Для подання звітності до ДФСУ, ПФУ та Держстату - спеціалізоване програмне забезпечення
ДФСУ пропонує для формування звітності до Пенсійного фонду, Державної служби статистики України, Державної фіскальної служби, а також для накладання електронного цифрового підпису та шифрування електронних документів скористатись програмним забезпеченням «Спеціалізоване клієнтське програмне забезпечення для формування та подання звітності до "Єдиного вікна подання електронної звітності"
Завантажити його можна з офіційного веб-порталу ДФСУ
Якщо резерв відпусток створено до 1 січня 2015 року: що з витратами?
Вовчанська ОДПІ зазначила, що нормами ПКУ у редакції, чинній до 01.01.2015 р., не передбачено формування витрат за сумами нарахованого в бухгалтерському обліку резерву на виплату відпусток.
Водночас з 01.01.2015 р.(згідно з новою редакцією ПКУ) до складу витрат включаються витрати на оплату відпусток працівникам та інші виплати, пов'язані з оплатою праці, які відшкодовані після 1 січня 2015 року за рахунок резервів та забезпечень, сформованих до 1 січня 2015 року відповідно до НП(С)БО або МСФЗ у випадку, якщо такі витрати не були враховані при визначенні об'єкта оподаткування до 1 січня 2015 року.
Повернення коштів через РРО (рекомпенсація)
Якщо алгоритм роботи РРО не забезпечує окремого накопичення у фіскальній пам'яті від'ємних сум розрахунків:
- дозволяється реєструвати видачу коштів (скасування помилкової суми) за допомогою операції "службова видача";
- забороняється реєструвати через РРО від'ємні суми з використанням операції "сторно".
У разі якщо оплата за товар (послугу) здійснювалась у безготівковій формі із застосуванням платіжного термінала та РРО, то повернення коштів за неотриманий товар (ненадану послугу) відбувається у безготівковій формі через установу банку на розрахунковий рахунок покупця, відкритий у банку.
Виправлення записів в книзі ОРО
Виправлення записів у книзі ОРО можуть бути зроблені тільки тими особами, які здійснювали ці записи, або особами, які виконують їх обов'язки. Виправлення повинно засвідчуватись підписом відповідальної особи суб'єкта господарювання або суб'єкта господарювання - фізичної особи - підприємця. Відповідальна особа призначається суб'єктом господарювання.
Яку суму із Z-звіту переносити до КОРО: суму готівки чи готівка + картка/чек?
Суб'єкту господарювання необхідно щоденно виконувати записи про рух готівки та сум розрахунків, в тому числі й у безготівковій формі. Суми розрахунків у безготівковій формі допускається записувати окремо в введену додаткову графу в розділі 2 книги ОРО.
Резервний РРО у підприємця
Госпсуб'єкту не обов'язково мати резервний РРО, оскільки можливе здійснення діяльності протягом семи робочих днів з використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункових квитанцій.
Однак якщо сервісний центр не встиг відремонтувати РРО протягом 7-ми днів з дня його прийняття, суб'єкту господарювання необхідно припинити здійснення діяльності до моменту отримання відремонтованого РРО, або зареєструвати та ввести в експлуатацію резервний РРО.
Питання стосовно того, у чиїй власності повинен перебувати резервний РРО, в разі незабезпечення гарантійного ремонту центром сервісного обслуговування, Законом про РРО не визначено.
Вклеювання в КОРО "нульового чеку та звіту про передачу даних"
Суб'єкт господарювання повинен забезпечити виконання наприкінці кожної робочої зміни касира Z-звіту та зберігання надрукованого Z-звіту в журналі використання РРО. Підклеювання в книгу ОРО будь-яких інших документів законодавчо не передбачено. Проте за вклеювання в книгу ОРО "нульового" чеку та звіту передачі даних до суб'єкта господарювання фінансових (штрафних) санкцій не передбачено.
Які реєстри та набори даних відкриває Кабмін: перелік
Кабмін постановою від 21 жовтня 2015 р. № 835 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних.
Положення визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.
Зокрема, установлено, що набори даних будуть оприлюднюватись та регулярно оновлюватимуться розпорядниками інформації на їх офіційному веб-сайті та на їх веб-сторінці на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
Для забезпечення доступу до публічної інформації розпорядник інформації може здійснювати оприлюднення наборів даних, які не включені до переліку у разі високого суспільного інтересу до таких даних (високої частоти їх запитування; за результатами опитування громадської думки; наявності інших обставин).
Розпорядник інформації самостійно визначає періодичність оновлення наборів даних, які перебувають у його володінні та оприлюднюються, якщо інше не передбачено законодавством. Може встановлюватися така періодичність оновлення наборів даних: більше одного разу на день; щодня; щотижня; щомісяця; щокварталу; кожні півроку; щороку; щоразу із зміною даних.
Оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження без проведення додаткової авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.
