Члени сімей загиблих в АТО мають право на статус учасника війни
Затверджено Порядок надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", деяким категоріям осіб.
Зокрема, встановлено, що дія статусу учасника війни поширюється на членів сімей військовослужбовців, добровольців і волонтерів, які загинули в ході проведення АТО.
Так, встановлено, що статус особи, на яку поширюється чинність Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", згідно з цим Порядком надається:
- сім'ям осіб, які добровільно забезпечували (або добровільно залучалися до забезпечення) проведення АТО (у тому числі здійснювали волонтерську діяльність) і загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час забезпечення проведення АТО (у тому числі здійснення волонтерської діяльності), перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення;
- сім'ям осіб, які, перебуваючи у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення, за умови, що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу ЗСУ, МВС, Нацгвардії та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;
- сім'ям осіб, які, перебуваючи у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету, територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу ЗСУ, МВС, Нацгвардії та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час виконання такими добровольчими формуваннями завдань АТО у взаємодії із ЗСУ, МВС, Нацгвардією та іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами, перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення;
- сім'ям військовослужбовців (резервістів, військовозобов'язаних) і працівників ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовців військових прокуратур, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС, Управління державної охорони, Держспецзв'язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення, та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО у період її проведення;
- сім'ям працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення АТО та загинули (пропали безвісти), померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час забезпечення проведення АТО безпосередньо в районах та у період її проведення.
Про скасування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну легкових автомобілів незалежно від країни походження та експорту
10 вересня 2015 року Міжвідомча комісія з міжнародної торгівлі (далі – Комісія) розглянула інформацію Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо необхідності скасування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну легкових автомобілів незалежно від країни походження та експорту, застосованих рішенням Комісії від 28.04.2012 № СП-275/2012/4423-08.
За результатами розгляду зазначених матеріалів та керуючись положеннями Домовленості про правила та процедури врегулювання суперечок СОТ Комісія встановила, що національні інтереси України потребують скасування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну легкових автомобілів незалежно від країни походження та експорту з метою виконання затверджених Органом врегулювання суперечок рекомендацій у справі «Україна – легкові автомобілі» (DS 468).
Зважаючи на викладене та керуючись положеннями статей 7, 17 і 19 Закону України «Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну», Комісія прийняла рішення № СП-335/2015/4442-06 про cкасування спеціальних заходів, застосованих рішенням Комісії від 28.04.2012 № СП-275/2012/4423-08.
Особливості звільнення від ПДВ операцій із постачання зернових
ДФС нагадало, що сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 % вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.
Таким чином, якщо платник податку для цілей оподаткування ПДВ не відноситься до сільськогосподарських підприємств (вартість сільськогосподарських товарів/послуг, поставлених протягом 12 місяців, становить менше 75 % вартості всіх товарів/послуг), то операції з постачання власно вирощених зернових культур товарних позицій 1001 - 1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 00 згідно з УКТ ЗЕД звільняються від оподаткування ПДВ (за виключенням операцій з реалізації зернових культур товарної позиції 1006 та товарної підкатегорії 1008 10 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, які оподатковуються за ставкою 20 %).
У випадку, якщо в платника податку вартість сільськогосподарських товарів/послуг, поставлених протягом 12 місяців, становить більше 75 % вартості всіх товарів/послуг, то операції з постачання власно вирощених зернових культур товарних позицій 1001 - 1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 00 згідно з УКТ ЗЕД підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %.
Доступ до публічної інформації у Фонді гарантування вкладів фізосіб за новою Інструкцією
Затверджено Інструкцію про порядок забезпечення доступу до публічної інформації у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб. Ця Інструкція визначає процедуру доступу до публічної інформації у Фонді гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд), процедуру надання публічної інформації, процедуру оскарження рішень, дій чи бездіяльності посадових осіб Фонду щодо надання або відмови у наданні інформації за запитом на публічну інформацію. Дія цієї Інструкції не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб'єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян.
Доступ до публічної інформації забезпечується шляхом:
- оприлюднення публічної інформації в офіційних друкованих виданнях;
- розміщення публічної інформації на офіційному веб-сайті Фонду в мережі Інтернет;
- розміщення публічної інформації на інформаційних стендах та/або у приміщеннях для прийому громадян;
- надання інформації за запитами на публічну інформацію.
Відповідь на запит на публічну інформацію надається усно або за вказаною запитувачем інформації поштовою адресою/місцезнаходженням, адресою електронної пошти, номером засобу зв'язку.
Рішення Фонду гарантування фізосіб від 09.07.15 р. № 131 набуде чинності з 01.11.15 р.
Авансовий внесок з податку на прибуток
Платник податку на прибуток підприємств, який сплачує авансові внески з цього податку та за підсумками трьох кварталів 2015 року не отримає прибуток або отримає збиток, має право подати податкову декларацію та фінансову звітність за три квартали 2015 року та не сплачувати авансові внески з грудня 2015 року та січня - травня 2016 року.
