Акцизний податок із роздрібних продажів: хто, скільки, коли та як має платити
20 січня Державна фіскальна служба розіслала в регіони лист №1519/7/99-99-19-03-03-17 "Про забезпечення сплати акцизного податку з роздрібного продажу", в якому описала порядок дії запровадженого з 1 січня акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти та інше паливо). Нагадаємо, цей збір з’явився з прийняттям закону 28 грудня щодо податкової реформи (одночасно був скасований збір на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства).
Щодо платників податку та їх реєстрації контролюючими органами
Платниками вказаного податку є суб’єкти роздрібної торгівлі, які реалізують безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших суб’єктах господарювання громадського харчування такі підакцизні товари: пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, товари, зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу, зокрема нафтопродукти, насамперед бензин та дизельне пальне, паливо моторне альтернативне, біодизель, скраплений газ, тощо (п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14, п.п. 212.1.11 п. 212.1 ст. 212 Кодексу.
Відповідно до п.п. 212.3.11 п. 213.1 ст. 213 Кодексу платниками податку є особи – суб`єкти господарювання роздрібної торгівлі, які здійснюють реалізацію підакцизних товарів. Такі суб’єкти підлягають обов`язковій реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням пункту продажу підакцизних зазначених товарів. Реєстрація здійснюється не пізніше граничного терміну подання декларації акцизного податку за місяць, в якому здійснюється реалізація таких товарів.
Отже, реєстрація контролюючими органами таких платників, як платників акцизного податку здійснюється автоматично при поданні ними декларації з акцизного податку до контролюючих органів, які обслуговують адміністративно-територіальні одиниці, на яких розташовано пункти продажу підакцизних товарів.
Щодо бази об’єкта оподаткування та ставки акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів
Згідно Листа №1519/7/99-99-19-03-03-17 від 20.01.2015 р. "Про забезпечення сплати акцизного податку з роздрібного продажу", база оподаткування – це вартість (з податком на додану вартість) реалізованих через роздрібну торговельну мережу підакцизних товарів (п.п. 214.1.4 п. 214.1 ст. 214 Кодексу).
Датою виникнення податкових зобов`язань щодо реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів є дата здійснення розрахункової операції відповідно до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а у разі реалізації товарів фізичними особами-підприємцями, які сплачують єдиний податок, – є дата надходження оплати за проданий товар (п. 216.9 ст.216 Кодексу).
Згідно з Законом України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
До повноважень сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, встановлення в межах, визначених Кодексом, ставок акцизного податку з реалізованих суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів (п.п. 12.4.4 п.12.4 ст.12 Кодексу).
Водночас п.п. 215.3.10 п. 215.3 ст. 215 Кодексу встановлено, що для підакцизних товарів, реалізованих відповідно до п. 213.1.9 п. 213.1 ст. 213 Кодексу, ставки податку встановлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради у відсотках від вартості підакцизних товарів (з податком на додану вартість), у розмірі 5 відсотків.
Відповідно до п.4 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону №71 органам місцевого самоврядування рекомендовано у місячний термін з дня опублікування цього Закону прийняти та оприлюднити рішення щодо встановлення у 2015 році ставок акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Згідно із п.п. 12.3.5 п. 12.3 ст. 12 Кодексу в разі якщо сільська, селищна або міська рада не прийняли рішення про встановлення акцизного податку в частині реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, що є обов`язковими відповідно до норм Кодексу, такий податок до прийняття рішення справляється з огляду на норми Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок.
Таким чином, акцизний податок за ставкою 5 відс. сплачується починаючи з 1 січня 2015 року, незалежно від наявності прийнятих місцевими радами рішень, оскільки Кодексом передбачена єдина ставка 5 відсотків.
Щодо подання декларації та сплати акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів
Відповідно до п. 223.1. ст. 223 Кодексу базовий податковий період для сплати податку відповідає календарному місяцю.
Cуб`єкт господарювання роздрібної торгівлі, який здійснює реалізацію підакцизних товарів, подає щомісяця не пізніше 20 числа наступного періоду контролюючому органу за місцем реєстрації (тобто за місцем розташування пункту продажу підакцизних товарів) декларацію акцизного податку за формою, затвердженою у порядку, встановленому статтею 46 Кодексу (п.223.2 ст.223 Кодексу).
