санкції за порушення строків реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до них (ст. 1202 ПКУ).
Так, порушення платниками акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі:
- 2% від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;
- 10% від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 20% від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 30% від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 61 до 90 календарних днів;
- 40% від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, зазначених в таких акцизних накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 91 і більше календарних днів.
Відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних/розрахунку коригування протягом більш як 120 календарних днів після дати, на яку платник податку зобов'язаний скласти акцизну накладну/розрахунок коригування, передбачає штраф в розмірі 50 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального, на які платник податку зобов'язаний скласти таку акцизну накладну/розрахунок коригування (п. 1202.2 ПКУ).
При цьому сума акцизного податку для застосування цих штрафів визначатиметься за ставкою, що встановлена на дату реалізації пального, та курсом НБУ, що діє на перший день кварталу, в якому здійснюється реалізація пального (п. 1202.3 ПКУ).
Такі зміни передбачені Законом України від 24.12.2015 р. №909-VIII „Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році”.
Для обрахунку транспортного податку з нового року враховують мінімальну заробітну плату
Відзначимо, що 1 січня 2016 року набув чинності Закон України від 24.12.2015 р. №909-VIII „Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році”.
Так, для платників транспортного податку з 2016 року оподатковуватимуться легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Для порівняння нагадаємо, що в 2015 році цей податок сплачувався за легкові автомобілі, які використовувалися до 5 років і мали об’єм циліндрів двигуна понад 3000 куб. см.
Із зазначеної дати власникам авто слід буде звертати увагу вже не на дату їх реєстрації в ДАІ, а на дату їх випуску, зазначену виробником у супровідних документах автомобіля.
Підпункт 267.2.1 Податкового кодексу України відзначено, що вартість автомобілів визначатиметься центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку, за методикою, затвердженою КМУ, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об’єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля, та розміщуватиметься на його офіційному веб-сайті.
Коли завищено від’ємне значення суми податку на додану вартість платником
Згідно з п. 58.1 ст. 58 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення, якщо сума грошового зобов’язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до ст. 54 ПКУ (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або якщо за результатами перевірки контролюючим органом встановлено факт:
- невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації або завищення розміру задекларованого від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток;
- від’ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованої платником податків відповідно до розділу V ПКУ.
Контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення про зменшення від’ємного значення суми податку на додану вартість платника (форма «В4»).
Згідно з п. 123.1 ст. 123 ПКУ якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від’ємного значення суми ПДВ платника податків на підставах, визначених відповідними пунктами ст. 54 ПКУ, то зазначене тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов’язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Відповідно до пп. 9 п. 5 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 23.09.2014 №966, податкової декларації з податку на додану вартість (далі – декларація) передбачений для відображення збільшення або зменшення залишку від’ємного значення, який (для декларації 0110 - після бюджетного відшкодування) включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду за результатами камеральної чи документальної перевірки, проведеної контролюючим органом.
Таким чином, коли за результатами перевірки контролюючим органом встановлено перевищення платником задекларованого залишку від’ємного значення декларації, то сума зменшення залишку від’ємного значення на підставі повідомлення-рішення за формою «В4» відображається платником у рядку 20.3 декларації податкового (звітного) періоду, в якому таке повідомлення-рішення отримано, з одночасним заповненням в такій декларації таблиці «Збільшено/зменшено залишок від’ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу на підставі податкового повідомлення-рішення» за посиланням «***».
Річний перерахунок частки: нюанси використання товарів/послуг в оподатковуваних операціях
Державна фіскальна служба України у зв’язку із внесення змін до Податкового кодексу України (далі – ПКУ) повідомила про окремі особливості проведення перерахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях з урахуванням змін, внесених до правил формування податкового кредиту з липня 2015 року.
Зокрема, у листі роз’яснено заповнення розрахунку та поетапного відображення здійснення перерахунку частки використання товарів/послуг та необоротних активів в оподатковуваних операціях. Відображено особливості складання розрахунків коригування до податкових накладних, складених відповідно до пункту 199.1 статті 199 розділу V ПКУ, а саме заповнення заголовної та табличної частини розрахунку коригування.
Детальніше про все це йдеться у листі ДФС України від 31.12.2015 р. №48122/7/99-99-19-03-02-17 „Про особливості проведення перерахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях протягом 2015 року”.