Так, згідно з абзацом дев’ятим пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України, платник податку на прибуток, який за підсумками першого кварталу (півріччя, трьох кварталів) звітного (податкового) року не отримав прибуток або отримав збиток, має право подати податкову декларацію та фінансову звітність за перший квартал (півріччя, трьох кварталів) звітного (податкового) року та не сплачувати авансові внески з податку на прибуток: за підсумками першого кварталу - з червня - грудня звітного (податкового) року та січня - травня наступного звітного (податкового) року; за півріччя - з вересня - грудня звітного (податкового) року та січня - травня наступного звітного (податкового) року; за три квартали - з грудня звітного (податкового) року та січня - травня наступного звітного (податкового) року. Податкові зобов’язання визначаються на підставі поданих податкових декларацій.
Нагадуємо, що Законом України від 17 липня 2015 року № 652-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій», який набрав чинності з 13.08.2015, було внесено зміни до пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України. Статтею 58 Конституції України визначено, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
Отже, першим звітним (податковим) періодом, за підсумками якого платники податку на прибуток мають право застосувати норми абзацу дев’ятого пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу України, є звітний (податковий) період – три квартали 2015 року.
Набув чинності закон про спрощення ліквідації державних підприємств
Відповідний закон опублікований 29 вересня в парламентській газеті "Голос України".
Раніше державний реєстратор мав право залишити без розгляду документи, подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи.
З дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників юридичної особи або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи було заборонено проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про припинення.
Даний закон спрощує державну реєстрацію ліквідації центральних органів виконавчої влади та тих підприємств, які підпорядковані і засновниками яких є такі органи виконавчої влади.
Згідно з документом, рішення про остаточну ліквідацію підприємства може приймати не тільки той орган, який прийняв рішення про ліквідацію цього підприємства, але і той орган, якому перейшли відповідні повноваження ліквідованого центрального органу виконавчої влади.
Щодо відповідальності у разі самостійного виправлення помилки при нарахуванні та перерахуванні ПДФО до бюджету
Відповідно до листівки, у разі самостійного виправлення помилки щодо нарахованої та перерахованої до бюджету суми податку на доходи фізичних осіб, що збільшує суми податкових зобов’язань, до податкових агентів застосовується відповідальність у вигляді штрафу, пені та адміністративна відповідальність. Однак, якщо виправлення помилки зменшує суми податкових зобов’язань, то до податкових агентів застосовується відповідальність лише у вигляді штрафу. Крім того, штрафи, передбачені п. 119.2 ст. 119 ПКУ, не застосовуються у випадках, коли помилки виникли внаслідок проведення перерахунку податкової соціальної пільги або перерахунку податку, який здійснено у зв’язку з наявністю перехідних виплат, зокрема за час відпустки зі збереженням заробітної плати, перебування платника податку на лікарняному.
Чи враховуються при заповненні реквізиту «Штатна чисельність працівників» таблиці 1 додатка 4 звіту з ЄВ працівники, які перебувають у декретній відпустці, якщо на їх місця працевлаштовані інші особи?
Відповідно до частини 3 ст. 64 Господарського кодексу України від 16 січня 2003 року № 436-ІV із змінами і доповненнями підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис. Штатна чисельність працівників – це встановлений на перше число звітного періоду роботодавцем склад працівників (персонал), з якими укладено трудовий договір (контракт) відповідно до затвердженого роботодавцем переліку посад (з урахуванням вакантних), в якому зазначено розмір окладу для конкретної посади. Питання, пов’язані з обліком штатних працівників, регулюються Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженою наказом Державного комітету статистики від 28.09.2005 № 286 (далі – Інструкція № 286), дія якого поширюється на всі юридичні особи, їх філії, представництва та інші відокремлені підрозділи, а також на фізичних осіб – підприємців, які використовують найману працю. В облікову кількість штатних працівників включаються усі наймані працівники, які уклали письмово трудовий договір (контракт) і виконували постійну, тимчасову або сезонну роботу один день і більше, а також власники підприємства, якщо, крім доходу, вони отримували заробітну плату на цьому підприємстві (п. 2.1 розд. 2 Інструкції № 286). Згідно з п.п. 2.4.6 п. 2.4 розд. 2 Інструкції № 286 до облікової кількості включаються штатні працівники, прийняті для заміщення працівників, які тимчасово відсутні (через хворобу, відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами, відпустку по догляду за дитиною до досягнення нею віку, встановленого чинним законодавством або колективним договором, та з інших причин). В облікову кількість працівників включаються також працівники, які були тимчасово відсутні, зокрема, з таких причин: перебувають у відпустках у зв’язку з вагітністю та пологами (п.п. 2.5.8 п. 2.5 розд. 2 Інструкції № 286); перебувають у відпустках для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством або колективним договором підприємства, включаючи тих, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (п.п. 2.5.9 п. 2.5 розд. 2 Інструкції № 286). Таким чином, при заповненні реквізиту «Штатна чисельність працівників» таблиці 1 додатка 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435, враховуються, як працівники, які перебувають у відпустці по вагітності та пологах (по догляду за дитиною), так і інші особи, працевлаштовані на їх місця.