Отже, декларації з акцизного податку подаються до контролюючих органів, які обслуговують адміністративно-територіальні одиниці, на яких розташовано пункти продажу підакцизних товарів. Тобто кількість таких декларацій за звітний період має відповідати кількості адміністративно-територіальних одиниць, на яких розташовано пункти продажу підакцизних товарів.
Перша подача декларації за січень 2015 року здійснюється платниками акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів не пізніше 20 лютого 2015 року.
Суми податку перераховуються до бюджету суб`єктом господарювання роздрібної торгівлі, який здійснює реалізацію підакцизних товарів, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого Кодексом (п.п. 222.3.1 п. 222.3 ст. 222 Кодексу), для подання податкової декларації за місячний податковий період.
Особа – суб`єкт господарювання роздрібної торгівлі, який здійснює реалізацію підакцизних товарів, сплачує податок за місцем здійснення реалізації таких товарів (п.п. 222.3.2 п.222.3 ст. 222 Кодексу).
Отже, сплата податку відбувається до місцевих бюджетів адміністративно-територіальних одиниць, на яких розташовані пункти продажу підакцизних товарів.
Перша сплата задекларованих сум податку з роздрібного продажу підакцизних товарів за січень 2015 року здійснюється платниками акцизного податку не пізніше 2 березня 2015 року.
Електронне адміністрування ПДВ
Електронний рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ (далі – електронний рахунок) – рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який платником перераховуються кошти з власного поточного рахунку в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі – розрахунок коригування) в ЄРПН, а також у сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку.
Для кожного платника податку Казначейством відкрито один електронний рахунок.
Відкриття та обслуговування електронних рахунків Казначейством здійснюється на безоплатній основі. Інформація про рух коштів на електронних рахунках платникам податку надається ДФС України за відповідним запитом платника на безоплатній основі без обмеження кількості запитів та у часі.
Датою початку використання електронного рахунку є 01.02.2015 для суб’єктів господарювання, які зареєстровані платниками ПДВ до 01.02.2015, а для суб’єктів господарювання, які будуть зареєстровані як платники ПДВ у будь-який період після 01.02.2015 – дата їх реєстрації платниками податку.
Протягом дії системи електронного адміністрування ПДВ у тестовому режимі платники податку самостійно зараховують на такі електронні рахунки кошти з власних поточних рахунків, відкритих у банківських установах, у сумах, необхідних для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку, задекларованих ними в податковій звітності з ПДВ.
З 1 липня 2015 року (або з дати, визначеної в окремому рішенні Верховної Ради України про скорочення перехідного періоду) на рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ платники податку зараховують також кошти у сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 Кодексу та надає право для реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування.
Поповнення електронного рахунка платника ПДВ за рахунок інших джерел, наприклад, з поточних рахунків інших осіб, не передбачено.
Кошти з електронного рахунку платника ПДВ перераховуються Казначейством в автоматичному режимі до бюджету та/або на рахунок, відкритий у банку та/або органі Казначейства сільськогосподарськими підприємствами – суб’єктами спеціального режиму оподаткування, визначений статтею 209 Кодексу (далі – спецрежим), для акумулювання сум податку, що нараховуються на вартість поставлених ними сільськогосподарських товарів (послуг), у порядку, передбаченому статтею 209 Кодексу (далі – спеціальні рахунки). Таке перерахування коштів здійснюється на підставі реєстрів платників ПДВ, який автоматично формується ДФС та надсилається Казначейству.
Подання податкової звітності та розрахунки з бюджетом.
Починаючи з першого звітного періоду 2015 року (січень/ І квартал), податкова звітність з ПДВ подається до контролюючого органу всіма платниками податку виключно в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Таким чином, для забезпечення накладання електронного цифрового підпису платникам ПДВ необхідно буде мати посилені сертифікати відкритих ключів (далі – посилені сертифікати), які можна отримати в Акредитованому центрі сертифікації ключів (далі – АЦСК) Інформаційно-довідкового департаменту ДФС (безоплатно) або в будь-якому з його відокремлених пунктів реєстрації користувачів (адреси таких пунктів розміщено на офіційному інформаційному ресурсі АЦСК Інформаційно-довідкового департаменту ДФС: http://www.acskidd.gov.ua), або в інших АЦСК.