Доопрацьовано спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності
Департаментом розвитку ІТ ДФС України доопрацьовано спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності» у вигляді повного інсталяційного пакету (версія 1.20.5 від 15.12.2015 року), яке розміщене на офіційному веб-порталі ДФС України в розділі Електронна звітність>«Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до «Єдиного вікна подання електронної звітності»».
З метою створення нових та удосконалення існуючих електронних сервісів для сторонніх організацій додано наступні форми:
J1602001 – «Запит щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела отримання доходів (у разі їх наявності) фізичними особами, які надають соціальні послуги»;
J1602101 – «Запит інформації з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми доходів, отриманих фізичними особами»;
J1702001 – «Відповідь на запит "Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про наявність (відсутність) доходів та джерела їх отримання фізичними особами, які надають соціальні послуги"»;
J1702101 – «Відповідь на запит "Відомості з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків про джерела та суми отриманих доходів"».
Податкова знижка на оплату вартості навчання включає витрати, понесені минулого року
Платник податку має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року.
Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним податковим роком.
До податкової знижки за звітний календарний рік дозволено включати, зокрема, суми витрат, понесених платником податку за навчання протягом звітного податкового року.
В той же час, відповідно до умов договору про надання освітньої послуги (навчання) платником здійснюється оплата за місяці навчального року, який включає місяці календарного року наступного за звітним, одним платіжним документом (квитанцією).
При включенні до податкової знижки за звітний рік слід враховувати частину витрат у розрахунку за кожний повний або неповний місяць навчання протягом звітного податкового року.
Решта суми, сплаченої за таким платіжним документом (квитанцією), може бути включена платником податку при реалізації права на податкову знижку у наступному році.
Зазначена норма визначена наказом ДФС України від 06.04.2015 №247."Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо включення до податкової знижки за звітний рік сум витрат, понесених у минулому році на оплату вартості навчання за місяці звітного року".
Разом з декларацією платники податку на прибуток мають подавати фінансову звітність
Платники податку на прибуток подають разом з податковою декларацією квартальну або річну фінансову звітність (крім малих підприємств).
Платники податку на прибуток - малі підприємства подають разом з річною податковою декларацією річну фінансову звітність.
Отже платники податку на прибуток (крім малих підприємств) подають разом з відповідною податковою декларацією за календарний квартал, півріччя, три квартали квартальну фінансову звітність, яка включає:
баланс;
звіт про фінансові результати.
Разом з податковою декларацією за рік платники подають річну фінансову звітність, яка включає:
баланс,
звіт про фінансові результати,
звіт про рух грошових коштів,
звіт про власний капітал;
примітки до звітів.
Платники податку на прибуток — малі підприємства подають разом із річною податковою декларацією скорочену за показниками фінансову звітність у складі:
- балансу;
- звіту про фінансові результати.
Зазначена норма передбачена п. 46.2 ст. 46 Податкового кодексу та ст. 11 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV.
На Запоріжжі викрито "конвертаційний центр" із обігом у 100 мільйонів гривень
Днями у Запоріжжі співробітники оперативних підрозділів Головного управління ДФС у Запорізькій області ліквідували діяльність "конвертаційного центру". Його учасники з метою прикриття своєї незаконної діяльності створили та зареєстрували ряд транзитно-конвертаційних суб’єктів господарювання, які використовувались для переведення безготівкових коштів у готівку для підприємств реального сектору економіки та вчинення фіктивних фінансово-господарських операцій.
Загальний обіг "проконвертованих" коштів протягом 2015 року становить понад 100 млн. гривень.
Як повідомив перший заступник начальника Головного управління ДФС у Запорізькій області Дмитро Кучеров, схема злочинної діяльності "конвертаційного центру" полягала в тому, що безготівкові грошові кошти підприємств реального сектору економіки надходили на рахунки транзитно-конвертаційних підприємств у вигляді оплати за товарно-матеріальні цінності (роботи, послуги), які відбувались лише на "папері", після чого дані кошти конвертувались за допомогою чекових книжок у готівку за грошову винагороду у розмірі близько 10-12%. Зняття грошових коштів здійснювалось в одному з банківських відділень обласного центру.
Також встановлено, що основним замовником послуг конвертаційного центру є компанія – розпорядник бюджетних коштів.