Основні новації змін до Закону про держзакупів
У газеті «Голос України» за 29.09.2015 р. № 180 опубліковано Закон України «Про внесення змін до деяких законів України у сфері державних закупівель щодо приведення їх у відповідність із міжнародними стандартами та вжиття заходів з подолання корупції» від 15.09.2015 р. № 679-VIII, який чинний із 30.09.2015 р. Основними новаціями цього документа є:
1. Підвищено вартісну межу щодо застосування норм для закупівлі товарів і послуг до 200 тис. грн, а робіт — до 1,5 млн грн; а також вартісну межу для застосування процедури запиту цінових пропозицій — до 500 тис. грн.
2. Прибрано вимогу, що річний план, зміни до нього надсилаються до органів, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, або обслуговуючого банку за місцем обслуговування замовника протягом 5-ти робочих днів із дня їх затвердження.
3. Казначейство до здійснення оплати за договором про закупівлю перевірятименаявність оригіналу договору про закупівлю, наданого замовником органу Казначейства, річного плану закупівель і звіту про результати проведення процедури закупівлі, що підтверджують проведення процедури закупівлі, за результатами якої укладено договір про закупівлю. Перевірка наявності документів (окрім оригіналу договору про закупівлю) здійснюється шляхом перегляду документів, розміщених на веб-порталі Уповноваженого органу.
4. Моніторинг закупівель здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його органи на місцях.
5. Замовник не вимагає від учасника документи й інформацію, що підтверджують відсутність підстав, визначених п.п. 1 і 6 ч.1 ст. 17 Закону України «Про здійснення державних закупівель», а також інформацію, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Уповноважений орган щорічно, до 20 січня, оприлюднює інформацію про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, на веб-порталі Уповноваженого органу
. 6. Документація конкурсних торгів має містити опис і приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням пропозиції конкурсних торгів і не впливають на зміст пропозиції, а саме — відсутність нумерації сторінок, підписів, печаток на окремих документах, технічні помилки й описки.
7. Під час розкриття пропозицій конкурсних торгів перевіряється, оголошується наявність або відсутність усіх необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів, а також оголошуються найменування та місцезнаходження кожного учасника, ціна кожної пропозиції конкурсних торгів або частини предмета закупівлі (лота). На вимогу суб’єктів замовник зобов’язаний продемонструвати зміст документа, що містить інформацію про ціну, наявність або відсутність усіх необхідних документів , передбачених документацією конкурсних торгів.
8. Замовник не вимагає від учасників попередньої кваліфікації, які пройшли кваліфікаційний відбір, повторного подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям під час подальшого проведення процедури.
До середнього заробітку мобілізованих працівників не застосовується податкова соціальна пільга
У разі якщо працівник, призваний на військову службу за призовом під час мобілізації на особливій період, отримує заробітну плату (середній заробіток) й одночасно грошове чи майнове (речове) забезпечення військовослужбовця, що виплачуються із бюджету, фізична особа — підприємець як роботодавець під час нарахування заробітної плати такому працівнику не має права на застосування податкової соціальної пільги. Усе через норму із пп. 169.2.3 ПКУ, за якою податкова соціальна пільга не може бути застосована до заробітної плати, котру платник податку протягом звітного податкового місяця отримує одночасно з доходами у вигляді грошового чи майнового (речового) забезпечення військовослужбовців, що виплачуються із бюджету. Відповідно до ч. 4 ст. 2 Закону України «Про військовий обов'язок і військову службу» від 25.03.1992 р. № 2232-XII, визначено, що військова служба за призовом під час мобілізації на особливий період є одним із видів військової служби. Тож мобілізований працівник одночасно має статус військовослужбовця й отримує під час проходження військової служби, зокрема, грошове забезпечення.
Як звітують неприбуткові організації (Звіт про використання доходів неприбуткової організації)
Неприбуткові підприємства, установи та організації, визначені п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), подають звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової політики, у строки, передбачені для подання податкової декларації з податку на прибуток підприємств. Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за базовий звітний (податковий) рік подається до 1 червня року, наступного за звітним (податковим) роком. При недотриманні неприбутковою організацією вимог п.п. 133.4.3 п. 133.4 ст. 133 ПКУ, неприбуткова організація зобов’язана подати у термін, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток. Податкове зобов’язання розраховується, виходячи із суми операції нецільового використання коштів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій. З першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня податкового (звітного) року неприбуткова організація зобов’язана щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фінансову і податкову звітність (з наростаючим підсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термін, визначений для квартального періоду. З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає фінансову і податкову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому ст. 57 ПКУ для неприбуткових організацій - платників податку на прибуток.