Платники ПДВ, які на сьогодні подають податкову звітність в електронному вигляді та вже мають посилені сертифікати, можуть продовжувати їх використання після 1 січня 2015 року (з урахуванням їх строку чинності).
Спеціальний режим оподаткування у сільському господарстві
Платникам податку, які застосовують спеціальний режим оподаткування, визначений статтею 209 Кодексу, у системі електронного адміністрування податку відкривається єдиний електронний рахунок для обліку сум податку як в межах діяльності, визначеної статтею 209 Кодексу, так і у межах іншої діяльності.
У випадку, якщо платником податку, який застосовує спецрежим, за результатами звітного періоду задекларовано суми податку, які підлягають сплаті як до бюджету, так і на його спеціальний рахунок, кошти з його електронного рахунку, у першу чергу, перераховуються до бюджету, а у разі повного розрахунку з бюджетом – на спеціальний рахунок такого платника (пункт 22 Порядку № 569).
Таке перерахування здійснюється на підставі реєстру, який автоматично формується ДФС України на підставі поданих платниками податкових декларацій з ПДВ та надсилається Казначейству. Перерахування суми податку до бюджету та/або на спеціальні рахунки платників податку з їх електронних рахунків здійснюється Казначейством в межах залишку таких коштів на електронних рахунках (пункт 21 Порядку №569).
Зазначене правило стосується також і платників податку – сільськогосподарських підприємств усіх форм власності, які відповідають критеріям, визначеним статтею 209 розділу V Кодексу, але не зареєструвалися як суб’єкти спеціального режиму оподаткування.
Для забезпечення в умовах дії системи електронного адміністрування ПДВ спрямування сум ПДВ на підтримку власного виробництва суб’єкти спецрежиму - платники ПДВ повинні надати контролюючому органу за місцем своєї реєстрації платником ПДВ інформацію про реквізити поточного рахунку, на який має бути перерахована відповідна сума з електронного рахунку такого платника, та актуалізувати такі дані у разі зміни реквізитів поточного рахунку.
Білоус:військова агресія Росії унеможливила радікальну податкову реформу
У 2014 році були плани щодо проведення радикальної податкової реформи, але це унеможливила військова агресія Росії проти України. Про це в ефірі 5 каналу заявив голова Державної фіскальної служби України Ігор Білоус, пише УНІАН.
«Попри все за 2014 рік ми зібрали на 10 мільярдів більше податків ніж у 2013 році. І в основному все це з тіньового сектору: було зібрано більше ПДВ, було зібрано більше інших податків. Були спроби провести радикальні реформи, до червня ми з ними працювали, але вони давали дефіцит на першому етапі, тому що кожна реформа вона не працює за ніч, вона не працює за тиждень, вона має певний лаг часу, ми говоримо про один квартал, або два квартали. На жаль, усвідомивши ті цифри і реалії, в яких ми опинились – ми не могли перейти до радикальних реформ», – заявив Білоус.
Тепер у бухгалтера нові обов’язки
З 7 лютого 2015 запрацює нова норма пункту 7 статті 8 Закону про бухоблік, яка зобов'язує головного бухгалтера (особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства) інформувати Держфінмоніторинг про фінансові операції. Зокрема, головний бухгалтер або особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку підприємства: — забезпечує дотримання на підприємстві встановлених єдиних методологічних засад бухгалтерського обліку, складання й подання у встановлені строки фінансової звітності; — організовує контроль за відображенням на рахунках бухгалтерського обліку всіх господарських операцій; — бере участь в оформленні матеріалів, пов'язаних з нестачею та відшкодуванням втрат від нестачі, крадіжки й псування активів підприємства; — забезпечує перевірку стану бухгалтерського обліку у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах підприємства. При цьому бухгалтер не несе дисциплінарної, адміністративної, цивільно-правової та кримінальної відповідальності за подання такої інформації, навіть якщо такими діями заподіяно шкоду юридичним або фізичним особам.
