Зустріч з бізнесом на тему «Трудові відносини. Протидія виплаті заробітної плати в «конвертах»
У нинішніх умовах важливими питаннями залишаються легалізація зайнятості населення та заробітної плати, реалізація гарантій оплати праці та організація заходів по недопущенню виникнення заборгованості з виплати заробітної плати, що і є одними з основних напрямів роботи Вовчанської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області.
Так, нещодавно в приміщенні Вовчанської ОДПІ відбулася зустріч з платниками податків за участі заступника начальника інспекції Романцової Ірини Анатоліївни. Тема зустрічі: «Трудові відносини. Протидія виплаті заробітної плати в «конвертах».
«Посадові особи інспекції на зустрічах з суб’єктами господарювання, при особистому спілкуванні з керівництвом підприємств, організацій, обговорюють питання щодо детінізації доходів і офіційного оформлення зайнятості працівників. В першу чергу, це стосується виявлення і запобігання виплаті прихованої від оподаткування заробітної плати, використання праці найманих робітників без належного оформлення трудових відносин, використання різноманітних схем мінімізації фонду оплати праці з метою ухилення від сплати податку на доходи фізичних осіб і єдиного соціального внеску», - під час зустрічі повідомила Ірина Анатоліївна.
Проведення спільної роботи щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати працівникам і ліквідація зарплатних боргів є вагомим джерелом наповнення місцевих бюджетів. Громадяни і досі віддають перевагу нелегальній сумі в «конверті», ніж легальній заробітній платі та офіційному працевлаштуванню, забуваючи про велику ціну цих вчинків не дбаючи про майбутнє. Керівники підприємств, з метою мінімізації податків, офіційно виплачують працівникам мінімальну заробітну плату, або навіть і меншу. Отже проблема легалізації заробітної плати є достатньо серйозною і рішення її є першочерговим питанням.
З метою усунення причин, які створюють передумови для мінімізації заробітної плати та скорочення надходжень до бюджету податку на доходи фізичних осіб на постійній основі проводиться робота щодо недопущення зменшення оплати праці, виплати зарплати в «конвертах» та скорочення відрахувань до бюджету.
Заступник начальника інспекції зазначила, що кожен найманий працівник має право вимагати від роботодавця виплати гідної та легальної заробітної плати. Кожна гривня податку із заробітної плати, що надійде до бюджету, впливає на забезпечення пенсії у майбутньому. «Тому слід пам’ятати, що неоформлення належним чином трудових відносин з найманими працівниками є порушенням законодавства про працю. То ж давайте спільно дбати про майбутнє не тільки своє, а й людей, які нас оточують і з нами працюють», - зазначила наприкінці зустрічі Ірина Романцова.
Адміністративні послуги ЦОП
За січень-жовтень 2015 року до Вовчанської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області звернулось майже 57,9 тис. осіб за отриманням послуг платників податків. За поточний рік було надано близько 3,7 тис. адміністративних послуг. Найбільш поширеною адміністративною послугою є видача картки платника податків та внесення до паспорта громадянина України даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, нею скористалось 2,5 тис. осіб.
Також Вовчанською ОДПІ було надано: 244 витяги з реєстру платників єдиного податку, 296 довідки про реєстрацію КОРО, 64 довідки про реєстрацію РРО, зареєстровано 145 книг обліку доходів та книги обліку доходів і витрат платникам єдиного податку, видано 30 ліцензій на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами та 36 ліцензій на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, а також 71 довідка про реєстрацію розрахункових книжок та інше.
Нагадаємо, що в Центрах обслуговування платників податків надаються консультації в заповненні заяв та декларацій, податкової звітності, проводяться семінари, надається інформація про реквізити рахунків для зарахування коштів в бюджети, надається безкоштовне програмне забезпечення для формування та надання податкової звітності, прийом звітних та інших документів платників податків, надання публічної інформації.
Чи подавати звіт із ЄСВ, якщо в попередньому місяці всіх працівників підприємства звільнено, а в наступному нових не прийнято
Вовчанська ОДПІ висловилася щодо необхідності подання звіту з ЄСВ у жовтні, якщо в серпні всіх працівників підприємства звільнено, а у вересні нових не прийнято на роботу.
Відповідно до п. 11 Розділу ІІ Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435, якщо юридичні особи чи фізичні особи — підприємці не використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, Звіт за найманих працівників до фіскальних органів ними не подається.
Поїзд зі зброєю
Два армійських приціли до гвинтівки, пістолет, затвор, спусковий механізм до пістолету та глушник без маркування були заховані в міжстельовому просторі одного з вагонів поїзду «Кривий Ріг - Москва».
Міні-арсенал виявили співробітники Харківської митниці ДФС під час проведення митного контролю.
Перед оглядом провідник вагону запевняв митників, що крім особистих речей нічого не переміщує, що в його вагоні сторонніх предметів та речей, заборонених до переміщення через митний кордон України, немає. Однак, насправді все було інакше.
У відношенні громадянина складений протокол про порушення митних правил за ознаками ч.1 ст.483 Митного кодексу України, предмети правопорушення вилучені співробітниками УСБУ в Харківській області.
ГУ ДФС у Харківській області
Який розмір ЄСВ застосовують ФОП у разі участі в добровільній системі загальнообов’язкового державного страхування
Податківці Вовчанської ОДПІЦ роз’яснили:
1) ФОП може безоплатно отримати довідку про наявність або відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ в органах ДФС, а в органах ПФУ — довідку про інформацію, що міститься в її персональній обліковій картці в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру. Довідка видається на підставі поданої заяви платника;
2) у разі участі ФОП у добровільній системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, ЄСВ установлюється в розмірі:
• 36,6% — у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням;
• 36,21% — від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності;
• 38,11% — за всіма видами (пенсійним, на випадок безробіття, у зв’язку із тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності).