У результаті проведених обшуків було виявлено та вилучено майже 1 мільйон 100 тис. гривень, на банківських рахунках заарештовано майже 85 тисяч гривень. Окрім того, були виявлені первинні бухгалтерські та установчі документи підприємств, тіньова бухгалтерія, комп'ютерна техніка, а також печатки фіктивних фірм.
На даний час продовжується досудове розслідування та вживаються заходи щодо відшкодування завданих державі збитків.
Порядок ведення касової книги підприємством
З метою забезпечення здійснення розрахунків готівкою підприємства повинні мати касу.
Усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі.
Кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).
Відокремлені підрозділи підприємств, які проводять операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером, а також з видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, ведуть касову книгу.
Відокремлені підрозділи підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, касової книги не ведуть.
Аркуші касової книги мають бути пронумеровані, прошнуровані та скріплені відбитком печатки підприємства (юридичної особи).
Кількість аркушів у касовій книзі засвідчується підписами керівника і головного бухгалтера підприємства (юридичної особи).
Записи в касовій книзі здійснюються у двох примірниках (через копіювальний папір) чорнилом темного кольору чорнильною або кульковою ручкою.
Перші примірники, що є невідривною частиною аркуша касової книги - "Вкладні аркуші касової книги", залишаються в касовій книзі.
Другі примірники, що є відривною частиною аркуша касової книги - "Звіт касира", є документом, за яким касири звітують щодо руху грошей у касі.
Перші і другі примірники мають однакові номери.
Записи в касовій книзі проводяться касиром за операціями одержання або видачі готівки за кожним касовим ордером і видатковою відомістю в день її надходження або видачі.
За відсутності руху готівки в касі протягом робочого дня записи в касовій книзі в цей день можуть не провадитися.
Підприємства за умови забезпечення належного зберігання касових документів можуть вести касову книгу в електронній формі за допомогою комп'ютерних засобів.
Зазначена норма визначена п. 4 "Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні", затвердженої Постановою НБУ від 15.12.04 № 637.
Підприємства можуть зберігати у касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, понад установлений ліміт каси протягом 3-х робочих днів
Підприємства мають право зберігати у своїй касі готівку, одержану в банку для виплат, що належать до фонду оплати праці, а також пенсій, стипендій, дивідендів (доходу), понад установлений ліміт каси протягом трьох робочих днів, уключаючи день одержання готівки в банку.
Готівка, що одержана в банку на інші виплати, має видаватися підприємством своїм працівникам у той самий день.
Суми готівки, що одержані в банку і не використані за призначенням протягом установлених вище строків, повертаються підприємством до банку не пізніше наступного робочого дня банку або можуть залишатися в його касі (у межах установленого ліміту).
Зазначена норма визначена п. 2.10 "Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні", затвердженої Постановою НБУ від 15.12.04 № 637.
Підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку у межах, що не перевищують установлений ліміт каси
Підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку у межах, що не перевищують установлений ліміт каси.
Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки.
Відокремлені підрозділи підприємств - юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб.
За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства (підприємця) може здаватися до операторів поштового зв'язку та небанківських фінансових установ, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку.
Здавання готівкової виручки (готівки) здійснюється самостійно або через відповідні служби, яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів.
Здавання готівкової виручки (готівки) може здійснюватися для зарахування на будь-який банківський рахунок підприємства (підприємця) на його вибір.
Підприємства не повинні накопичувати готівкову виручку (готівку) у своїх касах понад установлений ліміт каси для здійснення потрібних витрат до настання строків цих виплат.
Зазначена норма визначена п. 2.8 та 2.9 Постанови НБУ від 15.12.04 № 637 "Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні".
Хто, як і коли має задекларувати доходи, отримані протягом 2015 року
Якщо ви є приватним підприємцем на загальній системі оподаткування або особою, яка проводить незалежну професійну діяльність та/або отримували доходи як пересічні громадяни від інших фізичних осіб і при цьому податки не сплачувалися, іноземні доходи, а також у разі отримання доходів у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород від двох і більше податкових агентів в такому разі ви маєте обов’язок щодо подання декларації про майновий стан і доходи.