З 1 січня 2015 р. додаткова винагорода військовослужбовцям Нацгвардії виплачується за новою Інструкцією
МВС України затвердило Інструкцію про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Національної гвардії України. Вказана Інструкція визначає порядок та умови виплати особам офіцерського складу, особам рядового, сержантського і старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, які займають посади в Головному управлінні Національної гвардії України, територіальних управліннях, з'єднаннях, військових частинах, підрозділах і загонах, вищих навчальних закладах, навчальних військових частинах (центрах), базах, установах та закладах Національної гвардії України, щомісячної додаткової грошової винагороди.
Винагорода виплачується в таких розмірах:
1) до 100 % місячного грошового забезпечення: — військовослужбовцям, які проходять військову службу на посадах льотного складу; — військовослужбовцям підрозділів (загонів) спеціального призначення;
2) військовослужбовцям (крім вищезазначених) — до 60 % місячного грошового забезпечення.
Інструкція затверджена наказом МВС України від 23.01.2015 р. № 72, який набрав чинності 06.02.2015 р. та застосовується з 01.01.2015 р. В свою чергу втратила чинність Інструкція про розміри і порядок виплати щомісячної додаткової грошової винагороди військовослужбовцям Національної гвардії України, які займають посади льотного складу, затверджена наказом МВС України від 17.07.2014 р. № 691.
Нюанси плати за землю
Згідно із змінами, внесеними до Податкового кодексу України з 1 січня цього року податок на майно включає плату за землю. Відповідно до п. 12.3 ст. 12 ПКУ сільські, селищні і міські ради у межах повноважень та з урахуванням граничних розмірів ставок встановлюють своїми рішеннями місцеві податки і збори, які є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад. Рішення про встановлення місцевих податків та зборів і, зокрема, плати за землю, офіційно оприлюднюється до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків та зборів. До 25 грудня року, що передує звітному, органи місцевого самоврядування повинні подати рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку до контролюючих органів (п. 284.1 ст. 284 ПКУ). У зв'язку з тим, що зазначена вище норма набрала чинності з 1 січня 2015 року і відповідні рішення місцевими радами не приймались, платники земельного податку у 2015 році обчислюють суми податкових зобов'язань станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого подають податкові декларації з плати за землю із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня 2014 року (пп. 12.3.5 ПКУ). У 2015 році податкові зобов'язання з плати за землю визначаються за формою, затвердженою наказом від 30.12.2013 № 865. Водночас, у 2015 році Держземагентством України для проведення індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, інших земель несільськогосподарських угідь визначено коефіцієнт 1,249. Оскільки для визначення розміру плати за землю використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, землекористувачам (землевласникам) необхідно звернутися до територіальних органів Держземагентства України за місцем знаходження земельних ділянок і отримати інформацію про нормативну грошову оцінку таких земельних ділянок. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, як і раніше, є договір оренди такої земельної ділянки, але оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Нагадуємо, що Типову форму договору оренди земельної ділянки затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220. З огляду на викладене, землекористувачам необхідно звернутися до органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (відповідно до повноважень, визначених ст. 122 Земельного кодексу України) та оформити протягом 2015 року право власності або користування.
Про визначення права на грошову допомогу в розмірі десяти місячних пенсій медичним працівникам
З 1 жовтня 2011 року органами Пенсійного фонду України виплачується неоподатковувана одноразова грошова допомога, передбачена пунктом 7-1 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», в розмірі 10 місячних пенсій особи на день її призначення. Зазначена грошова допомога виплачується особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого ст. 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, які дають право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е»-«ж» ст. 55 Закону України «Про пенсійне забезпечення» і мають страховий стаж на таких посадах 35 років – для чоловіків, 30 років – для жінок, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію. Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1191. При цьому, при вирішенні питання щодо виплати грошової допомоги часто виникають ті ж питання, що і при визначенні права на пенсію за вислугу років - чи зараховуються окремі періоди роботи та іншої діяльності до стажу, який дає право на такі виплати, зокрема, період перебування у відпустці по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку під час навчання в клінічній ординатурі. За роз’ясненнями Пенсійного фонду відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею 3-річного віку зараховується до загального, безперервного стажу роботи і стажу роботи за спеціальністю. Проте, якщо догляд за дитиною здійснювався під час навчання в клінічній ординатурі, то період такої відпустки до стажу, який дає право на грошову допомогу, не зараховується.