При цьому сума ЄСВ може бути не більше, ніж максимальна величина бази нарахування ЄСВ, установлена Законом № 2464, і не менше, ніж розмір мінімального страхового внеску за місяць (для фізичних осіб — підприємців на загальній системі оподаткування — за місяць, у якому отримано дохід (прибуток)).
Що чекає на фізособу за несплату ПДФО до нотаріального оформлення продажу нерухомого (рухомого) майна іншій фізособі
Податківці Вовчанської ОДПІ надали відповідь на запитання стосовно відповідальності фізособи за несплату ПДФО до нотаріального оформлення продажу нерухомого (рухомого) майна іншій фізособі.
Відповідно до пп. 1.1 п. 16 прим. 1 підрозділу 10 р. XX ПКУ, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається частина доходів від операцій із майном, розмір яких визначається згідно з положеннями ст.ст. 172–173 ПКУ. У разі несплати фізособою ПДФО до нотаріального оформлення продажу нерухомого (рухомого) майна, така фізособа зобов’язана відобразити дохід від продажу майна в податковій декларації та сплатити зазначену в ній суму податкового зобов’язання. Якщо фізособа відобразить указаний вище дохід у податковій декларації та сплатить зазначену в такій декларації суму податкового зобов’язання, відповідальність до такої особи не застосовуватиметься.
У разі неподання платником податків у встановлений законом строк податкових декларацій або розрахунків (якщо їх подання передбачено законом) контролюючий орган має право проводити документальні позапланові перевірки. Зокрема, контролюючий орган зобов’язаний самостійно визначити суму грошових зобов’язань, якщо платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію.
Якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання платника податків, це тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25% суми визначеного податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
У разі повторного протягом 1095 днів визначення контролюючим органом суми податкового зобов’язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування на платника податків накладається штраф у розмірі 50% суми нарахованого податкового зобов’язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Окрім того, неподання чи несвоєчасне подання громадянами декларацій про доходи тягне за собою попередження чи накладення штрафу в розмірі від 51 грн до 136 грн (від 3 до 8 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Дії, передбачені ч. 1 цієї статті, учинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 85 грн до 136 грн (від 5 до 8 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Чи є базою нарахування ЄСВ сума допомоги по частковому безробіттю, яка перераховується підприємству від Фонду
Сума допомоги по частковому безробіттю, яка перераховується підприємствам Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття для виплати застрахованим особам, не включається до бази нарахування ЄСВ.
Таку позицію контролери аргументували тим, що згідно з п. 3.2 р. ІІІ Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5, допомога по частковому безробіттю — це інші виплати, що не належать до фонду оплати праці.
Як обчислити лікарняні працівнику, якого поновили на роботі
У разі настання тимчасової непрацездатності застрахованої особи в період вирішення спору про незаконність її звільнення з роботи допомога по тимчасовій непрацездатності надається за умови поновлення на роботі з дня винесення такого рішення відповідним органом.
Для осіб, яким згідно з рішенням суду нараховано середню заробітну плату за вимушений прогул, ЄСВ нараховується на суму, що визначається шляхом ділення заробітної плати (доходу), виплаченої за результатами роботи, на кількість місяців, за які вона нарахована.
Якщо нарахування здійснювались у зв’язку з виплатою середньої заробітної плати за вимушений прогул за рішенням суду, у таблиці 6 Звіту з ЄСВ, яка відображає відомості про нарахування заробітної плати (доходу) застрахованим особам, допускається декілька записів за минулі періоди по такому працівнику.
Із урахуванням норм п. 32 Порядку № 1266 середня заробітна плата для розрахунку допомоги обчислюється на підставі відомостей, що включаються до такого Звіту.
Ураховуючи це, обчислення середньої заробітної плати для розрахунку допомоги застосовується, зокрема, у випадку поновлення на роботі працівника, який був звільнений з роботи без законної підстави, з виплатою середнього заробітку за час вимушеного прогулу.
Неправильний ІПН покупця в податковій накладній можна виправити протягом 180 днів
Фахівці Вовчанської ОДПІ нагадали, що помилку в податковій накладній, яка допущена в ІПН покупця, виправляють шляхом складання та реєстрації в ЄРПН:
1) розрахунку коригування, який «зніме» обсяги постачання в податковій накладній із неправильним ІПН;
2) нової податкової накладної з правильним ІПН покупця. При цьому в полі «Дата складання»зазначають дату виникнення податкових зобов’язань продавця, тобто дату складання податкової накладної з «неправильним» ІПН;
Водночас виправлення ІПН покупця можливе лише у випадку, коли з дати складання податкової накладної з «неправильним» ІПН покупця не минуло 180 календарних днів. Тобто друга податкова накладна (із правильним ІПН) може бути зареєстрована не пізніше ніж через 180 календарних днів із дати її складання, що зазначена в такій податковій накладній.
У разі коли з дати складання податкової накладної з «неправильним» ІПН покупця минуло 180 календарних днів, можлива лише реєстрація розрахунку коригування (за умови якщо з дати його складання також не минуло 180 календарних днів). При цьому друга податкова накладна (із правильним ІПН) не може бути зареєстрована в ЄРПН, оскільки в такій накладній указується дата складання податкової накладної з «неправильним» ІПН, тобто дата виникнення податкових зобов’язань продавця.