Декілька порушень порядку заповнення форми № 1ДФ упродовж звітних періодів: як штрафуватимуть
За неподання, подання з порушенням установлених строків, подання не в повному обсязі, із недостовірними відомостями чи із помилками форми № 1ДФ, якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов'язань платника податку та/або до зміни платника податку, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 510 грн (п. 119.2 ПКУ). Ті самі дії, учинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн. Якщо під час перевірки за І–ІІ квартали були виявлені порушення порядку заповнення та подання податкових розрахунків за формою № 1 ДФ, до податкового агента застосовується штраф у розмірі 510 грн (1020 грн — якщо протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення) до загальної кількості порушень, зазначених в абз. 1 п. 119.2 ПКУ, а не до кожного порушення окремо.
Як здійснюється спеціальна перевірка відомостей, зазначених в декларації про майно, щодо осіб, які претендують на зайняття посад, пов’язаних із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, та які терміни її проведення?
Відповідно до частини першої та п. 3 частини третьої ст. 56 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII «Про запобігання корупції» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 1700) стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується Національним агентством з питань запобігання корупції (далі – Національне агентство), проводиться спеціальна перевірка, у тому числі щодо відомостей, поданих особисто. Спеціальній перевірці підлягають відомості про зазначених осіб, зокрема щодо достовірності відомостей, зазначених у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Спеціальна перевірка проводиться за письмовою згодою особи, яка претендує на зайняття посади, у строк, що не перевищує двадцяти п’яти календарних днів з дня надання згоди на проведення спеціальної перевірки (частина перша ст. 57 Закону № 1700). Після одержання письмової згоди особи, яка претендує на зайняття посади, на проведення спеціальної перевірки орган, на посаду в якому претендує особа, не пізніше наступного дня надсилає до відповідних державних органів, до компетенції яких належить проведення спеціальної перевірки відомостей, передбачених у частині третій ст. 56 Закону № 1700, або до їх територіальних органів (за наявності) запит про перевірку відомостей щодо особи, яка претендує на зайняття відповідної посади, за формою, яку затверджує Кабінет Міністрів України (частина третя ст. 57 Закону № 1700). Здійснення в порядку, визначеному Законом № 1700, контролю та перевірки декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зберігання та оприлюднення таких декларацій, проведення моніторингу способу життя осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, забезпечення ведення Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, належить до повноважень Національного агентства (пп. 8, 9 частини першої ст. 11 Закону № 1700). Національне агентство з метою виконання покладених на нього повноважень має, зокрема право отримувати від осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, письмові пояснення з приводу обставин, що можуть свідчити про порушення правил щодо достовірності відомостей, зазначених у деклараціях осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (п. 9 частини першої ст. 12 Закону № 1700). Відповідно до ст. 48 Закону № 1700 Національне агентство проводить щодо декларацій, поданих суб’єктами декларування, такі види контролю: щодо своєчасності подання; щодо правильності та повноти заповнення; логічний та арифметичний контроль. Національне агентство проводить повну перевірку декларацій відповідно до Закону № 1700. Порядок проведення передбачених ст. 48 Закону № 1700 видів контролю, а також повної перевірки декларації визначається Національним агентством. Порядок проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 171.
Мобілізовані підприємці-«єдинники» звільняються від сплати податку та подання звітності
Підприємці- «єдинники», які призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов’язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час особливого періоду, визначеного Законом України від 21 жовтня 1993 року № 3543-ХІІ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», на цей період звільняються, зокрема, від обов’язку нарахування, сплати податку, а також подання звітності з єдиного податку.
Підставою є заява самозайнятої особи та копія військового квитка або іншого документа, виданого відповідним державним органом. В цьому документі мають бути зазначені дані про призов особи на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Подати довідку до контролюючого органу за місцем податкової реєстрації самозайнятої особи необхідно протягом 10 днів після демобілізації. Якщо така демобілізована самозайнята особа перебуває на лікуванні чи реабілітації, то заява і копія військового квитка або копія іншого документа, виданого відповідним державним органом, подаються протягом 10 днів після закінчення лікування.
С 1 сентября изменен порядок предоставления письменных налоговых консультаций
Законом Украины от 17.07.2015 №655-VIII "О внесении изменений в Налоговый кодекс Украины относительно уменьшения налогового давления на налогоплательщиков", который вступил в силу с 01.09.2015г., изменен, в частности, порядок предоставления налогоплательщикам индивидуальных налоговых консультаций.
Изменения заключаются в том, что консультации, кроме обобщающих, предоставляются:
в устной форме – контролирующими органами (районный уровень);
в письменной или электронной форме – контролирующими органами в Автономной Республике Крым, городах Киеве и Севастополе, областях, межрегиональными территориальными органами, Государственной фискальной службой Украины.
Консультации в письменной или электронной форме подлежат обязательному размещению на сайте контролирующего органа, который их предоставил, в течение 10 календарных дней после дня их предоставления без указания наименования (фамилии, имя, отчества) налогоплательщика и его налогового адреса.
Согласно нововведений налогоплательщик имеет право обжаловать в суде как предоставленную ему индивидуальную налоговую консультацию, так и приказ об утверждении обобщающей налоговой консультации, которые, по его мнению, противоречат нормам или содержанию соответствующего налога или сбора.
