Цього року новий Податковий кодекс не приймуть, бізнес буде жити по старому
Верховная Рада не примет в этом году новый Налоговый кодекс. Как сообщает "ДС", об этом заявил заместитель главы фракции БПП Игорь Кононенко в интервью газете "Сегодня".
"Уже понятно, что в этом году нового Налогового кодекса не будет - будем принимать поправки к старому. Новый кодекс, даже если бы он был, невозможно принимать за один месяц до начала следующего налогового года. Будем выходить одновременно и на подготовку согласованного проекта Налогового кодекса, и на бюджет, рассчитанный на обновленной налоговой базе (т.е. по старому кодексу). Думаю, это будет декабрь месяц", - заявил Кононенко.
По его прогнозам, это произойдет в декабре, причем бюджет примут не как в прошлом году, в ночь на 30 декабря, а раньше, еще в ходе пленарной недели, которая заканчивается 25 декабря.
В целом же Кононенко рассказал, что основная задержка с бюджетом на следующий год заключалась в том, что было непонятно - будет ли проводиться налоговая реформа и на какой базе рассчитывать бюджет. По реформе было презентовано две концепции: Минфина и Комитета по вопросам налоговой и таможенной политики ВР (так называемая реформа Южаниной, по имени главы комитета Нины Южаниной - "ДС").
Впоследствии "реформу Южаниной" внесли в Раду, а Минфин свой проект так и не зарегистрировал.
Замглавы фракции БПП подчеркнул, что либеральные реформы в налоговом законодательстве проводить необходимо, однако МВФ на консультациях высказал опасения касательно возможных разрывов в бюджете и сложностей с прогнозами эффекта от детенизации экономики.
"Их (МВФ - "ДС") интересуют разрывы бюджета. После того, как мы согласуем с МВФ эти разрывы, выйдем на показатели (налоговых ставок - "ДС"). Думаю, компромисс может быть в том, что налоговая реформа будет принята, но с отсрочкой введения. К примеру, с 2017-2018 год. Таким образом, дадим сигнал бизнесу, что мы идем к реформе", - сообщил Кононенко.
НБУ пропонує розширити можливості використання електронних грошей
НБУ розробив проект постанови "Про внесення зміни до Положення про електронні гроші в Україні".
Проект постанови передбачає надання права користувачам – фізичним особам отримувати від нерезидентів електронні гроші, випущені емітентом-нерезидентом.
Дія регуляторного акта поширюватиметься на фізичних осіб, які мають намір отримувати електронні гроші, випущені емітентами-нерезидентами, з використанням міжнародних систем інтернет-розрахунків, що внесені до Реєстру платіжних систем.
Щодо нарахування пені за порушення строків розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності
Порушення резидентами, крім суб'єктів, що здійснюють діяльність на території проведення АТО на період її проведення, строків, передбачених статтями 1 і 2 Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" або встановлених Національним банком України (далі – НБУ) згідно з цими статтями, тягне за собою стягнення пені за кожний день прострочення у розмірі 0,3% суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару) в іноземній валюті, перерахованої у грошову одиницю України за валютним курсом НБУ на день виникнення заборгованості.
Загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартості недопоставленого товару).
Строк сплати нарахованих сум грошових зобов'язань, а саме: штрафних (фінансових) санкцій за порушення вимог валютного законодавства та строків розрахунків у сфері ЗЕД, становить 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення.
Довідково. Відповідне питання – відповідь розміщено у категорії 114 Бази знань, що знаходиться на сервісі "Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс" офіційного веб-порталу ДФС України.
НБУ зобов`язав банки розраховувати нормативи капіталу
з урахуванням кредитного ризик
НБУ внесені зміни до Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні.
Цими змінами запроваджуються підходи щодо врахування банками кредитного ризику, непокритого резервами за МСФЗ. Так, банки визначатимуть кредитний ризик за активними операціями у відповідності до вимог, встановлених Положенням про порядок формування та використання банками України резервів для відшкодування можливих втрат за активними банківськими операціями.
Величину непокритого кредитного ризику банки розраховуватимуть як перевищення сукупного розміру кредитного ризику за всіма активними операціями над сукупним розміром резервів за цими операціями згідно з МСФЗ.
Згідно з постановою, банки здійснюватимуть розрахунок нормативів капіталу з урахуванням величини непокритого кредитного ризику.
Новації у порядку повідомлення органів ДФС про зміну бухгалтера
ДФС повідомляє, що відбулися зміни у повідомленні контролюючих органів щодо бухгалтера юридичної особи або її підрозділу. Відтепер, якщо платник повідомив інформацію про нового бухгалтера у формі 1-ПДВ, він звільняється від подання до органу ДФС заяви за формою № 1-ОПП у зв'язку із зміною відомостей про бухгалтера.
Такі зміни передбачені новою редакцією п.9.3 розділу IX Порядку обліку платників податків і зборів. Таким чином відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи також оновлюються контролюючими органами у Єдиному банку даних юридичних осіб на підставі реєстраційної заяви платника ПДВ (про реєстрацію, перереєстрацію або внесення змін), якщо така реєстраційна заява була подана в один із способів, визначених п. 183.9 ПК, та задоволена контролюючим органом.