На даний момент Перелік містить 331 набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних. Переглянути весь Перелік можна тут >>>
За словами Прем'єр-міністра, цей перелік буде регулярно доповнюватися новими наборами даних, виходячи з суспільного попиту та ініціативи державних органів.
Окрім того, Кабмін постановив розпорядникам інформації, визначеним Законом України “Про доступ до публічної інформації”, забезпечити протягом 6-ти місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з цим Положенням.
Нацбанк про випуск електронних грошей емітентами-нерезидентами
Нацбанк заперечує, що Постановою № 481 емітентам-нерезидентам надано право здійснювати випуск електронних грошей на території України, не беручи при цьому зобов'язань з їх погашення
Про це йдеться у листі НБУ від 15.10.2015 р. № 53-01006/76376. Зокрема, уточнено:
1) Постановою № 481 не передбачено право емітентів-нерезидентів здійснювати випуск електронних грошей на території України, а:
- створено правові підстави для використання резидентами України електронних грошей, випущених нерезидентами за межами України для розрахунків за допомогою міжнародних систем інтернет-розрахунків;
- встановлено вимоги щодо придбання українськими користувачами електронних грошей, випущених нерезидентами за межами України та їх погашення (введення/виведення коштів до/з міжнародної системи інтернет-розрахунків має здійснюватися виключно з використанням рахунків, відкритих в банках).
2) Діяльність надавачів послуг (нерезидентів) з розрахунків електронними грошима регулюється Директивою 2009/110/ЄС1, яка передбачає обов'язок емітента здійснювати погашення електронних грошей на вимогу пред'явника.
Крім того, Постановою № 481 встановлено обмеження щодо використання електронних грошей, випущених емітентом-нерезидентом: користувач має право використовувати такі електронні гроші тільки як засіб платежу за товари на користь нерезидента, у міжнародній системі інтернет-розрахунків. Торговець має право приймати електронні гроші, випущені емітентом-нерезидентом, як засіб платежу від покупця-нерезидента за умови, що міжнародна система інтернет-розрахунків забезпечує перерахування цих електронних грошей одночасно з їх погашенням шляхом переказу коштів на рахунок торговця в банку-резиденті.
Отже, при використанні електронних грошей, випущених емітентом-нерезидентом забезпечується захист прав інтересів користувачів.
Поліпшення орендованих основних засобів: податковий облік в орендаря
Податківці Вовчанської ОДПІ зазначили, затрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів. Такі затрати зараховуються до складу основних засобів як первісна вартість нового об’єкта підгрупи 2.7 класифікації основних засобів.
У податковому обліку для розрахунку амортизації витрати на поліпшення (ремонт) орендованих основних засобів зараховуються як окремий об’єкт групи 9 «інші основні засоби» з мінімально допустимим строком корисного використання 12 років (про це також йдеться у листах податківців від 04.08.2015 р. № 16335/6/99-99-19-02-02-15 та від 21.10.2015 р. № 23381/10/28-10-06-11)
Що стосується розрахунку амортизації вартості поліпшень об’єкта операційної оренди, що здійснювались до 01.01.2015, то при розрахунку амортизації основних засобів та нематеріальних активів балансова вартість основних засобів та нематеріальних активів станом на 01 січня 2015 року має дорівнювати балансовій вартості таких активів, що визначена станом на 31 грудня 2014 року відповідно до ст. 144 - 146 та 148 розділу ІІІ ПКУ у редакції, що діяла до 1 січня 2015 року.
Отже, балансова вартість об’єкта основних засобів, збільшена на суму поліпшень (ремонту) орендованих основних засобів, здійснених до 01.01.2015 та сформованих станом на 31.12.2014 за правилами податкового обліку, буде амортизуватись відповідно до положень п. 138.3 ПКУ у редакції, чинній з 01.01.2015.
Платники єдиного податку 2 групи не можуть торгувати автомобілями
Відповідно до пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) до платників єдиного податку другої групи відносяться фізичні особи - підприємці, які здійснюють господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, платникам єдиного податку та/або населенню, виробництво та/або продаж товарів, діяльність у сфері ресторанного господарства, за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
- не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;
- обсяг доходу не перевищує 1500000 гривень.
Пунктом 293.1 статті 293 Кодексу встановлено, що ставки єдиного податку для платників другої групи встановлюються у відсотках (фіксовані ставки) до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Згідно із пунктом 293.2 статті 293 Кодексу фіксовані ставки єдиного податку встановлюються сільськими, селищними та міськими радами для фізичних осіб - підприємців, які здійснюють господарську діяльність, залежно від виду господарської діяльності, з розрахунку на календарний місяць, зокрема, для другої групи платників єдиного податку - у межах до 20 відсотків розміру мінімальної заробітної плати.
Підпунктом 291.5.1 пункту 291.5 статті 291 Кодексу встановлено, що не можуть бути платниками єдиного податку першої - третьої груп суб'єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють, зокрема, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов'язаної з роздрібним продажем пива та столових вин).