Отмена судом приказа об утверждении обобщающей налоговой консультации или индивидуальной налоговой консультации является основанием для предоставления новой налоговой консультации с учетом решения суда.
Контролирующие органы районного уровня имеют право предоставлять консультации исключительно в устной форме.
Про новий Порядок подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків банками та іншими фінансовими установами
Державна фіскальна служба України повідомляє про затвердження наказом Міністерства фінансів України від 18.08.2015 №721 Порядку подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до контролюючих органів, який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 04.09.2015 № 1058/27503 (далі – Порядок).
Порядок розроблено з метою приведення у відповідність до Закону України від 21 квітня 2015 року № 344-VIIІ «Про внесення змін до статті 69 Податкового кодексу України щодо спрощення умов ведення бізнесу» та забезпечення реалізації норм статі 69 розділу ІІ Податкового кодексу України.
На офіційному веб-порталі Державної фіскальної служби України цей Порядок розміщено за адресою: http://sfs.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/nakazi/64058.html.
У новій редакції Порядку:
- передбачено можливість відкриття рахунку банком на підставі інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, отриманої банком відповідно до закону, із зазначенням даних про взяття на облік в контролюючих органах як платника податків;
- зменшено строк, необхідний для відкриття підприємством рахунку у банку, з двох до одного робочого дня;
- запроваджено принцип мовчазної згоди у разі недотримання контролюючим органом визначених строків для направлення банку повідомлення про взяття або відмову у взятті рахунка на облік;
- скасовано обов’язкове роздрукування фінансовими установами та органами ДФС паперових копій електронних повідомлень про відкриття рахунків платникам податків;
- змінено порядок відправки та формат файлів (пакетів файлів) для обміну інформацією в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку між органами ДФС України та банками і іншими фінансовими установами.
Чи включається сума «роздрібного» акцизу в дохід єдинника
ДФС в листі від 07.08.2015 р. № 16757/6/99-95-42-03-15 роз’яснила, що суми акцизного податку, отримані єдинниками — суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі, які здійснюють реалізацію підакцизних товарів (роздрібний продаж паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 л і діяльності фізичних осіб по роздрібних продажах пива й столових вин), включаються до складу доходу платника єдиного податку. При цьому платники єдиного податку групи 3 сплачують податок за ставкою, визначеною в п. 293.3 ПКУ, із доходу з урахуванням сум акцизного податку.
Зміни до порядку застосування ЕЦП
Кабінет Міністрів України постановою від 08.09.2015 №675 (далі – Постанова №675) вніс зміни до Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності, затвердженого постановою Кабміну від 28.10.2004 №1452 (далі – Порядок №1452).
Зокрема, у новій редакції зазначено, що для вчинення правочинів установа застосовує електронний цифровий підпис, що ґрунтується на посиленому сертифікаті відкритого ключа (пункт 3 Порядку №1452).
Установа отримує на договірних засадах послуги, пов’язані з електронним цифровим підписом, від акредитованих центрів сертифікації ключів. У разі коли генерація особистого та відкритого ключів здійснена підписувачем безпосередньо в установі, засвідчення чинності відкритого ключа може бути здійснено лише в одному акредитованому центрі сертифікації ключів (пункт 5 Порядку №1452).
Генерація особистого та відкритого ключів здійснюється підписувачем в акредитованому центрі сертифікації ключів, що обслуговує установу, або безпосередньо в установі з використанням надійних засобів електронного цифрового підпису. У разі потреби під час генерації особистого та відкритого ключів підписувачеві надається допомога персоналом відповідального підрозділу (працівником) або персоналом акредитованого центру сертифікації ключів із дотриманням вимог щодо недопущення ознайомлення з особистим ключем підписувача осіб, що надають таку допомогу (пункт 11 Порядку №1452).
Відповідно до пункту 15 Порядку №1452 у редакції Постанови №675 підписувач використовує у процесі виконання своїх посадових обов’язків лише особистий ключ, отриманий відповідно до пунктів 10 та 11 цього Порядку. Використання особистого ключа у випадках, не пов’язаних з діяльністю установи, забороняється.
Після припинення виконання підписувачем посадових обов’язків, для яких генерувалися особистий та відкритий ключі, підписувач або установа звертається до акредитованого центру сертифікації ключів для скасування посиленого сертифіката його відкритого ключа, а особистий ключ знищується методом, що не допускає можливості його відновлення.
Підставами для блокування та/або скасування посиленого сертифіката відкритого ключа підписувача є (пункт 16 Порядку №1452):
- звільнення з посади;
- переведення на іншу посаду;
- відсторонення від виконання повноважень за посадою;
- смерть працівника;
- набрання законної сили рішенням суду про оголошення працівника померлим, визнання безвісно відсутнім, недієздатним, обмеження його цивільної дієздатності;
- подання заяви на блокування та/або скасування сертифіката у зв’язку з підтвердженням факту компрометації особистого ключа;
- зміни інформації, необхідної для отримання послуг, пов’язаних з електронним цифровим підписом.