Як страхувальникам виправляти помилки по наданим до робочих органів ФСС із ТВП заявам-розрахункам
У разі якщо страхувальником самостійно виявлена помилка в наданій до робочого органу ФСС із ТВП заяві-розрахунку, необхідно надати лист із детальним описом такої помилки, обов’язково зазначивши:
• код ЄДРПОУ;
• реєстраційний номер;
• назву страхувальника;
• вхідний номер та дату заяви-розрахунку;
• серію та № листка непрацездатності;
• П.І.Б. застрахованої особи.
Лист має бути підписаний керівником і бухгалтером (за наявності посади) та завірений печаткою.
У разі встановлення страхувальником недоплати за листком непрацездатності — сума (дні за наявності) відображається в заяві-розрахунку окремим рядком із зазначенням усіх необхідних реквізитів по листку непрацездатності, за яким необхідно доплатити.
Якщо сума отриманих страхувальником від ФСС із ТПВ страхових коштів перевищує фактичні витрати на надання матеріального забезпечення — невикористані кошти повертаються страхувальником до робочого органу Фонду, що здійснив фінансування, із посиланням у призначенні платежу на п. 10 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління ФСС із ТВП від 22.12.2010 р. № 26.
До МОЗ можна звертатися як в усній, так і в електронній формі
Затверджено зміни до Порядку розгляду звернень громадян у Міністерстві охорони здоров'я України. Зокрема, встановлено, що звернення може бути усним (викладеним громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв'язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записаним (зареєстрованим) посадовою особою) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв'язку (електронне звернення). Електронні звернення надсилаються на електронну пошту МОЗ України або на окрему електронну адресу - ez@moz.gov.ua. Текст електронного звернення вноситься до реєстраційно-контрольної картки та додатково пересилається на поштову скриньку осіб, відповідальних за ведення діловодства в структурних підрозділах МОЗ.
Відповідь на електронне звернення направляється у спосіб, обраний заявником (згідно з вказаною ним адресою місця проживання або адресою електронної пошти).
За потреби надання відповіді на електронне звернення електронною поштою виконавець (або особа, відповідальна за діловодство у структурному підрозділі) здійснює пересилання заявнику відповіді у сканованій формі. Після здійснення відправлення відповіді заявнику звіт про відправлення із зазначеними адресою, датою відправлення та інформацією, що міститься у відправленому файлі, роздруковується. Зазначений звіт долучається до справи та зберігається у встановленому законодавством порядку.
Наказ МОЗ від 01.10.15 р. № 638 набуде чинності з дня офіційного опублікування.
Продаємо основні засоби, що переведені на субрахунок 286 у бухобліку: як визначити базу обкладення ПДВ?
Платник ПДВ використовував верстат для виробництва продукції протягом 5 років. У 2015 році прийняв рішення про продаж верстата та відповідно до П(С)БО 27 визнав цей необоротний актив утримуваним для продажу станом на 30.09.15 р. і припинив нарахування амортизації. За якими правилами визначати базу обкладення ПДВ при продажу цього активу в листопаді 2015 року?
База оподаткування операцій із постачання товарів/послуг, у тому числі необоротних активів, визначається виходячи з їх договірної вартості (п. 188.1 Податкового кодексу). При цьому база оподаткування операцій із постачання не може бути нижча:
• для купованих товарів/послуг – ціни їх придбання;
• для самостійно виготовлених товарів/послуг – їх собівартості;
• для необоротних активів – балансової (залиш-кової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – виходячи зі звичайної ціни). Оскільки верстат використовувався у господарській діяльності платника як основний засіб та амортизувався до визнання його необоротним активом, утримуваним для продажу, при визначенні бази оподаткування потрібно керуватися нормами для необоротних активів. Тобто база оподаткування при продажу такого активу визначається виходячи з його договірної вартості, але не нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.
Запобіжні заходи щодо клієнтів з ризикованих держав: затверджено процедуру застосування
Затверджено Положення про процедуру застосування запобіжних заходів щодо держав, які не виконують або неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення. Дія цього Положення поширюється на суб'єктів первинного фінансового моніторингу - нотаріусів, адвокатів, адвокатські бюро та об'єднання і суб'єктів господарювання, що надають юридичні послуги (за винятком осіб, що надають послуги у рамках трудових правовідносин) (далі - суб'єкт), державне регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Мін’юст.
Щодо клієнтів з ризикованих держав суб'єкти повинні вживати таких заходів:
- забезпечувати збір необхідної інформації про зміст їх діяльності, фінансовий стан, репутацію;
- забезпечувати перевірку достовірності та повноти інформації, отриманої від клієнта;
- приділяти підвищену увагу фінансовим операціям клієнта, що мають високий ступінь ризику легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
Суб'єкти можуть встановлювати додаткові запобіжні заходи щодо ризикованих держав та клієнтів з цих держав залежно від специфіки своєї діяльності.
Суб'єкт має право відмовитися від проведення фінансової операції у разі, якщо фінансова операція містить ознаки такої, що підлягає фінансовому моніторингу.
Про відмову у проведенні фінансової операції суб'єкт зобов'язаний повідомити Держслужбу фінмоніторингу протягом 1 робочого дня, але не пізніше наступного робочого дня з дня відмови.
Наказ Мін’юсту від 16.10.15 р. № 2011/5 набуде чинності з дня офіційного опублікування. Готується до опублікування в „Офіційному віснику України" від 13.11.15 р. № 88.