Відповідно до пункту 215.1 статті 215 Кодексу до підакцизних товарів належать, зокрема, автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів.
Враховуючи викладене, фізичні особи – підприємці, що здійснюють торгівлю автомобілями, легковими та іншими автотранспортними засобами, а також посередники, які беруть участь в оптовій або роздрібній торгівлі транспортними засобами, не можуть бути платниками єдиного податку, у т.ч. другої групи.
Особливості справляння плати за землю
Вовчанська ОДПІ роз'яснила:
- використання землі в Україні є платним. Об’єктом плати за землю є земельна ділянка;
- плату за землю віднесено до місцевих податків, встановлення яких здійснюється органами місцевого самоврядування;
- під час встановлення податку можуть передбачатися пільги та порядок їх застосування. Проте надання пільг із сплати орендної плати за використання земельних ділянок державної та комунальної власності чинним законодавством не передбачено;
- якщо право на пільгу у платника виникає протягом року, то він звільняється від сплати податку починаючи з місяця, що настає за місяцем, у якому виникло це право.
Витрати на сплату штрафу та пені впливають на об'єкт оподаткування податком на прибуток
Вовчанська ОДПІ зазначила, що розділом III Податкового кодексу не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на різниці за штрафами, пенею, неустойкою.
Згідно з п. 6 П(С)БО 16, витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.
Понесені витрати у вигляді визнаних платником податку штрафів, пені, неустойки за порушення правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання беруть участь при визначенні фінансового результату до оподаткування відповідно до правил бухгалтерського обліку без подальшого його коригування на такі витрати.
НБУ частково скасував валютні обмеження
Національний банк України продовжує поступову лібералізацію валютного регулювання. З цією метою сьогодні було затверджено Постанову Правління Національного банку України від 22.10.2015 № 718 "Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 03 вересня 2015 року № 581". Вона спрямована на збільшення надходжень іноземної валюти до країни в цілому і банківської системи зокрема.
Для цього регулятор покращує умови для співробітництва України з іноземними державами-партнерами та міжнародними організаціями, уточнюючи вимогу щодо обов’язкового продажу надходжень в іноземній валюті на міжбанківському ринку. Відтепер ця вимога не розповсюджується на проекти, що здійснюються на підставі угод про участь України в міжнародних програмах Європейського союзу. Також вона більше не стосується грантів, які юридичні особи-резиденти отримують від міжнародних фінансових організацій. А саме - резиденти, фінансування яких здійснюється за рахунок таких грантів та в органах управління якої бере участь Уряд України.
Інше врегулювання вже чинної норми стосується умов участі нерезидентів в приватизації державного майна. У Постанові вказано, що іноземна валюта, яка надійшла в якості грошового забезпечення (гарантійного внеску) участі нерезидента в аукціоні (торгах) з приватизації державного майна на рахунки організатора, не підлягатиме обов'язковому продажу на міжбанківському валютному ринку.
У відповідь на численні прохання бізнесу Національний банк встановив додаткові виключення із заборони на реєстрацію заміни кредитора або боржника в договорах про залучення резидентами кредитів і позик в іноземній валюті від нерезидентів. Зокрема, Постановою дозволено проводити таку реєстрацію у випадках, коли заміна первісного кредитора пов’язана з його ліквідацією та приєднанням до нового кредитора-правонаступника. Крім того, дозволено реєструвати відповідні зміни до кредитних договорів, за якими кредит наданий резиденту за участю іноземного експортно-кредитного агентства.
Пом’якшено обмеження щодо видачі готівкових коштів у національній валюті через каси та банкомати. Наразі банки зобов'язані обмежити їх видачу на суму до 300 тис. грн. на добу на одного клієнта. Зокрема, ця вимога стосувалася і валютно-обмінних операцій з фізичними особами. Відтепер вона не розповсюджуватиметься на такі операції, що спростить населенню можливість продавати валюту в будь-яких обсягах.
Водночас центральний банк уточнив вимогу щодо контролю експортних операцій, врахувавши особливість діяльність телекомунікаційних компаній. Наразі уповноваженим банкам не дозволено знімати з контролю експортні операції клієнтів, якщо вони надали документальне підтвердження про припинення зобов’язань шляхом зарахування зустрічних вимог у валютах, що підлягають обов’язковому продажу. Проте ця заборона відтепер не розповсюджуватиметься на операції телекомунікаційних компаній з оплати міжнародних телекомунікаційних послуг (міжнародного роумінгу та пропуску міжнародного трафіку).
Закриття рахунків у разі ліквідації банку
У разі остаточної ліквідації банку та його виключення з Державного реєстру банків рахунки клієнтів цього банку можуть вважатися закритими з часу прийняття рішення про його виключення з Державного реєстру банків. Контролюючі органи визнають закритими рахунки, відкриті у ліквідованих банках, у разі ненадходження повідомлення про їх зміну (відкриття) у новоствореній філії чи установі банку.