Підписувач для виконання своїх посадових обов’язків не може використовувати одночасно кілька чинних посилених сертифікатів відкритого ключа. Зазначене обмеження не стосується електронної печатки (пункт 17 Порядку №1452).
Передача особистих ключів іншим особам забороняється (пункт 19 Порядку №1452).
Змінено порядок оскарження до суду узагальнюючих та індивідуальних податкових консультацій
Законом України від 17.07.2015 №655-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків» (далі – Закон №655), який набрав чинності з 01.09.2015, змінено, зокрема, порядок оскарження до суду узагальнюючих та індивідуальних податкових консультацій.
Так, відповідно до пункту 53.3 статті 53 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI у редакції Закону №655 (далі – Кодекс) платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, викладені в письмовій або електронній формі, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору.
Скасування судом наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації є підставою для надання нової податкової консультації з урахуванням висновків суду.
Протягом 30 календарних днів із дня набрання законної сили рішенням суду про скасування наказу про затвердження узагальнюючої податкової консультації або індивідуальної податкової консультації центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, або контролюючий орган з урахуванням висновків суду зобов'язані опублікувати узагальнюючу податкову консультацію або надати платнику податків індивідуальну податкову консультацію.
Затверджена нова форма податкової декларації екологічного збору
Вовчанська ОДПІ повідомляє, що 25.09.2015 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №715 «Про затвердження форми Податкової декларації екологічного податку», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03.09.2015 за №1052/27497 (далі – наказ №715) (опубліковано в інформаційному бюлетені «Офіційний вісник України» від 25.09.2015 №74).
Наказом №715 затверджено форму Податкової декларації екологічного податку та визнано таким, що втратив чинність наказ Державної податкової адміністрації України від 24.12.2010 №1010 «Про затвердження форми Податкової декларації екологічного податку».
Звертаємо увагу, що згідно з пунктом 46.6 статті 46 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі – Кодекс) зі змінами та доповненнями до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.
Нагадуємо, що базовим податковим (звітним) періодом для подання податкової декларації екологічного збору є календарний квартал (пункт 250.1 статті 205 Кодексу).
До уваги фізичних осіб – платників податків!
Вовчанська ОДПІ інформує, що 25.09.2015 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 17.08.2015 №714 «Про затвердження форми Квитанції про прийняття податків і зборів», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 02.09.2015 за №1048/27493 (далі – наказ №714) (опубліковано в інформаційному бюлетені «Офіційний вісник України» від 25.09.2015 №74).
Відповідно до статті 46, пункту 57.5 статті 57 і пункту 287.5 статті 287 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI з внесеними змінами та доповненнями наказом №714 затверджено форму Квитанції про прийняття податків і зборів та визнано таким, що втратив чинність наказ Міністерства доходів і зборів України від 27.12.2013 №856 «Про затвердження форми Квитанції про прийняття податків і зборів».
Звертаємо увагу, що фізичні особи – платники податків, які проживають у сільській та селищній місцевості, за квитанцією про прийняття податків і зборів, затвердженою наказом №714, можуть сплачувати податки і збори через каси сільських (селищних) рад (зокрема, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плату за землю, транспортний податок).
Фіскальна служба роз’яснює порядок заповнення підприємцями книги обліку доходів або книги обліку доходів і витрат
Відповідно до п. 296.1 ст. 296 Податкового кодексу України платники єдиного податку першої - третьої груп ведуть облік у порядку, визначеному підпунктами 296.1.1 - 296.1.3 п. 296.1 ст. 296 ПКУ.
Згідно із п.п. 296.1.1 п. 296.1 ст. 296 ПКУ платники єдиного податку першої і другої груп та платники єдиного податку третьої групи (фізичні особи - підприємці), які не є платниками податку на додану вартість, ведуть книгу обліку доходів шляхом щоденного, за підсумками робочого дня, відображення отриманих доходів.
Підпунктом 296.1.2 п. 296.1 ст. 296 ПКУ передбачено, що платники єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, ведуть облік доходів та витрат.
Порядок ведення книги обліку доходів платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість, та Порядок ведення книги обліку доходів і витрат платників єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, затверджені наказом Міністерства фінансів України 19.06.2015 № 579 (далі – Порядки № 579).
Відповідно до вимог Порядків № 579 фізичні особи - підприємці платники єдиного податку першої - третьої груп відображають фактично отриману суму доходу та фактично понесених витрат від провадження діяльності.
Записи в книгах обліку доходів або книгах обліку доходів і витрат виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід.
Якщо фізична особа - підприємець платник єдиного податку протягом робочого дня не отримувала дохід, то заповнювати книгу обліку доходів або книгу обліку доходів і витрат не потрібно.
На Харківщині податкова міліція затримала партію шифрувального обладнання
Працівники податкової міліції ГУ ДФС у Харківській області спільно із фахівцями прокуратури області та Східного регіонального управління Державної прикордонної служби України затримали партію електронного обладнання для шифровки даних, яку зловмисники намагалися доставити до Російської Федерації за заказом одного з московських підприємств.