ДФС нагадує, що платники податків – юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб подають реєстраційну заяву за формою № 1-ОПП з позначкою «Зміни» з відомостями стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, відокремлених підрозділів юридичної особи до контролюючого органу у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків.
Який граничний розмір суми сплати за навчання має право включити фізособа до податкової знижки, якщо навчаються кілька непрацюючих членів сім’ї першого ступеня споріднення?
Відповідно до підпункту 14.1.170 ПК податкова знижка для фізосіб, які не є суб’єктами господарювання, – це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів – фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати, у випадках, визначених ПК.
Платник податку має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, визначеного з урахуванням положень пунктом 164.6 ПК, фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати у вигляді суми коштів, сплачених платником податку на користь закладів освіти для компенсації вартості здобуття середньої професійної або вищої освіти такого платника податку та/або члена його сім’ї першого ступеня споріднення, який не одержує заробітної плати. Така сума не може перевищувати розміру місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 гривень, в розрахунку на кожну особу, яка навчається, за кожний повний або неповний місяць навчання протягом звітного податкового року (тобто, у 2015 році – 1705 грн.).
При цьому, загальна сума податкової знижки, нарахована платнику податку в звітному податковому році, не може перевищувати суми річного загального оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого як заробітна плата, зменшена на суму єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соцстрахування, страхових внесків до Накопичувального фонду, а у випадках, передбачених законом, – обов’язкових страхових внесків до недержавного пенсійного фонду, які відповідно до закону сплачуються за рахунок заробітної плати працівника, а також на суму ПСП за її наявності.
За який період звітувати за новою формою декларації з податку на прибуток
Нова форма Декларації з податку на прибуток підприємств буде офіційно опублікована в «Офіційному віснику України» від 01.12.15 р. № 93.
Наказ Мінфіну від 20.10.15 р. № 897 набуде чинності з дня опублікування.
Відповідно до п. 46.6 ПК, до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.
Але, скоріш за все, ДФС рекомендує застосовувати нову форму вже при складанні декларації за 2015 рік.
Доопрацьовано електронний сервіс «Реєстрація договорів про визнання електронних документів»
Для покращення сервісного обслуговування платників при поданні податкових документів в електронній формі ДФС доопрацьовано електронний сервіс «Реєстрація договорів про визнання електронних документів».
ДФС спрощено процес укладання Договорів про визнання електронних документів з територіальними органами ДФС, а саме, починаючи з 25 листопада 2015 року, платником податків укладається один Договір з територіальним органом ДФС за основним місцем обліку. До Договору додаються посилені сертифікати відкритих ключів. Для формування та подання Договору розроблено нову форму (код форми J1391004).
ДФС додатково інформує про запровадження нового електронного сервісу управління ЕЦП.
Такий сервіс надає можливість керівнику вносити до системи подання документів в електронному вигляді інформацію щодо сертифікатів відповідальних осіб та самостійно визначити термін, на який відповідальній особі надається право підпису податкових документів (в межах строку дії сертифікату такої відповідальної особи). Також в повідомленні може бути надана інформація щодо нового сертифіката керівника (до закінчення строку дії попереднього сертифікату) або бухгалтера.
Для формування та подання платниками інформації щодо ЕЦП в електронному вигляді до Єдиного вікна подання електронної звітності розроблено нову форму Повідомлення (код форми J1391102).
До Повідомлення додаються сертифікати відповідальних осіб, зазначених у Повідомленні, та таке Повідомлення підписується ЕЦП цих відповідальних осіб.
ДФС звертає увагу, що сформоване Повідомлення обов’язково підписується керівником електронним цифровим підписом, сертифікат якого на момент отримання Повідомлення вже наявний у системі подання документів в електронному вигляді як діючий сертифікат керівника платника податків.
Зміни до Реєстру юросіб та ФОП - виключно за наявності оригіналів:
прийнято Закон
Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» щодо унеможливлення внесення змін до Єдиного державного реєстру за підробними документами» (законопроект № 1475).
Документом пропонується внести зміни до Закону “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» з метою припинення та запобігання рейдерським захопленням суб’єктів підприємницької діяльності-юридичних осіб.
Зміни до ст. 19 та 29 забезпечать проведення реєстрації змін до установчих документів підприємства із захистом права власності співвласників, з обов’язковим наданням оригіналу їх рішення для внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
До 01.07.17 р. постачання вугілля не обкладається ПДВ
Верховна Рада прийняла Закон "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення передумов для нової моделі ринку природного газу" (законопроект № 3073).
Документом уточнено порядок оподаткування ПДВ та поширено касовий метод визначення дати виникнення податкових зобов’язань та податкового кредиту з ПДВ на операції з надання послуг по розподілу природного газу фізособам, бюджетним установам, не зареєстрованим як платники податку та змінено умови розрахунку фактичної ціни реалізації природного газу при сплаті рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та привести у відповідність елементи збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності у відповідність із нормами Закону "Про ринок природного газу".