При цьому в 1С «Податковий блок» надано можливість після завершення ліквідаційних процедур формувати довідку про відсутність заборгованості зі сплати податків, зборів за формою № 22-ОПП, якщо у платника податків залишились незакритими його рахунки у фінансових установах.
Блокування звітності: стан 9
Податківці Вовчанської ОДПІ повідомили: якщо в ЄДР наявний запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням або запис про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу, контролюючим органом може бути прийнято рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ.
Однак акт про відсутність юросіб за місцезнаходженням або довідка про неможливість вручення документа платнику податків без запису у ЄДР про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням, не може бути підставою для відмови у прийнятті податкових накладних до реєстрації в Реєстрі.
Яка відповідальність у разі несвоєчасної сплати з вини банку
За порушення строку зарахування податків до бюджетів з вини банку, такий банк сплачує пеню за кожний день прострочення, включаючи день сплати, та штрафні санкції, а також несе іншу відповідальність, встановлену ПКУ за порушення порядку своєчасного та повного внесення податків, зборів, платежів до бюджету або державного цільового фонду.
При цьому платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасне або перерахування не в повному обсязі таких податків, зборів та інших платежів до бюджетів та державних цільових фондів, включаючи нараховану пеню або штрафні санкції.
Додатково зазначено, що контролюючий орган не застосовує до госпсуб’єкта штрафні санкції і у разі несвоєчасного перерахування (неперерахування) податків внаслідок регулювання НБУ економічних нормативів такого банку. Проте в такому випадку суб’єкт господарювання повинен надати до контролюючого органу заяву з копіями платіжних документів, що засвідчують факт подання їх до установи банку.
Якщо у майбутньому банк або його правонаступники відновлюють платоспроможність, відлік строку зарахування податків, зборів та інших платежів розпочинається з моменту такого відновлення.
Як отримати лікарняні переселенцям з зони АТО, які працюють за сумісництвом
Якщо основне місце роботи переселенця знаходиться на території проведення АТО, то у разі настання у неї страхового випадку, матеріальне забезпечення надається робочими органами Фонду на підставі виданого у встановленому порядку листка непрацездатності.
При цьому якщо така особа працює за сумісництвом на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі, то для реалізації права на отримання матеріального забезпечення за місцем роботи за сумісництвом робочим органом Фонду може бути надана застрахованій особі:
- копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і скріплена печаткою,
- а також довідка про середню заробітну плату, обчислену робочим органом Фонду для надання матеріального забезпечення.
Таке роз'яснення Фонд з ТВП надав у листі від 29.09.2015 р. № 5.2-32-1542
Як виправити помилку в таблиці 4 звіту по ЄСВ після останнього строку подачі звіту
Фахівці Вовчанської ОДПІ нагадують, що таблицю 4 додатка 4 до Звіту з ЄСВ формують та подають до страхувальники, які нараховують та сплачують єдиний соцвнесок за осіб із числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової та альтернативної служби), осіб рядового і начальницького складу.
Якщо платником самостійно виявлено заниження або завищення сум нарахованого ЄСВ, страхувальник в розд. І таблиці 4 додатка 4 заповнює рядки:
- рядок 6 «Сума, на яку збільшено єдиний внесок у зв’язку з виправленням помилки, допущеної у попередніх звітних періодах (р. 6.1 + р. 6.2)» - відображається сума рядків 6.1 та 6.2;
- рядок 6.1 «34,7 %» - заповнюється страхувальником, якщо ним самостійно виявлено заниження відображених нарахованих ЄСВ внеску у рядку 3 «Нараховано єдиного внеску, 34,7 %» таблиці 4 додатка 4 за попередні звітні періоди;
- рядок 6.2 «2,6 %» - заповнюється страхувальником, якщо ним самостійно виявлено заниження відображених сум ЄСВ у рядку 5 «Утримано єдиного внеску із застрахованих осіб, 2,6 %» таблиці 4 додатка 4 за попередні звітні періоди;
- рядок 7 «Сума, на яку зменшено єдиний внесок у зв’язку з виправленням помилки, допущеної у попередніх звітних періодах (р. 7.1 + р. 7.2)» - відображається сума рядків 7.1 та 7.2;
- рядок 7.1 «34,7 %» - заповнюється страхувальником, якщо ним самостійно виявлено завищення відображених нарахованих сум єдиного внеску у рядку 3«Нараховано єдиного внеску, 34,7 %» таблиці 4 додатка 4 за попередні звітні періоди. Відображається сума зайво нарахованого ЄСВ у розмірі 34.7 %;
- рядок 7.2 «2,6 %» - заповнюється страхувальником, якщо ним самостійно виявлено завищення відображених сум ЄВ за попередні звітні періоди у рядку 5 «Утримано єдиного внеску із застрахованих осіб, 2,6 %» таблиці 4 додатка 4. Відображається сума зайво утриманого єдиного внеску у розмірі 2,6 %.