Долютневу податкову накладну не врахували у складі податкового кредиту: як уточнити звітність?
Платником ПДВ була виявлена помилка: в декларацію за грудень 2014 року не включено податкову накладну (далі – ПН) постачальника. У результаті помилки занижено від’ємне значення у рядку 24 станом на 01.02.15 р. У майбутніх податкових періодах виправлення на розрахунки з бюджетом не вплинуло. Помилку планується виправити шляхом подання уточнюючого розрахунку у листопаді 2015 року. Чи потрібно в додатку 2 до декларації за листопад 2015 року заповнювати поле «а» і в якому рядку розд. III декларації відображати результати такого уточнення? Чи збільшиться реєстраційна сума?
З урахуванням вимог п. 34 підрозд. 2 розд. XX Податкового кодексу (далі – ПК) починаючи з декларації за липень 2015 року та в наступних звітних періодах розд. IV декларації не заповнюється, додаток 2 (Д2) до декларацій за такі звітні періоди не подається. Виключенням є випадки, коли платник збільшує чи зменшує залишок від’ємного значення різниці між податковими зобов’язаннями та податковим кредитом звітних періодів до 01.02.15 р. шляхом подання уточнюючого розрахунку до податкової декларації за відповідний звітний період. Починаючи з липня 2015 року при виявленні помилок, допущених у звітних періодах до 01.02.15 р., у результаті виправлення яких збільшується чи зменшується залишок від’ємного значення різниці між податковими зобов’язаннями та податковим кредитом, сума збільшення/зменшення такого залишку зі знаком «+» або «–» відповідно довідково відображається в графі 11 таблиці 1 додатка 2 до декларації за той звітний період, у якому подано уточнюючий розрахунок у зв’язку з виправленням такої помилки. Показники таблиці 1 додатка 2 до декларації не переносяться до розд. IV. Тобто в наведеному випадку платнику потрібно подати уточнюючий розрахунок до декларації за грудень 2014 року. А суму збільшення залишку від’ємного значення різниці між податковими зобов’язаннями та податковим кредитом зі знаком «+» відобразити у рядку 20.2 декларації за той звітний період, у якому подано уточнюючий розрахунок, за умови якщо виправлення значення рядка 24 у майбутніх звітних періодах не вплинуло на значення рядків 25 чи 23 декларації. Наприклад, якщо уточнюючий розрахунок подано у листопаді 2015 року, то врахувати значення графи 6 рядка 24 уточнюючого розрахунку потрібно у рядку 20.2 декларації за листопад 2015 року.
При цьому до декларації за той звітний період, у якому подано уточнюючий розрахунок у зв’язку з виправленням такої помилки, потрібно подати додаток 2, де відобразити збільшення залишку від’ємного значення різниці між податковими зобов’язаннями та податковим кредитом тільки в графі 11 таблиці 1 довідково. При цьому цифрове поле «а» заяви «згідно з підпунктом «а» пункту 33 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу щодо збільшення розміру реєстраційної суми не заповнюється, розмір суми податку, визначеної п. 200 1 .3 ПК, на яку платник має право зареєструвати ПН/розрахунки коригування до ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН), не збільшується.
Зверніть увагу! Згідно з діючою редакцією п. 198.6 ПК у разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму ПДВ на підставі отриманих ПН, зареєстрованих в ЄРПН, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів із дати складення ПН. Тобто, якщо ПН була оформлена
постачальником у грудні 2014 року та зареєстрована у ЄРПН, у наведеному випадку є й інший варіант виправити звітність – покупець має право відобразити таку ПН в рядку 10.1.1 чи 10.1.2 розд. ІІ поточної декларації в межах 365 календарних днів із дати складання ПН.
Нюанси повернення судового збору: роз’яснює Держказначейство
Держказначейство надало роз’яснення щодо повернення судового збору, підтвердження його зарахування до бюджету тощо. Так, для повернення судового збору платник має подати до органу Казначейства за місцем зарахування платежу до бюджету наступні документи:
- заяву про повернення коштів з бюджету;
- оригінал або копію документа на переказ, або паперову копію електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету (у разі знаходження оригіналу документа на переказ, який підтверджує зарахування судового збору до бюджету, в матеріалах судової справи та зазначення про це в ухвалі суду);
- оригінал або належним чином засвідчена копія ухвали суду або подання органу що контролює справляння судового збору (у разі його помилкового зарахування).
Зазначені документи подаються до відповідного територіального органу Казначейства за місцем зарахування платежу до бюджету.
Держказначейство здійснює повернення судового збору тільки тим платникам, які сплатили судовий збір в іноземній валюті.
Враховуючи зазначене, всі заяви, які надходять від платників до Держказначейства (центральний апарат) стосовно повернення судового збору, підтвердження його зарахування тощо, перенаправляються довідповідного головного управління Держказначейства в областях та м. Києва, на рахунок якого судовий збір сплачено. Це призводить до затримки повернення судового збору або надання інформації стосовно підтвердження його зарахування.
Прийнято Закон про зовнішню трудову міграцію
Верховна Рада прийняла Закон "Про зовнішню трудову міграцію" (законопроект № 2330а).
Документом встановлено правові та організаційні засади державного регулювання зовнішньої трудової міграції та соціального захисту громадян України, які тимчасово виконували або виконують роботу за кордоном (трудових мігрантів), і членів їх сімей.
Головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з формування та реалізації державної політики у сфері зовнішньої трудової міграції визначено центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері праці та соціальної політики, зайнятості населення та трудової міграції.