У ході проведення операції «Рубіж-2015», в одному з мікроавтобусів правоохоронці виявили п’ять упаковок зі складовими частинами комплексу апаратури Т-235-1Л, які використовуються військовими для передачі та шифрування інформації.
Дане правопорушення було внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст. 333 Кримінального кодексу України (порушення встановленого порядку здійснення міжнародних передач товарів, що підлягають державному експортному контролю).
Наразі встановлюються особи, причетні до перевезення апаратури. Слідство триває.
Більше тисячі письмових звернень надійшло до фіскальної служби від жителів Харківщини
Як повідомили в Головному управлінні служби, протягом 9 місяців цього року до органів ДФС у Харківській області надійшло 1167 письмових звернень громадян. До зрівняння у минулому році за такий період надійшло на 160 звернень менше.
Фахівці розповідають, що звертаються громадяни з різних питань - і з приводу роз’яснення податкового законодавства, і з пропозиціями, трапляються і скарги. Також небайдужі громадяни інформують про випадки ухилення від сплати податків.
Так, стосовно проведення контрольно-перевірочної роботи надійшло 472 звернення, з приводу інформування про ухилення від сплати податків - 236 звернень, 55 звернень надійшло щодо реєстрації та обліку платників податків.
Також у відомстві повідомили, що звертаються до них не тільки мешканці Харківщини, але й жителі інших регіонів. В переважній більшості це жителі Донецької та Луганської областей. З початку 2015 року звернулось 1032 таких платника, які зареєстровані в областях проведення АТО. Вони найчастіше звертаються щодо отримання реєстраційних номерів облікових карток платників податків - 89,5% від загальної кількості звернень, внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків, подання звітності тощо.
У фіскальній службі відзначають, що усі письмові звернення, які надходять, розглядаються у чітко визначені законом терміни. Факти перевіряються відповідними підрозділами. За результатами перевірки заявнику обов’язково надається вичерпна та ґрунтовна інформація.
Окрім того, у податковому відомстві повідомили, що громадяни мають змогу звернутися не тільки у письмовому вигляді. Вони можуть записатися на прийом до посадових осіб як в інспекції, так і в Головному управлінні служби та поспілкуватися з ними, як то кажуть он-лайн, у режимі реального часу.
З 1 вересня для підприємців на загальній системі оподаткування змінено розмір мінімального та максимального єдиного внеску
Вовчанська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області повідомляє, що у зв’язку з підвищенням прожиткового мінімуму з 1 вересня 2015 року змінюється максимальний та мінімальний розмір ЄСВ для фізичних осіб підприємців на загальній системі оподаткування.
Відповідно до Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464) максимальна величина бази нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування – максимальна сума доходу застрахованої особи, що дорівнює сімнадцяти розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, на яку нараховується ЄВ.
Тому, максимальна величина бази нарахування ЄСВ із 01.01.2015 р по 31.08.2015 р. становить 20706,00 грн (1218,00 грн х 17), із 01.09.2015 р. — 23426,00 грн (1378,00 грн х 17).
Мінімальний страховий внесок, згідно з нормами Закону № 3464, - сума єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця.
Виходячи з наведеного, розмір мінімального страхового внеску для ФОП й осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, із 01.01.2015 р. по 31.08.2015 р. становить 422,65 грн (1218,00 грн х 34,7 %), із 01.09.2015 — 478,17 грн (1378,00 грн х 34,7%).
Нагадуємо: виходячи із норм ст. 7 Закону України від 08.07.2010 р №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» починаючи з 01.01.2015 р., якщо фізична особа – підприємець на загальній системі оподаткування не отримував доходів (прибутків) у звітному році чи окремому місяці звітного року, він може не визначати бази ЄСВ, оскільки вказаною нормою передбачено право, а не обов’язок платника.
На Харківщині в цьому році майже 11 тисяч громадян виявили бажання відкрити власний бізнес
Як повідомили в Головному управлінні фіскальної служби області, з початку року розпочали власну справу 10 897 суб’єктів господарської діяльності, з них 2 176 юридичних осіб та 8 721 фізичних осіб – підприємців.
В податковому відомстві також проінформували, що за кількістю нових бізнесменів лідером є місто Харків. Так, у столиці Слобожанщини з початку року розпочали власну справу 7 477 суб’єктів. Серед районів області лідирує Харківський район. Там зареєструвалися 560 суб'єктів господарювання.
Податківці відзначають, що серед напрямів діяльності, у яких планують реалізувати себе «новоспечені бізнесмени», найбільш популярними є комп'ютерне програмування та торгівля промисловою продукцією й продовольчими товарами. Також поширеною сферою діяльності є надання послуг в області інформаційних технологій, мобільного зв’язку, вантажних перевезень, а також перукарсько-косметологічні послуги.
За словами фахівців фіскальної служби, бізнесмени, які живуть в Харкові, найчастіше обирають сферу комп'ютерного програмування. А ось серед мешканців області найбільш поширеною залишається торгівля.