Закон доповнено положенням щодо запровадження на тимчасовій основі (до 1 липня 2017 року) касового методу визначення податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ для операцій з постачання (у тому числі оптове), передачу, розподіл електричної та/або теплової енергії, постачання вугілля та/або продуктів його збагачення та особливостей податкового обліку таких операцій.
Крім цього, тимчасово, до 1 липня 2017 року звільняються від оподаткування ПДВ операції з постачання на митній території України вугілля та/або продуктів його збагачення товарних позицій 2701; 2702; 2703; 2704 згідно з УКТ ЗЕД.
У разі застосування зазначеної пільги, норми пункту 198.5. ПК не застосовуються в частині товарів/послуг, необоротних активів суми ПДВ з вартості яких, були включені до податкового кредиту у звітних (податкових) періодах, що передували періоду початку застосування пільги.
Платник податків може відмовитися від використання зазначеної пільги чи зупинити її використання на один або декілька звітних (податкових) періодів, на підставі заяви. Заява, у якій зазначається перелік товарних позицій товарів згідно з УКТ ЗЕД та період на який платник відмовляється чи зупиняє використання пільги, подається до контролюючого органу за місцем реєстрації платника.
Волонтери та добровольці ранені в АТО отримуватимуть одноразову грошову допомогу
Президент підписав Закон від 03.11.15 р. № 735-VІІІ «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо виплати одноразової грошової допомоги волонтерам, добровольцям, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та членам сімей загиблих».
Закон передбачає надання безпосереднім учасникам АТО із числа добровольців, волонтерів та інших осіб, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одноразової грошової допомоги у розмірах:
- 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, у разі встановлення інвалідності І групи;
- 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, у разі встановлення інвалідності II групи;
- 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, у разі встановлення інвалідності III групи.
У разі смерті зазначених вище осіб члени їх сімей, за Законом, мають отримати одноразову грошову допомогу у розмірі 500-кратного прожиткового мінімуму.
Відповідно до Прикінцевих положень Закону, зазначені вище положення поширюються на осіб, які визнані інвалідами, членів сімей осіб, які загинули (померли) до набрання чинності цим Законом.
Закон від 03.11.15 р. № 735-VІІІ набирає чинності через місяць з дня його опублікування.
Оновлено форму Заяви про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи
Внесено зміни в заголовок та пункт 1 наказу Мінсоцполітики від 08.10.14 р. № 738 "Про затвердження форми заяви про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції".
Зокрема, оновлено форму Заяви про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
Так, в новій Заяві додатково потрібно зазначати:
- відомості про осіб, які безпосередньо здійснюють догляд за малолітніми, неповнолітніми внутрішньо переміщеними особами (заповнюється у разі подання заяви службою у справах дітей від імені внутрішньо переміщеної дитини, яка переміщується без супроводу законних представників);
- потреби внутрішньо переміщеної особи (житлові, соціальні, медичні, освітні тощо);
- інформація стосовно непричетності до скоєння злочинів або співучасті в злочинах;
- згоду щодо можливості надання персональних даних до агенцій ООН та Міжнародного Комітету Червоного Хреста.
Наказ Мінсоцполітики від 22.10.15 р. № 1024 набуде чинності з дня офіційного опублікування.
Рада планує зобов`язати уряд створити Держустанову з підтримки експорту
Соответствующий законопроект в первом чтении за основу поддержали 256 нардепов
Верховная Рада Украины планирует с целью стимулирования экспорта обязать Кабинет министров Украины создать Государственное учреждение по поддержке экспорта, которое на добровольной основе осуществляет страхование, перестрахование, предоставляет гарантии по договорам, которые обеспечивают развитие экспорта, а также, в случаях, предусмотренных законодательством, выступает агентом правительства по удешевлению стоимости экспортных кредитов, предоставляемых, в зависимости от разницы кредитных ставок в стране экспортера и в стране покупателя. Соответствующий проект закона №2142а в первом чтении за основу поддержали 256 нардепов.
Законопроектом, в частности, предлагается определить: терминологию относительно внедрения государственной поддержки экспорта (экспортный кредит, коммерческий риск, некоммерческий риск, страхование внешнеэкономических контрактов и др.); основные принципы создания госучреждения по поддержке экспорта; источники финансирования учреждения; принципы, на которых будет основываться такая государственная поддержка - добровольность, открытость, конкурентность, интегрированность в мировое пространство.
Также предлагается определить порядок формирования и деятельности органов управления учреждения (наблюдательный совет, правление и их полномочия) и органов контроля (ревизионная комиссия, служба внутреннего аудита); направления государственной поддержки экспорта; механизм обеспечения прозрачности деятельности учреждения и возможности общественного контроля; особенности деятельности учреждения (страхование, перестрахование, гарантирования) и ограничения в его деятельности.