У рядку «Зміст помилки» вказується період, в якому виявлено помилку, а також сума та вид виплати, на яку не нараховано та/або зайво нараховано ЄВ. За наявності декількох помилок описується кожна з них.
Якщо платником самостійно виявлено заниження або завищення сум нарахованого ЄВ на суми допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, нарахованих у попередніх звітних періодах на підставі бухгалтерських та інших документів, що підтверджують нарахування таких виплат, то розд. ІІ таблиці 4 додатка 4 до Порядку № 435 заповнюється аналогічно розд. І із застосуванням ставок у розмірі 33,2 % та 2 %.
Мобилизованный пограничник: как облагать доход
Специалисты Волчанской ОГНИ сообщили, что трудовые отношения работников Государственной пограничной службы регулируются законодательством о труде, государственной службе и заключенными трудовыми договорами (контрактами).
Поэтому в общий месячный (годовой) налогооблагаемый доход пограничников включаются доходы в виде заработной платы согласно условиям трудового договора (контракта).
То есть заработная плата пограничников облагается НДФЛ на общих основаниях. Кроме того, с такого дохода удерживается ЕСВ и военный сбор.
Также специалисты фискальной службы напомнили, что в случае начисления (выплаты, предоставления) работодателем суммы среднего заработка работников, призванных на военную службу по призыву во время мобилизации, на особый период, указанный доход является объектом обложения налогом на доходы физических лиц, военным сбором и базой начисления и удержания единого взноса.
Реєстрація неприбуткової організації: на основі яких документів?
Як зазначила Вовчанська ОДПІ, такий пакет документів має включати:
- заяву за формою 1-РН:
- копії установчих документів, зареєстрованих згідно діючого законодавства в органах державної реєстрації.
За результатами розгляду заяви, установчих документів неприбуткової установи та організації приймається рішення про:
- внесення, повторне внесення неприбуткової установи або організації до Реєстру;
- відмову у внесенні неприбуткової установи або організації до Реєстру;
- присвоєння неприбутковій установі або організації іншої ознаки неприбутковості.
При цьому, державна реєстрація юридичних осіб не належить до компетенції органів ДФС, а здійснюється державним реєстратором на підставі Закону №755-IV.
Зведена податкова накладна: коли складати?
Вовчанська ОДПІ нагадала, що протягом звітного періоду платник податку має право на складання однієї зведеної податкової накладної, яка складається не пізніше останнього дня такого періоду, або двох та більше податкових накладних, виходячи із умов, передбачених у цивільно-правовому договорі.
Якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів/послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.
Такі податкові накладні (як зведена, так і сформована на суму невикористаних коштів) реєструються постачальником в Єдиному реєстрі податкових накладних у загальному порядку та дають право отримувачу товарів/послуг на включення сум ПДВ за такими податковими накладними до складу податкового кредиту за умови дотримання інших вимог щодо формування податкового кредиту.
Реєстрація особи в реєстрі фізичних осіб
Вовчанська ОДПІ зазначила, що фізична особа – платник податків зобов’язана особисто подати відповідному контролюючому органу повідомлення та документи для забезпечення її обліку за прізвищем, ім’ям, по батькові і серією та номером паспорта, а також пред’явити паспорт.
Про одержані фізичними особами доходи та сплачені з них суми податку податкові агенти зобов’язані повідомити контролюючі органи в Податковому розрахунку за формою №1ДФ.
У графі 2 форми №1ДФ відображається реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта фізичної особи (для фізичної особи, яка має відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), про яку надається інформація в податковому розрахунку.
Таким чином, підприємству, організації та установі при нарахуванні фізичній особі доходів необхідно вжити заходів щодо реєстрації такої фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків для відображення в 1ДФ.
Заповнення митної декларації
Вовчанська ОДПІ нагадала, що платник податку має право включити суму ПДВ, сплачену митним органам при митному оформленні ввезених товарів, що зазначено у належним чином оформленій митній декларації, до податкового кредиту у тому звітному періоді, в якому оформлено таку митну декларацію.
У разі якщо платником при ввезенні товарів на митну територію України сплачені суми ПДВ, зазначені у митній декларації, не були включені до складу податкового кредиту у періоді виникнення права на таке включення, то платник має можливість суми сплаченого ПДВ при митному оформленні товарів включити до податкового кредиту шляхом подання уточнюючого розрахунку.
Послуги по відповідальному зберіганню майна
При передачі майна на відповідальне зберігання власник майна передає зберігачу майно на зберігання, а зберігач надає власнику майна послуги зі зберігання цього майна.
Отже, операція з передачі майна на відповідальне зберігання для власника цього майна - не є об’єктом оподаткування ПДВ, а операція з надання послуг відповідального зберігання для зберігача оподатковується ПДВ у загальновстановленому порядку.
Щодо звільнення від оподаткування ПД
Податківці Вовчанської ОДПІ зауважили, що режим звільнення від оподаткування ПДВ застосовується до операцій з постачання програмної продукції незалежно від того, чи постачається така продукція на матеріальних носіях інформації, чи передається покупцеві іншим шляхом, в тому числі і з використанням мережі Інтернет, електронною поштою, або іншими засобами передачі інформації.