Загалом станом на 01.09.15 на податковому обліку перебувають майже 235 тис. платників. Їх переважну більшість складають підприємці — фізичні особи - майже 160 тис., решта - 75 тис. - це юридичні особи. До речі, наймолодшому бізнесменові усього 16 років. Найстаршому - 91 рік.
Окрім того, в податковій службі області звертають увагу на суттєве спрощення процедури реєстрації власної справи. Зокрема, віднедавна новоствореним бізнесменам нема необхідності після реєстрації бізнесу звертатися до органів фіскальної служби для взяття на облік. Відповідні документи вони можуть подати державному реєстратору. А звітувати та спілкуватися з податковою можна онлайн. На веб-порталі ДФС України функціонує чимало електронних сервісів.
Податкова міліція Харківщини разом з новими патрульними завадили незаконному продажу 2 тис. літрів спирту
Працівники оперативного управління ГУ ДФС у Харківській області спільно із співробітниками національної поліції на чолі з начальником управління патрульної служби у м.Харкові Євгеном Мельником попередили незаконний продаж двох тисяч літрів спирту.
Про це повідомляє перший заступник начальника ГУ ДФС у Харківській області Сергій Фуніков.
«В ході проведення заходів щодо зменшення тіньового обігу підакцизних товарів, забезпечення стабільних і у повному обсязі надходжень до бюджету акцизного податку, в рамках проведення операції «Акциз-2015», працівники податкової міліції виявили у Харкові факт незаконної торгівлі та транспортування спирту», - розповідає Сергій Фуніков.
Напередодні податківці отримали інформацію, що 36-річний харків’янин на території міста продає підакцизну продукцію без жодних дозвільних документів. Коли працівники податкової міліції Харківщини спільно із фахівцями патрульної служби зупинили фургон (білий автомобіль марки ТАТА») горе-підприємця, вони виявили 200 пляшок зі спиртом ємкістю 10 літрів кожна. Чоловік зізнався, що дану продукцію він віз на продаж.
«Загальна вартість вилученого спирту складає 90 тисяч гривень, - зауважує Сергій Фуніков, - У відношенні даного підприємця складено протокол про адміністративне правопорушення за ч.1 ст.164 КУпАП».
За 9 місяців бізнесмени Харківщини сплатили до бюджету держави понад 13 млрд. грн. податків та зборів
Це на 4,6 млрд. грн. більше ніж за січень-вересень минулого року (станом на 30.09.2015). Індикативний показник ДФС України виконано на 107,1 %, додатково отримано 875,3 млн. грн.
Так, до Державного бюджету надійшло 9,1 млрд.грн., що на 4,0 млрд. грн. більше ніж за січень-вересень минулого року. В свою чергу, до Місцевих бюджетів зібрано 4,1 млрд. грн. - на 15,4% (551,5 млн. грн.)більше ніж минулого року.
Як зазначає в.о.начальника ГУ ДФС у Харківській області Ірина Сагайдак, одним із головних векторів в діяльності служби є забезпечення своєчасних надходжень до місцевих бюджетів. Особливої значимості цей напрям роботи набув в цьому році із активним впровадженням в країні процесу децентралізації.
Так, за вересень до Місцевих бюджетів Харківщини надійшло434,6млн.грн. Це на 46,6млн. грн. більше ніж за вересень минулого року. Індикативний показник ДФС України виконано на116,8%, додатково отримано 62,4 млн. грн.
«Гроші, які надходять до бюджету міста та області – це кошти на розвиток інфраструктури, зарплати бюджетнікам, соціальні виплати. Можу з впевненістю констатувати, що кожен фахівець відомства сьогодні розуміє важливість своєї роботи та з гідністю її виконує», - стверджує Ірина Сагайдак.
Ірина Сагайдак: Більше півмільярда гривень надійшло до бюджету в результаті погашення податкового боргу
Як повідомили в Головному управлінні фіскальної служби Харківщини, така сума надійшла до Державного бюджету з початку року. Це майже вдвічі перевищує рівень надходжень за січень-вересень минулого року (272,2 млн.грн.).
Як зазначила в.о. начальника ГУ ДФС у Харківській області Ірина Сагайдак, скорочення податкового боргу є одним із пріоритетних напрямів роботи фіскальної служби. Адже це додаткові надходження, той резерв, який направляється, зокрема, на виконання дуже важливих на сьогодні соціальних зобов’язань перед громадянами.
Керівник служби повідомила також, що з початку року податковий борг до Зведеного бюджету без врахування боржників, які перебувають у процедурах банкрутства, скорочено на 400,0 млн. гривень.
Ірина Сагайдак відзначає, що робота в даному напрямку триває. З метою скорочення податкового боргу постійно проводяться зустрічі з керівництвом найбільших підприємств-боржників спільно з органами місцевої влади – представниками Харківської обласної державної адміністрації, Пенсійного фонду тощо. Результат - додаткові надходження до бюджету.
|