Кроме того, предполагается возможность участия учреждения в реализации правительственных программ удешевления стоимости экспортных кредитов, при условии предусмотрения соответствующих средств в государственном бюджете и порядок регулирования деятельности учреждения (на основании устава, который утверждается Кабмином, и другого законодательства Украины, в том числе нормативных актов Нацкомфинуслуг) и тому подобное.
Напомним, Верховная Рада Украины поддержала во втором чтении законопроект №2757 "О внесении изменений в статью 60 закона Украины "О хозяйственных обществах" (относительно уменьшения кворума общего собрания участников общества с ограниченной ответственностью)".
Як сьогодні вирішиться доля податкових спрощенців
Минфин хочет отлучить от упрощенной системы целый пласт бизнеса, а Южанина — поднять налоги
Сегодня может сдвинуться с мертвой точки вопрос налоговой реформы, к которому привязано принятие госбюджета-2016 и выделение Украине третьего кредитного транша от МВФ ($1,7 млрд.). Владимир Гройсман пригласил премьер-министра Арсения Яценюка и министра финансов Наталью Яресько на совещание по поводу налоговой реформы. Встреча должна состояться в 16.00 25 ноября.
Эта встреча планировалась давно и по сути должна ознаменовать новый этап в бюджетном процессе. В лучшем случае он может закончиться всеобщим примирением и наработкой единого проекта налоговой реформы и бюджета, в худшем — дальнейшим усугублением разногласий между сторонами и срывом бюджетного процесса.
В поисках баланса и поддержки
Затянувшийся поиск компромисса может повлиять на сроки рассмотрения в парламенте проекта либеральной налоговой реформы, зарегистрированного главой парламентского комитета по вопросам налоговой и таможенной политики Ниной Южаниной и группой депутатов.
11 ноября на своем заседании комитет рекомендовал депутатам включить законопроект о внесении изменении в Налоговый Кодекс относительно налоговой либерализации в повестку дня Верховной Рады. Позже он официально обратился к спикеру рассмотреть документ в первом чтении в четверг 26 ноября. Скорее всего этого не случится. Главная причина — отсутствие необходимого количества голосов в парламенте. «Вряд ли Южанина будет рисковать. В БПП нет единогласной поддержки ее законопроекта. Народный Фронт этот документ не поддержит», — рассказал «Вестям» источник в правительстве.
В свою очередь с документом Минфина тоже все сложно. Министерство продолжает процесс согласования с профильными министрами расходов бюджета-2016 в привязке к налоговой реформе. Процесс этот полон конфликтов и пока далек от завершения. На сегодняшний день согласованного всем составом правительства проекта НК и проекта бюджета на следующий год нет. Появление этих законопроектов в парламенте ожидается к середине декабря.
Бизнес заденут за живое
Ситуацию усугубляет и то, что обе модели налоговой реформы наступают на больные мозоли бизнеса: отмену льгот для аграриев и трансформацию упрощенной системы налогообложения.
И если аграриев на уровне правительства защищает министр аграрной политики Алексей Павленко и лоббисты в парламенте, то с упрощенкой все сложнее.
«Упрощенная система налогообложения — это острый социальный вопрос. С точки зрения политической целесообразности лучше ее сейчас не трогать, дабы не раскачивать социальные протесты», — отметил в разговоре с «Вестями» руководитель секретариата совета предпринимателей при Кабмине Андрей Забловский. В случае с депутатским законопроектом, говорит он, озвучивается следующий вариант — вынести упрощенку «за рамки» реформы и принять позже.
Минфин же настроен на изменения системы без отсрочек.
К чему приведет отмена упрощенки, кроме как к протестам бизнеса, точно сказать ни в одном из лагерей не могут.
С одной стороны, упрощенная система налогообложения означает, что малые предприятия по факту получают субсидии от государства. В 2013 г. эксперты USAID оценили объем такого субсидирования в 2,2% ВВП (32 млрд грн). Из этой суммы 0,5% ВВП приходится на замену НДС и налога на прибыль единым налогом, 0,4% — на экономию за счет налога на доходы физлиц и единый соцвзнос, 1,3% ВВП — на сокращение расходов на учет и проверки. В сложных экономических условиях такая система позволила многим выжить или выйти из тени.
С другой стороны, упрощенка сохраняет возможности для занижения доходов и ухода от уплаты налогов. Не секрет, что с ее помощью предприниматели снижают нагрузку по ЕСВ.
Мнения разнятся
Взгляды Минфина и депутатов на то, как нужно реформировать упрощенную систему налогообложения и почему, традиционно разошлись. Ни одна из моделей полностью не устраивает бизнес и общественность.
Напомним, Минфин предлагает сократить количество групп упрощенцев до трех.
- Группа А – физлица-предприниматели которые не используют труд наемных сотрудников, работают на рынках или предоставляют бытовые услуги населению с объемом дохода не более 300 тыс грн в год. Ставка единого налога — до 20% минимальной зарплаты (МЗП) + ЕСВ 20% от МЗП. Эти предприниматели обязываются применять кассовые аппараты с января 2019 г.