Насамперед варто нагадати, що звітувати таким особам необхідно за новою формою декларації, затвердженою наказом від 02.10.2015р. за № 859 «Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи», яка вводиться в дію з 01 січня 2016 року та передбачає визначення податкових зобов’язань з податку на доходи фізичних осіб та військового збору.
Слід зазначити, що об’єктом оподаткування військовим збором є доходи , визначені в ст.163 ПКУ, а ставка збору становить 1,5% об’єкта оподаткування. Суми військового збору, що підлягають сплаті платником податків самостійно до бюджету за результатами звітного року вказуються у графі 7 розділу 2 та рядку 24.1 нової форми декларації.
При визначенні податку на доходи фізичних осіб стосовно доходів отриманих в 2015 році необхідно правильно застосувати ставку ПДФО, а саме:
- 15 відсотків бази оподаткування – щодо доходів (крім випадків, визначених у підпунктах 167.2 – 167.6 статті 167 Кодексу), які не перевищують десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року;
- 20 відсотків, – якщо база оподаткування в календарному місяці перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати, до суми такого перевищення. Самозайняті особи застосовують ставку 20 відсотків до частини середньомісячного річного оподатковуваного доходу, що перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати;
- подвійна ставка податку (30 або 40 відсотків) – до доходів, нарахованих як виграш чи приз (крім виграшів, призів у лотерею, грошові виграші у спортивних змаганнях) на користь резидентів або нерезидентів;
- 20 відсотків – для пасивних доходів, у тому числі нарахованих у вигляді дивідендів за акціями та/або інвестиційними сертифікатами, що виплачуються інститутами спільного інвестування (крім зазначених у підпункті 167.5.2 пункту 167.5 статті 167 Кодексу). Перелік пасивних доходів визначено підпунктом 167.5.3 пункту 167.5 статті 167 Кодексу, до яких, зокрема, відноситься інвестиційний прибуток, включаючи прибуток від операцій з облігаціями внутрішніх державних позик, у тому числі від зміни курсу іноземної валюти;
- 5 та 0 відсотків бази оподаткування у випадках, прямо визначених розділом IV Кодексу, зокрема, при операціях з успадкування (дарування) та операціях з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна.
Крім того, при заповненні декларації у рядку 8 розділу І нової форми необхідно зазначити категорію платника: громадянин; особа, яка проводить незалежну професійну діяльність чи підприємець (крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування).
Одним із нововведень нової форми є зазначення платниками податків відомостей щодо отриманих доходів, які не підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб (стаття 165 Кодексу), та загальної річної суми доходу.
Щодо строків подання декларації, то вони залежать від обраної категорії платника:
ü громадянин та особа, яка проводить незалежну професійну діяльність подають декларацію до 1 травня року, що настає за звітним (за звітний період 2015 рік останній день подання звітності – 03.05.2016);
ü підприємець – протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (року) (за звітний період 2015 рік останній день подання звітності – 09.02.2016).
Додамо, при декларуванні доходів за результатами 2015 року платникам податків слід враховувати, що розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року, становив 1218 гривень.
Також нагадаємо, що деклараційна звітність до органів фіскальної служби подається за місцем реєстрації (прописки) платника власноруч або уповноваженою на це особою на паперових носіях; поштою з повідомленням про вручення та з описом про вкладення або за допомогою мережі Інтернет в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного цифрового підпису та відповідного програмного забезпечення.
Довідково. Нова форма декларації про майновий стан і доходи та додатки до неї розміщені за адресою: http://sfs.gov.ua/elektronni-formi-dokumentiv/podatok-na-dohodi-fizichnih-osib/. Окрім того, ДФС України розроблені та затверджені Методичні рекомендації щодо їх заповнення і для зручностей платників проводиться доопрацювання сервісу „Декларування та допомога он-лайн”.
Про особливості застосування спеціального режиму оподаткування в сільському господарстві у 2016 році
ДФСУ у листі від 05.01.2016 р. № 203/7/99-99-19-03-02-17 роз’яснила окремі особливості перерахування у 2016 році коштів на додаткові електронні рахунки, відкриті суб’єктами спеціального режиму оподаткування в сільському господарстві.