Документом визначено права трудових мігрантів на належні умови праці, соціальний захист та возз'єднання сім'ї. Документом встановлено, що права трудових мігрантів, зокрема на належні умови праці, винагороду, відпочинок і соціальний захист, регулюються законодавством держави перебування та міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Також встановлено державні гарантії щодо надання соціальних послуг та допомоги трудовим мігрантам. Згідно із документом, держава сприяє реінтеграції в суспільство трудових мігрантів і членів їх сімей після повернення в Україну шляхом надання соціальних послуг відповідно до Закону України "Про соціальні послуги".
Крім цього, встановлено, що оподаткування доходів трудових мігрантів здійснюється в порядку та розмірах, встановлених державою перебування, якщо інше не передбачено міжнародними договорами. Резиденти України з урахуванням норм міжнародних договорів мають право на зарахування податків і зборів, сплачених за межами України, під час розрахунку податків і зборів в Україні згідно з нормами, встановленими ПК.
Під час перебування за межами України трудовий мігрант зобов’язаний забезпечити повноту та своєчасність сплати податків і зборів за майно, розташоване на території України, що належить йому на праві власності або перебуває в оренді, зокрема шляхом призначення уповноваженої особи. Уникнення подвійного оподаткування доходів трудових мігрантів реалізується відповідними міжнародними договорами України.
Встановлено державний контроль та відповідальність за порушення вимог законодавства щодо трудової міграції.
Окупована територія: як зареєструвати народження або смерть
Верховна Рада України прийняла за основу законопроект № 3171 "Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті на тимчасово окупованій території України".
Метою змін є оптимізація процесу отримання свідоцтв про народження, про смерть для осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, та не мають належних медичних документів, передбачених законодавством України. Ураховуючи те, що свідоцтво про народження, про смерть особа, яка проживає на тимчасово окупованій території України, може отримати лише від легітимних органів влади, вбачається за доцільне передбачити можливість для таких осіб максимально уникнути незручностей та тривалих процедур, пов’язаних з необхідністю потрапити на підконтрольну територію. З цією метою у проекті Закону передбачається:
- розгляд справи відбувається у скорочені строки протягом 24 годин з дня надходження відповідної заяви до суду;
- можливість видачі заявнику копії судового рішення невідкладно у разі, якщо він був присутній під час оголошення рішення.
В іншому разі суд надсилає рішення до органу держреєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення рішення для держреєстрації народження або смерті.
Особливості заповнення ПН на експорт зерна
Вовчанська ОДПІ розглянула питання щодо відображення сум ПДВ, які включені до податкового кредиту за операціями сільськогосподарських або переробних підприємств.
Так, експортуючи зерно, при виробництві (доставці, зберіганні) якого раніше зафіксовано податковий кредит, експортер має виписати дві ПН й обидві внести до ЄРПН.
ПН на експорт оформлюють на дату фактичного вивезення зерна, що підтверджено митною декларацією, завіреною печаткою митника:
- у верхньому лівому полі проставляють код з типом причини «07»;
- у рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» відображають умовний ІПН «300000000000»;
- у рядках «Особа (платник податку) - покупець» та «Місцезнаходження (податкова адреса) покупця» зазначають найменування (ПІБ) та країну реєстрації покупця - нерезидента;
- суму постачання пишуть у колонці 12 табличної частини ПН, при цьому у виносці (3) прописують: «пункт 152підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України». Дані з ПН заносять до рядка 5 декларації з ПДВ за відповідний звітний період та заповнюють таблицю 3 додатка Д6.
Нова декларація про доходи фізосіб
Мінфін України наказом від 02.10.15 р. № 859 затвердив нову податкову декларацію про майновий стан і доходи
Наказ подано на реєстрацію до Мін’юсту України. Щойно документ пройде цю процедуру, можна буде ознайомитись із новою формою та інструкцією щодо її заповнення на нашому сайті.
З принципових новацій — відображення зобов’язань фізособи з військового збору.
Іноземцям дозволили проходити військову службу в ЗСУ
Закон № 716 від 06.10.2015 дає змогу іноземцям проходити військову службу у Збройних Силах України (ЗСУ).
Таких іноземців прирівняли до категорії військовослужбовців. Їх грошове забезпечення визначили на рівні, встановленому для військовослужбовців ― громадян України, які проходять службу за контрактом.
Також законом передбачено одноразову грошову допомогу в разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності іноземців або осіб без громадянства, які проходять військову службу в ЗСУ.