- Группа В — ФЛП со штатом до 10 сотрудников и годовым доходом до 2 млн грн. Ставка единого налога приравнивается к ставке НДФЛ — 20% дохода и ЕСВ в размере 20% базы начисления. Обязательное применение кассовых аппаратов с 2016 г.
- Группа С – сельхозпроизводители с долей с/х производства 75% и более, доходом до 2 млн грн. Ставка налога — от 0,27% до 3% от оценки 1 га земли (в зависимости от типа надела).
На упрощенке не смогут работать физлица-предприниматели, которые являются финансовыми посредниками (кроме страховщиков) или же занимаются игорной деятельностью, обменом валют, производством/продажей подакцизных товаров или же добычей полезных ископаемых.
Напомним, депутаты в своем варианте налоговой реформы базовые элементы для первой и второй групп предложили не менять. Для третьей группы ставка налога увеличивается с 3% единого налога + НДС, или 6% налога без НДС в 2016 г. до 5% единого налога + НДС, или 10% налога без уплаты НДС в 2018 г.
Для плательщиков четвертой группы устанавливаются следующие критерии: объем дохода до 100 млн грн, площадь земель в использовании — до 3 тыс. га. По мнению депутатов, на упрощенке не должны работать ФЛП, которые работают с юрлицами, производители и продавцы мехов, отельеры, а также предприниматели задействованные в сфере производства и реализации драгоценных металлов и камней.
Бюджетные риски
Согласно официальным данным, в прошлом году в Украине было 1,2 млн плательщиков единого налога. «Это 71,6% от общего количества активных физлиц-предпринимателей и 44,6% от активных юрлиц. 47,9% плательщиков единого налога относятся ко второй группе. 51,8% единщиков работали в сферах торговли и ремонта», — говорится в исследовании USAID, посвященному упрощенке.
Единый налог относится к местным налогам.
По данным Минфина, удельный вес упрощенки в доходах сводного бюджета — 1,6% или 6,9 млрд грн.
В следующие году ожидается, что при условии детенизации доходы казны от единого налога составят 11 млрд грн в случае принятия реформы Минфина, и 13,8 млрд грн — если будет реализован депутатский сценарий.
Эти оценки расходятся с расчетами экспертов. По данным Ассоциации городов Украины, которые оказались в распоряжении «Вестей», трансформация единого налога приведет к недопоступлениям в местные бюджеты. «Так, из-за сокращения плательщиков третьей группы (за счет юрлиц — «Вести») муниципалитеты недополучат до 50% единого налога. Черкассы, например, потеряют до 40 млн грн», — говорится в аналитических материалах АГУ. Одна и причин для подобных пессимистичных прогнозов — отсутствие весомых оснований для детенизации.
В тоже время источник «Вестей» в Минфине утверждает, что потери местных частично компенсирует новый налог в размере 25 тыс. грн в год на автомобили класса «Люкс» (стоимостью свыше 1 млн грн) и отмена льгот по налогу на недвижимость для складских и промышленных помещений.
Встановлено нульові ставки ввізного мита на електромобілі
Верховна Рада прийняла Закон "Про внесення змін до Митного тарифу України, встановленого Законом України "Про Митний тариф України", щодо скасування ввізного мита на електромобілі" (законопроект № 1674).
Документом встановлено нульові ставки ввізного мита на транспортні засоби, оснащені електричними двигунами та оснащені виключно електричними двигунами (один чи декілька).
Ліквідація ОЗ за самостійним рішенням платника податку: роз’яснює ДФС
ДФС розглянула питання відносно ліквідації основних засобів за самостійним рішенням платника податку.
Так, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.
Норма п. 189.9 ПК не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.
При цьому, якщо внаслідок ліквідації необоротних активів отримуються комплектувальні вироби, складові частини, компоненти або інші відходи, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності платника, на такі операції не нараховуються податкові зобов’язання.
Документами, що підтверджують знищення, розібрання або перетворення основного засобу, є висновки відповідної експертної комісії щодо неможливості використання в майбутньому цих засобів за первісним призначенням та акти на їх списання відповідної форми.
Вищезазначене свідчить, що ліквідація основних засобів для цілей оподаткування не розглядається як постачання, у разі, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку (ліквідація у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, у разі викрадення). При цьому дану обставину платник податків має підтверджувати або документами відповідно до законодавства (сертифікат ТПП, Акти державних, правоохоронних та судових органів, тощо) або поданням контролюючому органу відповідних документів про знищення, розібрання або перетворення основних засобів. Такі документи подаються до податкової декларації з податку на додану вартість за звітний період, у якому виникають такі обставини і здійснюється ліквідація основних засобів.
У разі, якщо основні засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних засобів.
Дохід у вигляді спадщини звільняється від оподаткування військовим збором
Законом Украины от 28 декабря 2014 года № 71 – VIII “О внесении изменений в Налоговый кодекс Украины и некоторых других законодательных актов Украины" внесен ряд изменений в Налоговый кодекс Украины (Кодекс), в том числе в части налогообложения доходов военным сбором.