Якщо при постачанні програмної продукції вартість програмної продукції, яка зафіксована на матеріальному носії, та вартість такого носія інформації визначені окремо, то операції з постачання програмної продукції звільняються від оподаткування ПДВ, а операції з постачання матеріального носія інформації оподатковуються ПДВ за основною ставкою.
Водночас платники податків при здійсненні операцій з постачання систем та/або устаткування/обладнання, невід’ємною складовою яких є програмна продукція, зобов’язані нарахувати та сплатити ПДВ за такими операціями на загальних підставах, визначених для поставки товарів та послуг в Україні.
Продаж майна, отриманого у спадщину
Вовчанська ОДПІ зазначила, що дохід отриманий від продажу не частіше одного разу протягом звітного податкового року одного з об’єктів нерухомості (житлового будинку, земельної ділянки площею 0,25 га, земельної ділянки площею 0,11 га), одержаних у спадщину, не оподатковується ПДФО та військовим збором.
Однак продаж у цьому ж звітному податковому році будь-яких інших із зазначених об’єктів, слід розглядати як другий та наступний продаж, із застосуванням ставок ПДФО 5 % та військового збору 1,5%. Фізична особа, яка продає такі об’єкти, самостійно визначає їх черговість.
Переплати по податку на прибуток філії – на погашення зобов’язань по іншим податкам
Вовчанська ОДПІ роз'яснила, що переплата з податку на прибуток по філії може бути спрямована на погашення грошового зобов`язання такої філії з інших податків шляхом подання відповідної заяви до органу ДФС за її місцезнаходженням.
Відповідно до п. 43.4 ПКУ, заява на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань подається у довільній формі, в якій зазначається напрям перерахування коштів:
- на поточний рахунок платника податків в установі банку;
- на погашення грошового зобов'язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету;
- повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Переселенці з АТО мають право на податкову пільгу за тимчасовим місцем проживання
Вовчанська ОДПІ зауважила, що у разі переміщенням з району проведення АТО обов'язково потрібно подати до контролюючого органу за місцем тимчасової реєстрації відомості про зміну даних протягом місяця з дня виникнення таких змін (шляхом подання заяви за формою № 5ДР).
Щодо права на податкову знижку за місцем тимчасового проживання, то у разі наявності:
- повного пакету документів відповідно до п. 176.1 ПКУ;
- відповідної довідки про взяття на облік особи, яка переміщується з району проведення АТО, суми коштів, сплачені платником податку на користь вищих медичних і фармацевтичних закладів освіти для компенсації вартості навчання такого платника податку, можуть прийматися у розрахунок податкової знижки такого платника податку за звітний рік до відповідного контролюючого органу ДФС за адресою тимчасової реєстрації.
Розрахунок коригування до накладної: в декларації якого звітного періоду відображаємо?
Податківці Вовчанської ОДПІ роз'яснили, що:
- у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг:
- постачальник має право зменшити податкові зобов’язання у декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому коригування зареєстрований покупцем в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН);
- покупець повинен зменшити податковий кредит в декларації з ПДВ в податковому періоді, на який припадає дата складення розрахунку коригування, та зареєструвати його в ЄРПН у встановлені терміни.
- у разі збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг:
- постачальник повинен збільшити податкові зобов’язання в декларації з ПДВ в податковому періоді, на який припадає дата складення розрахунку коригування;
- покупець має право збільшити податковий кредит у декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому розрахунок коригування зареєстрований в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складення.
У разі збільшення суми компенсації вартості товарів/послуг розрахунок коригування, який не зареєстрований в ЄРПН протягом 180 календарних днів, не може бути підставою для збільшення податкового кредиту, але не звільняє продавця від обов’язку збільшення суми податкових зобов’язань за відповідний звітний (податковий) період.
Хто може реєструвати розрахунок коригування?
Вовчанська ОДПІ роз'яснила, що розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу - платнику податку, підлягає реєстрації в ЄРПН:
- постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
- отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу. При цьому постачальник має право зменшити суму податкових зобов'язань за таким розрахунком коригування після його реєстрації в ЄРПН отримувачем. Якщо внаслідок такого перерахунку відбувається зменшення суми компенсації на користь платника податку - постачальника, то:
- постачальник відповідно зменшує суму податкових зобов'язань за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений такий перерахунок;
- отримувач відповідно зменшує суму податкового кредиту за результатами такого податкового періоду в разі, якщо він зареєстрований як платник податку на дату проведення коригування, а також збільшив податковий кредит у зв'язку з отриманням таких товарів/послуг.
Із 1 січня 2016 року тимчасовий імпортний збір буде скасовано
На засіданні 21 жовтня 2015 року Уряд схвалив скасування додаткового імпортного збору з 1 січня 2016 року. Про це повідомив Міністр економічного розвитку й торгівлі України.