З 1 січня 2016 року позитивна різниця між сумою податкових зобов’язань та сумою податкового кредиту звітного періоду, визначена по окремих видах сільськогосподарських операцій, перераховується до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки сільськогосподарських підприємств у різних частках залежно від виду продукції:
а) по операціях із зерновими (коди 1001 - 1008 згідно з УКТ ЗЕД) та технічними (коди 1205 і 1206 00 згідно з УКТ ЗЕД) культурами:
- до Державного бюджету України у розмірі 85 відсотків;
- на спеціальні рахунки у розмірі 15 відсотків.
б) по операціях із продукцією тваринництва ( коди товарних позицій 0102 і 0401 згідно з УКТ ЗЕД) підлягає перерахуванню:
- до Державного бюджету України у розмірі 20 відсотків;
- на спеціальні рахунки у розмірі 80 відсотків.
в) по операціях із іншими сільгосптоварами/послугами:
- до Державного бюджету України у розмірі 50 відсотків;
- на спеціальні рахунки у розмірі 50 відсотків.
Отож, для забезпечення розрахунків з бюджетом та перерахування коштів на спеціальні рахунки, сільськогосподарським підприємствам, які станом на 01.01.2016р. зареєстровані суб’єктами спеціального режиму оподаткування, відкриваються три додаткові електронні рахунки для вищевказаних видів операцій. Такі рахунки відкриваються на доповнення до вже відкритих суб’єктами спеціального режиму оподаткування рахунків, на які перераховуються кошти для розрахунків з бюджетом (3751) та для перерахування коштів на спеціальні рахунки (3752).
Встановлений Кодексом порядок перерахування коштів на електронні рахунки та з електронних рахунків на спеціальні рахунки сільськогосподарських товаровиробників та до державного бюджету застосовується до операцій з постачання сільськогосподарської продукції, що здійснюються починаючи з 1 січня 2016 року включно.
Особливості проведення перерахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях протягом 2015 року
ДФСУ у листі від 31.12.2015 р. № 48122/7/99-99-19-03-02-17 роз’яснила окремі особливості проведення перерахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях з урахуванням змін, внесених до правил формування податкового кредиту з липня 2015 року.
Пунктом 199.4 статті 199 розділу V Кодексу встановлено, що платник податку за підсумками календарного року здійснює перерахунок частки використання товарів/послуг та необоротних активів в оподатковуваних операціях виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних та неоподатковуваних операцій.
Враховуючи те, що з 1 липня 2015 року змінено правила формування податкового кредиту, такий перерахунок здійснюється в два етапи.
Перший етап. Коригування податкового кредиту, нарахованого протягом першого півріччя (січень - червень) 2015 року. Перерахунок здійснюється згідно з таблицею 2 додатка 7 (Д7) до декларації. У графах 3 та 5 таблиці 2 додатка 7 (Д7) до декларації вказуються показники звітності за перше півріччя 2015 року. Сума податку, визначена шляхом такого розрахунку, збільшує або зменшує суму податкового кредиту, нараховану протягом першого півріччя (січень - червень) 2015 року. Результат перерахунку зазначається в рядку 16.4 розділу II "Податковий кредит" декларації за грудень 2015 року.
Другий етап. Коригування податкових зобов’язань, нарахованих протягом другого півріччя (липень - грудень) 2015 року.
За результатами другого півріччя здійснюється перерахунок не податкового кредиту, а сум податкових зобов’язань, нарахованих протягом другого півріччя 2015 року, та визначається сума податкових зобов’язань, на яку слід збільшити або зменшити податкові зобов’язання, сформовані протягом цього періоду.
Результат коригування вказується з відповідним знаком у рядку 8.4.2 розділу І декларації за грудень 2015 року, оскільки з урахуванням змін до Кодексу, показники, для яких був передбачений цей рядок, відсутні. (Детальніше нюанси проведення перерахунку коригування податкових зобов’язань, нарахованих протягом другого півріччя 2015 року – у листі ДФСУ від 31.12.2015 р. № 48122/7/99-99-19-03-02-17).
У м. Києві виявлено цех з переобладнання запчастин до військової техніки та товари військового призначення
Співробітники податкової міліції м. Києва в ході проведення операції «Рубіж-2016» та розслідування кримінального провадження за ч.2 ст.205 КК України за фактом створення фіктивних підприємств, на підставі ухвали суду проведено обшуки за адресою розташування орендованих складських приміщень підприємства.