В соответствии с пп. 1.1 п. 161 подраздела 10 раздела XX Переходных положений Кодекса плательщиками военного сбора являются лица, определенные п. 162.1 ст. 162 Кодекса, в частности, физическое лицо – резидент, которое получает доходы из источника их происхождения в Украине.
Объектом налогообложения военным сбором являются доходы, определенные ст. 163 Кодекса. Согласно п. 163.1 ст. 163 Кодекса объектом налогообложения резидента являются, в частности, общий месячный (годовой) облагаемый налогом доход, к которому в соответствии с пп. 164.2.10 п. 164.2 ст. 164 Кодекса включается доход в виде стоимости унаследованного или полученного в подарок имущества в пределах, что облагается налогом согласно разделу ІV Кодекса.
Отметим, что порядок налогообложения дохода, полученного плательщиком налога в результате принятия им в наследство или подарок средств, имущества, имущественных или неимущественных прав, регулируется ст. 174 Кодекса. Так, за нулевой ставкой налога на доходы физических лиц облагаются налогом объекты наследства, которые перечислены в пп. 174.2.1 п. 174.2 ст. 174 Кодекса.
Вместе с данным Законом Украины от 28 декабря 2014 № 71 – VIII “О внесении изменений в Налоговый кодекс Украины и некоторых других законодательных актов Украины", который вступил в силу с 13 марта 2015 года, п. 161 подраздела 10 раздела XX Кодекса дополнены пп. 1.7 в соответствии с которым освобождаются от налогообложения сбором доходы, что согласно разделу IV Кодекса не включаются в общий облагаемый налогом доход физического лица и/или доходы, которые облагаются за нулевой ставкой налога.
Следовательно, учитывая изложенное, доход в виде стоимости унаследованного имущества, который облагается за нулевой ставкой налога, освобождается от налогообложения военным сбором.
ВР прийняла перший законопроект по боротьбі з корупцією в земельній сфері
Сегодня Верховная Рада Украины приняла в первом чтении законопроект № 2279 от 03.03.2015 г..
«О внесении изменений в Земельный кодекс Украины относительно проведения земельных торгов». Целью законопроекта является уменьшение коррупции в процессе распоряжения земельными участками государственной и коммунальной собственности, а также оптимизация процедур проведения земельных торгов. Документ был обсужден Верховной Радой по полной процедуре 05.10.2015р. и только сегодня вынесен на голосование. За законопроект проголосовали 266 нардепов.
Законопроектом предлагается исключить из Земельного кодекса Украины ряд положений, которые позволяют передавать в пользование земельные участки государственной и коммунальной собственности без проведения земельных торгов (аукционов).
Один из его авторов, народный депутат Олег Кулинич (депутатская группа «Партия Возрождения») прокомментировал принятие документа:
«Это голосование является большой победой всех авторов законопроекта, представителей общественных организаций и журналистов, которые выступили в его поддержку. Можно констатировать, что сегодня украинский парламент начал, наконец, бороться с коррупцией в земельной сфере. Но сегодняшнее голосование - только первый шаг. Необходимо в кратчайшие сроки вернуться к рассмотрению законопроекта во втором чтении. Кроме того, этот закон не будет иметь реального веса без принятия других документов. В частности, необходимо срочно принять и законопроект № 1159 «О некоторых мерах по усилению роли территориальных общин в управлении земельными ресурсами» - ключевой законопроект, который передаст право распоряжаться землей за пределами населенных пунктов от чиновников Госгеокадастра территориальным общинам».
Как отмечают авторы законопроекта, существуют проблемы и в законодательном регулировании процедуры проведения земельных торгов. Так, в условиях постоянной нехватки средств в местных бюджетах органам местного самоуправления трудно найти средства на разработку землеустроительной документации для формирования земельного участка, проведения ее нормативной и денежной оценки и тому подобное. В сегодняшних условиях более целесообразным является предоставление возможности возложения этих расходов на исполнителя торгов (лицензированную организацию, которая проводит аукцион), с последующим их возмещением победителем аукциона.
Нова форма акта про результати перевірки платника податків
Мінфін затвердив:
- форму акта (довідки) про результати перевірки платника податків з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованої(их) операції(й);
- Вимоги до складення акта (довідки) про результати перевірки платника податків з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованої(их) операції(й).
Так, у разі встановлення під час перевірки порушень норм податкового законодавства з питань повноти нарахування і сплати податків під час здійснення контрольованої(их) операції(й) складається акт про результати перевірки, а у разі відсутності порушень - довідка про результати перевірки.
Акт (довідка) про результати перевірки повинен (повинна) бути складений(а) на паперовому носії державною мовою і мати наскрізну нумерацію сторінок.
Титульний аркуш акта (довідки) про результати перевірки друкується на номерному бланку контролюючого органу для складання актів документальних перевірок.
В акті (довідці) про результати перевірки не допускаються виправлення цифрових показників, дат та інших даних.