З 2016 року відмінять планові перевірки великого бізнесу
4 листопада відбулася презентація концепції реформування офісу з обслуговування великих платників податків. Представили реформу голова ДФС Роман Насіров та виконуючий обов`язки офісу великих платників податків Євген Бамбізов. За словами голови Державної фіскальної служби Романа Насірова, це є дуже важливим кроком у реформуванні ДФС. «Ми впевнено рухаємось з тими реформами, які ми почали і кожного дня, кожного тижня, кожного місяця ми втілюємо ті плани, які в нас є , були та з`являються. Ми рухаємось в напрямку створення реальної сервісної служби, яка працюватиме за європейськими та світовими стандартами», - зазначив він. За інформацією Насірова, в офісі великих платників податків обслуговується приблизно 1 тис. компаній і на кінець 2015 року їхня кількість збільшиться до приблизно 2 тис. Це вдалося досягти завдяки змінам, які відбулися в податковому кодексі в минулому році. Компанії, які знаходяться на обслуговуванні в Центральному офісі забезпечують майже половину надходжень до державного бюджету України. «Реформа Центрального офісу є пріоритетною, адже завдяки їй, в Україні втілюється європейські стандарти сервісної роботи з платниками податків», - відмітив Насіров. Місією є створення сприятливих умов для великих платників податків, стимулювання розвитку бізнесу та забезпечення принципу рівності перед законом. Концепція направлена на зміцнення партнерських відносин з платниками податків, на cервісність з обслуговування великих платників. Як зазначив Євген Бамбізов метою проекту є «ритмічне наповнення державного бюджету та мінімізація втручання в діяльність платника та побудова офісу європейського зразка із застосуванням найкращих світових практик». Запропонована концепція, яка буде реалізована у 2016 році передбачає наступні основні тези: - Нові обличчя(будуть набиратися за принципом нової поліції); - Орієнтація на платника податків; - Індивідуальне обслуговування; - Зручність та cервісність. За словами Насірова, з 2016 року відбудеться відміна планових перевірок для великих платників податків і це є одним з найважливіших кроків у реформуванні податкової системи в Україні. «Це буде великим кроком на зустріч великому бізнесу». Також, іншими кроками на великим компаніям є відшкодування ПДВ в автоматичному режимі та спрощення процедури митного оформлення. З 2016 року кожен великий бізнес, який буде обслуговуватися у Центральному офісі, буде мати свого особистого координатора, який буде спеціалізуватися на проблемах того підприємства, за яким закріплений.
Нюанси обкладання ПДВ гарантійних внесків, сплачених за договором оренди
Якщо умовами договору оренди передбачено, що кошти у вигляді гарантійних платежів (внесків) зараховуються в оплату лізингових (орендних) платежів, то ця сума гарантійних платежів (внесків) збільшує базу оподаткування ПДВ у орендодавця.
При цьому податкові зобов'язання у орендодавця та податковий кредит у орендаря визначаються на дату, визначену п. 187.1 та п. 198.2 ПК відповідно:
- зарахування коштів від покупця на банківський рахунок/у касу;
- відвантаження товарів/робіт/послуг.
Якщо ж умовами договору оренди передбачено, що гарантійні платежі (внески) виконують виключно функцію засобу забезпечення виконання зобов'язань та підлягають поверненню орендарю в кінці терміну дії договору, то ця сума гарантійних платежів (внесків) не збільшує базу оподаткування у орендодавця. Податкові зобов'язання орендодавцем та податковий кредит орендарем при отриманні/перерахуванні такого гарантійного платежу не визначаються. При цьому у разі зміни в процесі виконання договору оренди напряму використання отриманого раніше гарантійного платежу (внеску), який спочатку виконував функцію засобу забезпечення виконання зобов'язань за договором, а потім спрямовується в рахунок оплати лізингових (орендних) платежів, що має бути обумовлено додатковою угодою до договору, на дату зміни напряму використання гарантійного платежу (внеску) (дата укладення додаткової угоди до договору) орендодавець повинен нарахувати податкові зобов'язання на суму отриманих гарантійних платежів (внесків), а орендар на зазначену дату матиме право на формування податкового кредиту, за умови реєстрації податкової накладної в ЕРПН та виконання інших правил щодо формування податкового кредиту, встановлених ПК.
Уряд пропонує диференціювати розміри штрафів у сфері торгівлі алкоголем та табаком
Верховна Рада зареєструвала законопроект № 3350 „Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (щодо диференціації розмірів штрафів)".
Законопроектом, зокрема, пропонується ввести штраф за роздрібну торгівлю алкогольними напоями через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), не зазначений у ліцензії, у розмірі:
- 100 % вартості реалізованої через такий контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) продукції, але не менше 625 гривень для місць торгівлі, які розташовані на території міст не обласного підпорядкування, сіл та селищ, які знаходяться поза територією міст обласного підпорядкування;
- 200 % вартості реалізованої через такий контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) продукції, але не менше 10000 гривень для місць торгівлі, які розташовані у межах території міст обласного підпорядкування, сіл та селищ, що знаходяться у межах території міст обласного підпорядкування, а також які розташовані за межами території міст обласного підпорядкування і міст Києва та Севастополя на відстані до 50 км та мають торговельні зали площею понад 500 кв. м.
Списання зіпсованої продукції: що з ПДВ?
Так, оскільки вартість переведених в категорію непридатних для подальшої реалізації та переданих на повторну переробку товарних залишків при реалізації підприємством нової продукції включається до складу її вартості, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, та відшкодовується у складі такої вартості споживачами, передані на повторну переробку товарні залишки визнаються такими, що використані в господарській діяльності.
Разом з тим, операція з передачі платником непридатних для подальшої реалізації товарних залишків на повторну переробку з метою оподаткування ПДВ не розглядається як окрема операція з постачання товарів та не оподатковується ПДВ.
Надбавка за особливий характер роботи: як індексувати?
Місяць, в якому відбувається підвищення грошових доходів у зв'язку із розширенням зони обслуговування, збільшенням обсягу робіт, суміщенням професій (посад), виконанням обов'язків тимчасово відсутнього працівника, оплатою за роботу за сумісництвом на одному підприємстві, а також за рахунок збільшення розміру премії, не вважається базовим під час обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації. Враховуючи вищевикладене, при встановленні зазначеної надбавки сума індексації не зменшується у базовому місяці при обчисленні індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації заробітної плати
Нюанси оподаткування постачання вживаного транспорту
У разі, якщо платник податку провадить підприємницьку діяльність з постачання вживаних товарів (комісійну торгівлю), що придбані в осіб, не зареєстрованих як платники ПДВ, базою оподаткування є комісійна винагорода такого платника податку.