«Як ми й обіцяли бізнесу, із 1 січня 2016 року тимчасовий імпортний збір у розмірі 5% і 10%, який допоміг нам стабілізувати платіжний баланс держави, буде скасовано», — повідомив міністр.
Відповідний законопроект «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про заходи щодо стабілізації платіжного балансу України відповідно до статті ХІІ Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року» незабаром буде передано на розгляд до Верховної Ради України.
Із якого періоду релігійні організації можуть зменшити зобов’язання з податку на нерухомість
Податківці Вовчанської ОДПІ розповіли, із якого періоду релігійні організації можуть зменшити зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у зв’язку зі змінами, унесеними до пп. 266.2.2 ПКУ.
Відповідно до пп. 266.4.2 ПКУ, сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані в установленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).
Крім того, згідно з пп. «и» пп. 266.2.2 ПКУ, не є об’єктом обкладення податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, об’єкти нерухомості, що перебувають у власності релігійних організацій, статути (положення) яких зареєстровано в установленому законом порядку, та використовуються винятково для забезпечення їхньої статутної діяльності, включаючи ті, у яких провадять діяльність засновані такими релігійними організаціями добродійні заклади (притулки, інтернати, лікарні тощо), крім об’єктів нерухомості, у яких провадиться виробнича та/або господарська діяльність.
Тому податківці повідомляють: нормативно-правовим актом із питань обкладення місцевими податками та зборами є офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків і зборів (п. 12.5 ПКУ). Тобто нові ставки та пільги, установлені рішеннями місцевих рад у межах наданих їм повноважень, застосовуються при обчисленні податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, із моменту їх оприлюднення.
Таким чином, релігійні організації можуть зменшити зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у зв’язку зі змінами, унесеними до пп. 266.2.2 ПКУ, із дати офіційного оприлюднення рішення органу місцевого самоврядування, у межах наданих йому повноважень, про внесення змін до рішення про встановлення на 2015 рік податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
ДФС про купівлю інвалюти для виплати процентів за несвоєчасну сплату за імпортований товар
Купівля іноземної валюти на оплату штрафних санкцій, що передбачені у ЗЕД-контрактах за невиконання резидентами умов цих контрактів, є купівлею іноземної валюти на оплату майнових прав, і тому така операція індивідуальної ліцензії не потребує. Підставою для перерахування грошових коштів за межі України в цьому випадку є відповідний зовнішньоекономічний контракт. Окрім того, проценти, що сплачуються нерезиденту за прострочення платежу з оплати товару, не є процентами в розумінні пп. 14.1.206 ПКУ, — зокрема визначила ДФС. Термін«проценти» означає дохід від боргових вимог будь-якого виду, незалежно від іпотечного забезпечення та незалежно від володіння правом на участь у прибутках боржника й, зокрема, дохід від урядових цінних паперів і доход від облігацій чи боргових зобов'язань, включаючи премії та винагороди, що сплачуються стосовно таких цінних паперів, облігацій чи боргових зобов'язань. Штраф за прострочені платежі не розглядатиметься як проценти із метою зазначеної норми.
Щодо розміру відповідальності за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань, то для вирішення цього питання насамперед необхідно визначити, законодавство якої країни слід застосовувати для кожного конкретного зовнішньоекономічного договору. Якщо застосовується законодавство України, то ст. 3 Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань» від 22.10.1996 р. № 543/96 установлено максимальний розмір відповідної пені, а саме: розмір пені не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня.
Управителі багатоквартирними будинками мають зареєструвати право на земділянку під будинком і сплачувати плату за землю
Вовчанська ОДПІ зауважила: обов’язок зі сплати земельного податку в підприємств, установ і організацій, які здійснюють управління багатоквартирними будинками (ОСББ, ЖБК тощо) або яким передано на баланс житлові будинки (права власності на будівлі немає), за земельні ділянки під таким нерухомим майном,виникає з моменту державної реєстрації права на таку земельну ділянку.
Юридичним особам, які не оформили відповідно до законодавства право власності чи користування землею, необхідно звернутися до органів виконавчої влади й органів місцевого самоврядування для оформлення та реєстрації відповідних прав на такі земельні ділянки.
Підтвердження розміру площ земельних ділянок, що перебувають у власності юридичних осіб або в користуванні, розподілу серед власників землі та землекористувачів і розміру нормативної грошової оцінки здійснюється відповідними територіальними органами Держгеокадастру за місцем розташування земельних ділянок.
Водночас податківці наголосили: використання земділянки без оформлення відповідного права є порушенням земельного законодавства.
При розрахунку лікарняних святкові й неробочі дні не виключаються
При розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності за страховими випадками, які настали з 04.07.2015 р., святкові та неробочі дні не виключаються із розрахункового періоду та, відповідно, із періоду, за який здійснюється виплата матеріального забезпечення.