Зазначене підприємство фактично купувало авіаційно-технічне майно за державні кошти за кордоном та ввозило його з порушенням норм митного законодавства. У подальшому майно реалізували за завищеною ціною. При цьому документально закупівлю товарно-матеріальних цінностей оформляли від фіктивних підприємств.
За результатами проведених обшуків виявлено цех з переобладнання запчастин до військової техніки та товари військового призначення, а саме: 46 лопостей до вертольотів МІ-24, 2 двигуни до вертольоту, автомати перекосу, екранно-вихлопні пристрої, 2 військові вантажні автомобілі «ЗІЛ» та інші комплектуючі.
Також вилучено 19 тис. доларів США, 74 печатки резидентів та 4 нерезидентів, штампи для оформлення товару, серверне обладнання, комп’ютерну техніку, електронні носії інформації та фінансово-господарську документацію, що підтверджують протиправну діяльність.
Слідчо-оперативні заходи тривають.
На Сумщині податкова міліція вилучила каністри зі спиртом та обладнання
на суму 279 тис. гривень
Співробітники податкової міліції Сумської області у м. Середино-Буда та с. Кам’янка в рамках проведення операцій «Акциз-2016» і «Рубіж-2016» та в ході розслідування кримінального провадження за ч.3 ст.204 КК України на підставі ухвал суду проведено 3 обшуки у житлових приміщеннях та у закладі громадського харчування.
Під час обшуків виявлено 120 ящиків з каністрами, заповненими рідиною з характерним запахом спирту, та обладнання для їх розливу.
Товарно-матеріальні цінності загальною вартістю 279 тис. гривень вилучені.
Действует новая процедура обжалования налоговых уведомлений-решений
Жалоба подается в письменной форме в контролирующий орган высшего уровня в течение 10 календарных дней, следующих за днем получения налогоплательщиком решения контролирующего органа, которое обжалуется
Сегодня, 12 января, вступил в силу Порядок оформления и предоставления жалоб налогоплательщиками и их рассмотрения контролирующими органами, утвержденный приказом Минфина от 21 октября 2015 года № 916.
Документ устанавливает процедуру обжалования налогоплательщиками налоговых уведомлений-решений или других решений контролирующих органов во время административного обжалования.
Порядок не применяется в отношении обжалования решений контролирующих органов, действий или бездействия их должностных лиц и других работников, если специальным законом установлен иной порядок обжалования, а также при обжаловании постановлений, принятых по делам об административных правонарушениях.
Не подлежат административному обжалованию:
- денежные обязательства, самостоятельно определенные плательщиком налогов;
- решения контролирующих органов, которые обжалованы налогоплательщиком в судебном порядке.
Жалобы на решения:
- государственных налоговых инспекций подаются в контролирующие органы в Киеве и областях, межрегиональных территориальных органов.
- контролирующих органов в Киеве, областях, межрегиональных территориальных органов и таможни подаются в центральный орган исполнительной власти, реализующий государственную налоговую политику, государственную политику в сфере государственной таможенного дела.
Решение центрального органа исполнительной власти, который реализует государственную налоговую политику, государственную политику в сфере государственной таможенного дела, принятое в результате рассмотрения жалобы налогоплательщика, является окончательным и не подлежит дальнейшему административному обжалованию, но может быть обжаловано в суде.
Жалоба подается в письменной форме в контролирующий орган высшего уровня в течение 10 календарных дней, следующих за днем получения налогоплательщиком решения контролирующего органа, которое обжалуется, и должна содержать:
- ФИО, наименование (для юридических лиц), налоговый адрес налогоплательщика, подающего жалобу;
- наименование контролирующего органа;
- реквизиты обжалуемого решения;
- основания, по которым обжалуется решение, обстоятельства дела, которые, по мнению заявителя, установленные контролирующим органом неправильно или не установленные вообще;
- обоснование несогласия налогоплательщика с решением контролирующего органа со ссылкой на нормы законодательства;
- требования и ходатайства налогоплательщика, подающего жалобу;
- сведения об уведомлении контролирующего органа, решение которого обжалуется, о подаче жалобы в контролирующий орган высшего уровня;
- сведения об обжаловании решения контролирующего органа в суд;
- адрес, по которому следует направить решение, принятое по результатам рассмотрения жалобы;
- перечень прилагаемых документов.