У випадках, коли платник податку здійснює діяльність з постачання однорідних вживаних товарів, придбаних у фізосіб, не зареєстрованих як платники податку, у межах договорів, що передбачають передання права власності на такі товари, базою оподаткування є позитивна різниця між ціною продажу та ціною придбання таких товарів.
Отже, ПК відокремлює операції з постачання вживаних товарів за договорами комісії та з постачання однорідних вживаних товарів за договорами купівлі-продажу.
Вживаними товарами вважаються товари, що були в користуванні не менше року, а також транспортні засоби, які не підпадають під визначення нового транспортного засобу.
Новим транспортним засобом, зокрема новим наземним транспортним засобом, вважається той, що вперше реєструється в Україні відповідно до законодавства та при цьому має загальний наземний пробіг до 6000 кілометрів.
Отже, легковий автомобіль буде вважатися вживаним товаром, якщо він:
- або був у користуванні не менше року,
- або реєструється в Україні відповідно до законодавства не вперше та при цьому має загальний наземний пробіг більше 6000 кілометрів.
Однорідними вживаними товарами вважаються товари, що не є ідентичними, але мають схожі характеристики і складаються із схожих компонентів, у результаті чого виконують однакові функції порівняно з товарами, що оцінюються, та вважаються комерційно взаємозамінними.
Для визначення товарів однорідними (подібними) враховуються: якість та ділова репутація на ринку;наявність торговельної марки; країна виробництва (походження); виробник; рік виробництва; новий чи вживаний; термін придатності.
Так, два легкових автомобілі однієї торгової марки, однієї моделі, але виготовлені у різних роках не будуть вважатися однорідними товарами.
При визначенні бази оподаткування слід також враховувати, у кого придбавається товар для подальшого його продажу. Так, якщо здійснюється операція з реалізації вживаного товару (вживаного легкового автомобіля), який попередньо був придбаний в осіб, не зареєстрованих як платники податку (незалежно - у фізичних чи юридичних осіб), базою оподаткування ПДВ буде комісійна винагорода. При постачанні вживаного товару (вживаного легкового автомобіля), попередньо придбаного у зареєстрованої платником податку особи (як фізичної, так і юридичної особи), база оподаткування ПДВ буде визначатись відповідно до п. 188.1 ПК. При реалізації однорідних вживаних товарів, які попередньо були придбані у фізосіб, не зареєстрованих як платники податку, база оподаткування ПДВ буде визначатись виходячи з позитивної різниці між ціною продажу та ціною придбання таких товарів. При постачанні однорідних вживаних товарів, які були попередньо придбані у юросіб, не зареєстрованих як платники податку, або у зареєстрованих як платники податку фізичних та юридичних осіб, база оподаткування ПДВ буде визначатись відповідно до пункту 188.1 ПК.
Експортуємо сільгоспкультури, придбані у сільгоспвиробників: як відобразити у декларації з ПДВ?
Вовчанська ОДПІ розглянула питання щодо питань, пов'язаних з вивезенням в митному режимі експорту технічних культур, які придбані у сільськогосподарських підприємств – виробників.
Так, згідно з п. 152 підрозд. 2 розд. XX ПК тимчасово до 31.12.17 р. включно від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання на митній території України зернових культур товарних позицій 1001 - 1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 00 згідно з УКТ ЗЕД, крім першого постачання таких зернових та технічних культур сільськогосподарськими підприємствами - виробниками та підприємствами, які безпосередньо придбали такі зернові та технічні культури у сільськогосподарських підприємств - виробників.
Операції з вивезення в митному режимі експорту зернових та технічних культур, зазначених в абз. 1 п. 152підрозд. 2 розд. XX ПК, звільняються від оподаткування ПДВ.
Отже, платник податку при придбанні технічних культур, призначених для використання в звільнених від оподаткування ПДВ операціях, формує податковий кредит та відповідно до п. 198.5 ст. 198 ПК нараховує податкові зобов'язання.
У декларації суми ПДВ, нараховані (сплачені) за ставкою податку 20 % при придбанні технічних культур у сільськогосподарських підприємств - виробників, відображаються в рядку 10.1.1 розділу II. Податкові зобов'язання вказуються в рядку 1.1 розділу I декларації. Обсяг операцій з вивезення технічних культур за межі митної території України у митному режимі експорту, до яких застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ, відображається у рядку 5.1 розділу I декларації.
В Україні зміниться методика оцінки майна: три нововведення
1. Пропонують внести наступні зміни в методику: визначення процедури оцінки об’єктів приватизації, належать до різних груп, для різних способів їх приватизації, з урахуванням особливостей продажу таких об’єктів; визначення порядку проведення оцінки об’єктів приватизації для цілей їх приватизації новими способами продажів (для конкурсу з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону, шляхом зниження ціни, без оголошення ціни); визначення організаційних і методичних основ оцінки об’єктів незавершеного будівництва, в тому числі для цілей приватизації шляхом продажу під розбирання.
2. Також серед нововведень – визначення організаційних і методичних основ оцінки об’єктів приватизації разом з земельними ділянками, на яких такі об’єкти розташовані; визначення порядку оцінки майна, яке не було відображено в матеріалах інвентаризації при приватизації (корпоратизації), за яким знято заборону на приватизацію; безпідставно виключено з переліку майна, що вноситься до статутного капіталу, при приватизації (корпоратизації) отримане (придбане) підприємством у період між датою оцінки і датою його державної реєстрації як акціонерного товариства; визначення порядку оцінки та рецензування документів з оцінки об’єктів приватизації, яка проводиться для складання альтернативного плану приватизації.