У разі необхідності використання в акті (довідці) про результати перевірки скорочених назв і загальноприйнятих абревіатур при першому вживанні вони зазначаються повністю з одночасним наведенням у дужках їх скорочень, абревіатур, які будуть використовуватись далі в тексті.
Усі вартісні показники відображаються у національній валюті України, а показники, виражені в інвалюті, підлягають відображенню в акті (довідці) про результати перевірки з одночасним зазначенням їх еквіваленту в національній валюті за офіційним курсом гривні до інвалют, встановленим НБУ на дату проведення фінансово-господарської операції, якщо інше не встановлено законом.
Інформація, що міститься в акті (довідці) про результати перевірки, не підлягає розголошенню посадовими особами контролюючих органів, а також передаванню до інших органів, за винятком випадків, передбачених законодавством.
Крім цього, визнано таким, що втратив чинність, наказ Міндоходів від 24.12.13 р. № 843 "Про затвердження форми акта (довідки) про результати проведення перевірки платника податків з питань повноти нарахування і сплати податків та зборів під час здійснення контрольованої(их) операції(й) та Вимог до його (її) складення".
Вимоги щодо найменування юрособи зазнали змін
Внесено зміни до Вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу.
Так, встановлено, що повне найменування акціонерного товариства українською мовою повинно містити назву його типу (публічне чи приватне) і організаційно-правової форми (акціонерне товариство).
Словосполучення "акціонерне товариство" та похідні від нього у своєму найменуванні можуть використовувати лише юридичні особи, які зареєстрували в установленому порядку випуск власних акцій та функціонують відповідно до Закону "Про акціонерні товариства" з урахуванням особливостей, визначених законами, та юридичні особи - корпоративні інвестиційні фонди, які створені та функціонують відповідно до законодавства, що регулює діяльність у сфері спільного інвестування.
Крім цього, у найменуванні юридичних осіб також забороняється використання символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.
Наказ Мін’юсту від 19.11.15 р. № 2310/5 набуде чинності з дня офіційного опублікування. Готується до опублікування в „Офіційному віснику України" від 01.12.15 р. № 93.
Індексація зарплати: просто про складне
Проведення індексації заробітної плати вимагають норми законодавства, за невиконання яких передбачена відповідальність. Але порядок індексації досить складний, оскільки доводиться враховувати показники, які в кожного працівника індивідуальні. Ми навчимо вас проводити індексацію без помилок.
Щоб переконатися в тому, що індексувати зарплату легко і просто, достатньо ознайомитися з нашим практичним керівництвом № 21 «Практикум з індексації зарплати» і готовими рішеннями. І просто діяти!
Інформація викладена структуровано, лаконічно і зрозуміло. У практичному керівництві немає нічого зайвого, тільки відомості, які вам обов'язково стануть у пригоді в роботі:
• які виплати і в якому розмірі індексуються;
• як премії та доплати впливають на проведення індексації;
• як визначити базовий місяць і розрахувати індекс для проведення індексації;
• як індексувати доходи при підсумованому обліку робочого часу;
• що робити, якщо індексація не проводилася;
• як індексувати зарплату, якщо місяць відпрацьовано не повністю;
• які особливості індексації зарплати працівників бюджетної сфери, зокрема освіти й охорони здоров'я.
За складеними, але не отриманими документами витрати не визнають
Податківці проти відображення витрат в бухгалтерському обліку в поточному періоді, якщо первинний документ для їх підтвердження отримано із запізненням у наступному періоді.
Тож, на думку податківців, якщо первинні документи, що підтверджують здійснення витрат, які формують собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг), складені у звітному періоді, а отримані платником у наступному звітному періоді, то такі витрати враховують через подання уточнюючого розрахунку до раніше поданої ним податкової декларації.
Нагадаємо, що відповідно до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Такі документи мають бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо ― безпосередньо після її закінчення.
Робоча ситуація дня. Перевищив дохід у 20 мільйонів: перевірка на районному чи обласному рівні
ПРОБЛЕМА
Чи правда, що на сьогодні платників з обсягом доходу більше 20 млн грн перевіряють обласні податкові інспекції? А також те, що районні податкові органи в такому випадку лише збирають документи і передають на перевірку в область?
РІШЕННЯ
Відповідно до пункту 75.1 Податкового кодексу України (ПК) контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. При цьому згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України контролюючі органи, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
До уваги платників податків, які звітують в електронному вигляді!
Вовчанська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області нагадує, що Державною фіскальною службою України (далі – ДФС України) з метою покращення сервісного обслуговування платників при поданні податкових документів в електронній формі доопрацьовано електронний сервіс «Реєстрація договорів про визнання електронних документів», а саме:
- спрощено процес укладання договорів про визнання електронних документів (далі – Договір) – з 25.11.2015 платником податків укладається один Договір з територіальним органом ДФС за основним місцем обліку;
- до Договору додаються посилені сертифікати відкритих ключів;
- для формування та подання Договору розроблено новий електронний формат за кодом J(F)391004.