Жалобы на решения и на действия контролирующих органов излагаются и подаются отдельно.
Налогоплательщик может прилагать к жалобе расчеты и доказательства, которые он считает необходимым предоставить. Копии документов, прилагаемых к жалобе, должны быть надлежащим образом заверены. Жалоба подписывается лично налогоплательщиком, ее подавшим, или его представителем, уполномоченным на подписание жалобы. Если жалоба подписывается представителем налогоплательщика, к ней прилагается оригинал или надлежащим образом заверенная копия документа, удостоверяющего полномочия такого представителя.
Щодо порядку справляння транспортного податку у 2016 році
У зв’язку з набранням чинності з 1 січня Закону України від 24 грудня 2015 року №909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» суттєвих змін зазнав порядок справляння транспортного податку.
Тепер об’єктом оподаткування транспортним податком є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня (1 030 000 ₴) (у 2015 році транспортний податок сплачували власники з автомобілів, які використовувалися до 5 років та мали об’єм циліндрів двигуна понад 3 000 см3).
Перелік автомобілів, вартість яких перевищує 750 МЗП, визначатиметься за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України та публікуватимуться на веб-сайті Мінекономрозвитку.
Платниками транспортного податку як і торік є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти. Ставка не змінилась — 25 000 гривень на рік за кожен автомобіль.
Вышло обновление OPZ 1.31.6 с новыми декларациями для единщиков
5 января 2016 года вышло очередное обновление 1.31.6 для бесплатной программы составления электронной отчетности OPZ. Это обновление устанавливается на любые версии, начиная с 1.31 и далее.
Вместе с обновлением пользователи получат новые версии декларации единого налога, утвержденные приказом Минфина от 19.06.2015 г. № 578:
- F0103305 - "Податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця (подається квартально)";
- F0103403 - "Податкова декларація платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця (подається за рік)".
Кроме того, обновление содержит новую форму Налоговой декларации об имущественном положении и доходах, утвержденную приказом Минфина от 02.10.2015 г. №859 и обновленный справочник налоговых инспекций.
Как обычно, обновление доступно на официальном интернет-портале ГФСУ и неофициальном сайте поддержки пользователей opz.org.ua.
Розмір мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 1 січня 2016 року – 1378 грн.
Законом України від 25.12.15 № 928-VIII «Про Державний бюджет на 2016 рік»встановлено:
– прожитковиймінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2016 року - 1330 гривень, з 1 травня - 1399 гривень, з 1 грудня - 1496 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення:
дітей віком до 6 років: з 1 січня 2016 року - 1167 гривень, з 1 травня - 1228 гривень, з 1 грудня - 1313 гривень;
дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня 2016 року - 1455 гривень, з 1 травня - 1531 гривня, з 1 грудня - 1637 гривень;
працездатних осіб: з 1 січня 2016 року - 1378 гривень, з 1 травня - 1450 гривень, з 1 грудня - 1550 гривень;
осіб, які втратили працездатність: з 1 січня 2016 року - 1074 гривні, з 1 травня - 1130 гривень, з 1 грудня - 1208 гривень(стаття 7).
– мінімальну заробітну плату:
у місячному розмірі: з 1 січня - 1378 гривень, з 1 травня - 1450 гривень, з 1 грудня - 1550 гривень;
у погодинному розмірі: з 1 січня - 8,29 гривні, з 1 травня - 8,69 гривні, з 1 грудня - 9,29 гривні (стаття 8).
Податкова соціальна пільга становить у 2016 році для будь-якого платника 689 грн. (50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи у розрахунку на місяць, встановленому законом на 1 січня звітного податкового року). Розмір підвищеної податкової соціальної пільги: 150% ПCП = 1033,50 гpн; 200% ПCП = 1378,00 гpн. Граничний розмір зарплати, до якої застосовується податкова соціальна пільга, у 2016 роцідорівнює 1930 грн.(розмір місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помножений на 1,4 та округлений до найближчих 10 гривень – пп. 169.4.1 Податкового кодексу України).
Максимальна величина бази нарахування єдиного внеску становить 34450 грн. (25 розмірівпрожиткового мінімуму для працездатних осіб).
Ставка податку на нерухоме майно у 2016 році не більша41,34 грн. за 1 кв. метр (не перевищує 3відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. метр бази оподаткування).