3. Крім того, документом передбачається визначення процедури оцінки об’єктів приватизації, які повертаються в держвласність у разі розірвання або визнання недійсними договорів купівлі-продажу таких об’єктів, а також визначення особливостей оцінки розміру збитку для таких випадків; визначення особливостей оцінки приватизованих об’єктів відповідно до закону «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі»; визначення порядку і алгоритму розрахунку суми збільшення вартості власного капіталу за рахунок додаткового капіталу і прибутку з метою збільшення статутного капіталу.
Одноразова грошова допомога також поширюватиметься на добровольців та волонтерів
Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо виплати одноразової грошової допомоги волонтерам, добровольцям, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та членам сімей загиблих» (законопроект № 2556а).
Документом передбачається:
1) надати безпосереднім учасникам АТО із числа добровольців та волонтерів, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи в районах АТО у період її проведення, право на одержання одноразової грошової допомоги у таких розмірах:
- 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (304 500 грн.), - у разі встановлення інвалідності I групи;
- 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (243 600 грн.), - у разі встановлення інвалідності II групи;
- 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (182 700 грн.), - у разі встановлення інвалідності III групи;
2) у разі смерті зазначених вище осіб, надати членам їх сімей право на одержання одноразової грошової допомоги у розмірі 500-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб (609 000 грн.);
Крім цього, встановлено, що зазначені вище положення поширюються на осіб, які визнані інвалідами до набрання чинності цим Законом, а також на членів сімей осіб, які загинули (померли) до набрання чинності цим Законом.
Уряд посилив відповідальність за порушення прав мобілізованих
Верховна Рада прийняла Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення встановлених законом гарантій працівникам, призваним на військову службу" (законопроект № 2035а).
Документом доповнено ст. 265 КЗпП нормою, згідно з якою юридичні та фізичні особи-підприємці за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов'язків, передбачених законами України "Про військовий обов'язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", несуть відповідальність у вигляді штрафу у 10-кратному розмірі мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.
Законом також доповнено ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення новою частиною, згідно з якою порушення зазначених пільг та гарантій тягне за собою накладення на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності штрафу у розмірі від 50 до 100 НМДГ.
З 01.09.15 р. якщо ЄСВ нарахований із розміру 1218 грн. – проведіть донарахування!
У разі якщо підприємством за період з 1 вересня 2015 року було здійснено нарахування єдиного внеску виходячи з мінімальної заробітної плати, що становила 1218 грн., таке підприємство повинно здійснити донарахування єдиного внеску виходячи з мінімальної заробітної плати, що становить з 1 вересня 2015 року 1378 гривень. Також необхідно провести перерахунок максимальної величини бази нарахування при розрахунку єдиного внеску на суми допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, оплати відпускних, період яких більше одного місяця, та нарахування яких проводились до 01.09.15 р.
Отже, за період з 1 вересня 2015 року платники повинні здійснити перерахунок нарахованих сум єдиного внеску та відобразити такі суми у звітності з єдиного внеску за жовтень – грудень 2015 року.
У разі здійснення платниками перерахунку єдиного внеску, пов’язаного із зміною розміру мінімальної заробітної плати та розміру максимальної величини, з якої справляється єдиний внесок штрафні санкції за донарахування платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску фіскальним органом не застосовуються.
Докладний алгоритм заповнення форми № 1П-НПП (річна): роз’яснює Держстат
Держстат надала роз’яснення щодо заповнення форми державного статистичного спостереження № 1П-НПП (річна) "Звіт про виробництво та реалізацію промислової продукції".
Так, Розділ І форми вміщує показники про виробництво промислової продукції за видами у звітному та попередньому роках, яку було вироблено на власних або орендованих потужностях (із власної сировини або сировини замовника) та яка за позиціями Номенклатури продукції промисловості (далі – Номенклатура), затвердженої на звітний рік наказом Держстату, у графі 4 має позначку "р".
У випадку випуску продукції у рамках договору про спільну діяльність показники форми містять дані учасника договору, на потужностях якого (власних чи орендованих) вироблена така продукція, і уключають загальний обсяг її виробництва.
Розділ І форми також містить показник щодо реалізованої продукції, виробленої з власної сировини, у звітному році.
Розділ ІІ форми уміщує інформацію про наявність електростанцій (електрогенераторних установок) потужністю менше 500 кВт, їх потужність і виробництво електроенергії.
У розділі І значення показників форми (графи 1-4) мають формат представлення в числах залежно від одиниці вимірювання продукції, зазначеної у графі 3 Номенклатури:
- за одиницями вимірювання, в назвах яких присутні слова "мільйон", "тисяча", – з одним десятковим знаком (після коми);
- за іншими одиницями вимірювання – у цілих числах.
Значення показника у графі 5 відображено в числах з одним десятковим знаком (після коми).
Значення показників Розділу ІІ відображено у цілих числах в одиницях вимірювання, які вказані у формі.
У вільних рядках форма уміщує інформацію про вироблену на підприємстві продукцію, яка не передбачена Номенклатурою (назва продукції, дані щодо показників).
Показники форми ґрунтуються на даних первинної документації (відомості, накладні, акти, картки, книги обліку) та даних бухгалтерського обліку.
|