Також повідомляємо, що ДФС України запроваджено новий електронний сервіс управління ЕЦП.
Такий сервіс надає можливість керівнику вносити до системи подання документів в електронному вигляді інформацію щодо сертифікатів відповідальних осіб та самостійно визначити термін, на який відповідальній особі надається право підпису податкових документів (в межах строку дії сертифікату такої відповідальної особи). Також у повідомленні може бути надана інформація щодо нового сертифіката керівника (до закінчення строку дії попереднього сертифікату) або бухгалтера.
Для формування та подання платниками інформації щодо ЕЦП в електронному вигляді до автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронної звітності» розроблено новий електронний формат Повідомлення за кодом J(F)391102.
До Повідомлення додаються сертифікати відповідальних осіб, зазначених у Повідомленні, та таке Повідомлення підписується ЕЦП цих відповідальних осіб.
Сформоване Повідомлення обов’язково підписується керівником електронним цифровим підписом (ЕЦП), сертифікат якого на момент отримання Повідомлення вже наявний у системі подання документів в електронному вигляді як діючий сертифікат керівника платника податків.
Чи може фізична особа, яка досягла 16 років і бажає займатися підприємницькою діяльністю, бути зареєстрована підприємцем?
Відповідно до частини 3 статті 35 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV із змінами та доповненнями (далі – ЦКУ), повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і яка бажає займатися підприємницькою діяльністю.
За наявності письмової згоди на це батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування така особа може бути зареєстрована як підприємець. У цьому разі фізична особа набуває повної цивільної дієздатності з моменту державної реєстрації її як підприємця.
Повна цивільна дієздатність, надана фізичній особі, поширюється на усі цивільні права та обов’язки (частина 4 статті 35 ЦКУ).
Базовый вариант проекта госбюджета-2016 без налоговой реформы предполагает отказ от снижения ЕСВ на 40%
Базовый вариант проекта государственного бюджета Украины на 2016 год, сформированный без учета налоговой реформы, предполагает отказ от снижения ставок единого социального взноса (ЕСВ) на 40% с 1 января 2016 года и в таком виде согласован с Международным валютным фондом (МВФ), фракциями коалиции в Верховной Раде, утверждает министр финансов Наталия Яресько.
"Этот шаг был согласован со всеми участниками политического процесса, в частности, с Верховной Радой, еще во время одобрения закона об эксперименте относительно ЕСВ в декабре 2014 года, а затем "переподтвержден" во время согласования меморандума с МВФ с нашими партнерами по коалиции", – написала глава Минфина в своей колонке в "Украинской правде" в четверг.
Министр подчеркнула, что, помимо нее, под этим документом поставили подписи президент, премьер-министр и глава Нацбанка.
Н.Яресько отметила, что необходимость отмены коэффициента 0,6 к ставкам ЕСВ с 2016 вызвана тем, что проведенный в этом году эксперимент по снижению ЕСВ не привел к ожидаемой детенизации экономики.
В связи с этим министр еще раз призвала депутатов принять правительственный вариант бюджета-2016, разработанный на базе подготовленного Минфином проекта налоговой реформы, который предполагает снижение ставки ЕСВ вдвое.
Как сообщалось, руководитель комитета Верховной Рады по вопросам налоговой и таможенной политики Нина Южанина, которая вместе с другими депутатами внесла в парламент альтернативным минфиновскому либеральный проект налоговой реформы, ранее заявляла: отказ от снижения ставки ЕСВ на 40% никогда не "пройдет" через парламент.
Относительно эксперимента, то в конце 2014 года Верховная Рада приняла закон о реформировании общеобязательного государственного социального страхования и легализации фонда оплаты труда. Документ допускалось снижение ставки ЕСВ уже с 2015 года при выполнении предприятиями ряда условий: увеличение фонда оплаты труда минимум на 30% по сравнению с его средним размером в 2014 году; средний платеж за одно застрахованное лицо – не менее 700 грн в месяц; средняя зарплата на предприятии – выше трех минимальных (3,654 тыс. грн в месяц).
В таком случае предприятие могло увеличивать фонд оплаты труда, фактически не увеличивая отчисления в соцфонды за счет пропорционального снижения ставки ЕСВ на работодателя (но не более чем в 2,5 раза). Однако с такой повышенной зарплаты по-прежнему должен был взиматься налог на доходы физических лиц (15-20%), военный сбор (1,5%) и единый социальный взнос с работника (3,6%).
Из-за жестких критериев участия в эксперименте в реальности он не заработал, поэтому в марте 2015 года условия для входа в эксперимент были смягчены. В частности, порог повышения средней зарплаты на предприятии для участия в эксперименте был снижен с 30% до 20%, а также отменена норма о минимальной средней зарплате для участия в эксперименте в три минимальных.
Закон также предполагает снижение действующих ставок ЕСВ для всех предприятий на 40% с 2016 года.
Премьер-министр Арсений Яценюк при голосовании за закон тогда уточнил, что столь радикальное снижение ЕСВ требует согласования с международными финансовыми партнерами Украины.
|