На реєстрацію бізнесу витрачатимемо не більше доби
Прес-служба ДФС повідомила, що з 16 жовтня набрали чинності накази, які фактично регулюють процедури започаткування бізнесу протягом 24 годин.
Так, наказом Мінфіну «Про затвердження Змін до Порядку обліку платників податків і зборів та Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» від 31.08.2015 р. № 747 установлено, що контролюючі органи в день отримання відомостей із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі— ЄДР) здійснюють узяття на облік платників податків і передання до ЄДР даних про взяття їх на облік у контролюючих органах.
Водночас спільним наказом Мінфіну й Мін’юсту «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців та інформаційними системами Державної фіскальної служби України, обмін документами в електронній формі» від 09.10.2015 р. № 1918/5/869 запроваджується обмін інформацією між ЄДР й інформаційними системами ДФС в онлайн-режимі, а до запровадження такої взаємодії — з інтервалом не більш ніж 2 години.
Щодо перерахування зайво зарахованих коштів з електронного рахунку
Вовчанська ОДПІ повідомляє, що у разі наявності зайво зарахованих коштів на електронний рахунок, платник податків має право перерахувати такі кошти до бюджету або на поточний рахунок. Для цього йому необхідно заповнити та подати у складі податкової декларації з податку на додану вартість Заяву про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у СЕА платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4) (далі – додаток (Д4)).
У додатку (Д4) платник податку заповнює таблицю про відомості щодо суми коштів на рахунку у СЕА, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (далі – таблиця про відомості).
Всі графи таблиці про відомості підлягають обов’язковому заповненню, незалежно від того, який напрямок перерахування коштів вказаний платником у текстовій частині під таблицею про відомості додатка (Д4).
При цьому в графі 4 таблиці про відомості вказується сума коштів на електронному рахунку, що може бути перерахована до бюджету. А в графі 5 таблиці про відомості вказується сума коштів на електронному рахунку платника, що може бути перерахована платнику на поточний рахунок.
В текстовій частині під таблицею про відомості додатка (Д4) платник податку визначає напрямок перерахування коштів та вказує відповідну суму коштів прописом та цифрою з графи 4 або з графи 5 таблиці про відомості.
Крім того, у разі якщо платник податку виявив бажання перерахувати зайві кошти з електронного рахунку на поточний рахунок, то такий платник податку в текстовій частині під таблицею також повинен вказати реквізити власного поточного рахунку, на який він бажає отримати вказані кошти.
Для сумісників ЄСВ нараховується на фактично нараховану зарплату
Податківці Вовчанської ОДПІ роз’яснили, що працівникам, які працюють за основним місцем роботи та для яких установлюється мінімальна заробітна плата в погодинному розмірі, підприємство нараховує ЄСВ із мінімальної зарплати на місяць. При цьому нарахування ЄСВ із розрахунку не нижче встановленої мінімальної зарплати на місяць не поширюється на зарплату сумісників. Для них ЄСВ розраховують із фактично нарахованої зарплати незалежно від її розміру. Роботодавець має право отримати від такого працівника (сумісника) підтвердження про місце основної роботи.
При реалізації заставленого майна в межах суми застави ПДФО не утримується
Згідно з пп. 165.1.16 Податкового кодексу (далі – ПК) до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків не включається дохід, отриманий у результаті реалізації закладеного майна у зв’язку з невиконанням платником податків своїх зобов’язань за договором кредиту, який не перевищує розміру забезпечених заставою вимог заставодержателя. У разі якщо при реалізації предмета застави виручена грошова сума перевищує розмір забезпечених цією заставою вимог заставодержателя, різниця повертається заставникові, і вона вже є об’єктом оподаткування, тобто підлягає оподаткуванню банком. Дохід від фінансової установи після реалізації закладеного майна відображається у формі № 1ДФ з ознакою доходу «108».
Платникам податку на прибуток: облік резерву сумнівних боргів
Така заборгованість відображається у балансі за чистою реалізаційною вартістю, тобто у фактичній сумі заборгованості.
Створення резерву сумнівних боргів на дату балансу супроводжується визнанням витрат на рахунку 944 «Сумнівні та безнадійні борги». Згодом заборгованість, визнана безнадійною, списується за рахунок утвореного резерву, відповідно, витрати під час списання заборгованості більше не відображаються.
Для визначення величини резерву сумнівних боргів підприємство може вибрати один із методів, наведених у п. 8 П(С)БО 10, а саме:
1) метод застосування абсолютної суми сумнівної заборгованості. За цим методом величина резерву визначається на підставі аналізу платоспроможності окремих дебіторів;
2) метод застосування коефіцієнта сумнівності. Відповідно до цього методу величина резерву розраховується множенням суми залишку дебіторської заборгованості на початок періоду на коефіцієнт сумнівності.
Нарахування суми резерву сумнівних боргів за звітний період відображається у звіті про фінансові результати у складі інших операційних витрат, а залишок резерву сумнівних боргів на дату балансу не може бути більшим, ніж сума дебіторської заборгованості на
|