Об’єктом оподаткування транспортним податком за ставкою 25 тис.грн. на рік у 2016 році є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить 1,03 млн.грн. (понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року).
Максимальний розмір єдиного податку становить: для платників першої групи: 137,80 грн. за місяць(10% мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року); для платників другої груп: 275,60 грн. за місяць (20% мінімальної заробітної плати встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року).
Щодо декларування доходів, отриманих у 2015 році
Фізичні особи – платники податків декларують свої доходи, отримані у 2015 році, за новою формою декларації про майновий стан і доходи.
Нова форма декларації про майновий стан і доходи затверджена наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 №859 (зареєстрований Міністерством юстиції України 26.10.2015 за №1298/27743) і вводиться в дію з 1 січня 2016 року.
Фізичні особи – підприємці подають річну податкову декларацію у строк, визначений підпунктом 49.18.5 пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України, тобто протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.
Останній день подання декларації про майновий стан і доходи за 2015 рік – 09.02.2016.
Звертаємо увагу, що у новій декларації поряд з доходами від підприємницької діяльності мають зазначатися інші доходи з джерел їх походження з України та іноземні доходи з обов’язковим заповненням відповідних додатків.
Із 1 січня поріг індексації становить 103%
Із 01.01.2016 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 24.12.2015 № 911-VIII.
Зокрема, передбачено, що індексація грошових доходів проводиться, коли величина індексу споживчих цін перевищить поріг індексації 103% (раніше — 101%).
Також у новій редакції викладено частину третю та четверту статті 119 Кодексу законів про працю України. За мобілізованими працівниками тепер зберігатимуть місце роботи, посаду і середній заробіток на підприємстві. Таким працівникам виплачуватимуть грошове забезпечення за рахунок Держбюджету відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-ХІІ.
Серед інших змін відзначимо такі:
- встановлено пенсійний вік працівникам льотного і льотно-випробного складу, працівникам освіти, охорони здоров’я та соціального забезпечення;
- розмір призначених у 2016 році пенсій не може перевищувати 10 740 грн.;
- розмір тимчасової державної допомоги, яка призначається дитині, місце проживання чи перебування батьків якої невідоме, або вони ухиляються від сплати аліментів, визначатиме Кабмін. При цьому скасовано нижню межу такої допомоги, яка дорівнювала 30% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку;
- допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років, надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100% (раніше 50%) прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім’ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
Наостанок зазначимо, що банки можуть надавати інформацію про відкриті рахунки (поточні, кредитні, депозитні тощо), операції та залишки за ними податківцям на їх письмовий запит, коли останні проводять перевірку достовірності інформації, поданої фізичними особами для нарахування та отримання соціальних виплат, пільг, субсидій, пенсій, заробітних плат. У разі нарахування та отримання соціальних виплат, пільг, субсидій, призначених на сім’ю або домогосподарство, інформація надається щодо кожного з членів сім’ї або домогосподарства.
ДФС оголошує про нову деклараційну компанію
Державна фіскальна служба оголосила про старт кампанії декларування громадянами доходів, одержаних протягом 2015 року.
За вибором платника податків декларації подаються за місцем своєї податкової адреси особисто або уповноваженою на це особою; поштою або засобами електронного зв’язку.
Протягом січня-квітня 2016 року центри обслуговування платників податків працюватимуть за подовженим режимом роботи, при цьому подати декларацію можна буде також й у вихідні дні.
Також з 1 січня 2016 року запроваджується нова форма декларації про майновий стан і доходи, в якій об’єднано звітність по податку на доходи фізичних осіб та військовому збору.
"Враховуючи це, за результатами 2015 року податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб та військового збору визначатимуться в одній податковій звітності", — говориться у повідомленні.
Хто реєструє РРО при спільній діяльності
Податківці повідомили, що реєстратор розрахункових операцій при спільній діяльності повинен реєструвати той учасник договору про спільну діяльність, на якого покладено обов’язки ведення бухгалтерського та податкового обліку.
При цьому касовий чек повинен містити усі необхідні реквізити. Зокрема, якщо суб’єкт господарювання не зареєстрований платником ПДВ, то у касовому чеку зазначається ідентифікаційний код за ЄДРПОУ або ДРФО, перед яким друкуються великі літери «ІД».
|