Як повідомити в податкову інспекцію про новоприйнятого працівника?
Нововведеннями в трудове законодавство передбачено, що починаючи з 1 січня 2015 року працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням. Окрім того перед роботодавцем виникає обов’язок щодо повідомлення в контролюючі органи, які здійснюють адміністрування єдиного внеску про новоприйнятих робітників. Порядок подання такого повідомлення має затверджуватись Кабінетом Міністрів України. Оскільки на сьогоднішній день відсутній Порядок зазначеного повідомлення Державна фіскальна служба України рекомендує тимчасово інформацію про прийнятого працівника відображати в Таблиці 5 Додатка 4 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. До прийняття відповідного порядку заповнена Таблиця 5 буде вважатися «повідомленням», яке подається у складі обов’язкової звітності за календарний місяць до податкової інспекції за основним місцем обліку платника з зазначенням трудових відносин з прийнятими працівниками. Тобто, при кожному прийнятті найманця на роботу, титульний аркуш з таблицею 5 додатка 4 до Порядку подавати не потрібно.
Як оплачувати декретні чорнобильцям 4-ї категорії?
Фонд соцстрахування з тимчасової втрати працездатності роз’яснив питання, щодо умов надання та тривалості виплати допомоги по вагітності і пологах особам, віднесеним до 4 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи. В Фонді зазначили, що починаючи з 1 січня 2015 р. Законом від 28.12.2014 р. № 76-VIII скасовано компенсації та пільги громадянам, віднесеним до 4 категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Крім того, враховуючи, що абз. 5 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» виключено 4 зону, пільги щодо виплати допомоги по вагітності і пологах тривалістю 180 календарних днів особам, віднесеним до 4 категорії, не надаються. Таким чином, листки непрацездатності по вагітності і пологах особам, віднесеним до 4 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, видаються на загальних підставах, тобто тривалістю 70 календарних днів до родів та 56 календарних днів після родів. Такі роз’яснення надав Фонд соцстрахування з тимчасової втрати працездатності в листі від 22.01.2015 р. № 1-36-187, № 138/07-21
Нові форми звітності з ПДВ: коли за ними звітувати?
Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області зазначає, що з 01 березня 2015 року, починаючи за звітні періоди лютий 2015 року та І квартал 2015 року, податкові декларації з ПДВ та уточнюючі розрахунки податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок, подаватимуться за формами у редакції наказу Мінфіну від 23.01.2015 р. № 13. Звітність з ПДВ за звітні (податкові) періоди ІV квартал 2014 року та січень 2015 року, повинна подаватись за формами, затвердженими наказом № 966 (без урахування змін, внесених наказом № 13). Нагадаємо, що Міністерством фінансів України видано наказ від 23.01.2015 № 13 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 102/26547, яким внесено зміни, зокрема, до форми податкової декларації з ПДВ, уточнюючого розрахунку податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок, Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 23.09.2014 р. № 966.
Як оплачуватиметься участь в АТО: встановлено розміри винагород
Кабмін визначився з особливостями виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення АТО. Установлено, що в особливий період або під час проведення АТО військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи АТО, інших заходах в умовах особливого періоду виплачується винагорода у відсотках місячного грошового забезпечення. Розмір винагороди визначається виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3 тис. гривень на місяць. Винагорода військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу виплачується також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров’я після отриманих під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи АТО, інших заходах в умовах особливого періоду поранень (контузії, травми, каліцтва). Так, Кабмін затвердив: — Розмір винагороди військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду (додаток 1); — Розмір додаткових винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам за виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду (додаток 2). Зазначені документи затверджені постановою КМУ від 21.01.2015 р. № 24, яка набирає чинності з дня опублікування, крім р. 2 додатка 1, який набирає чинності з настанням воєнного часу. Також встановлено, що видатки, пов’язані з виконанням цієї постанови, здійснюються в межах призначень, передбачених у державному бюджеті для утримання вищезазначених органів.
Про штрафи за несплату ЄСВ
Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області роз’яснила деякі норми Закону від 28.12.2014 р. № 77–VIIІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці».
Вказаний закон вніс зміни, зокрема, до ч. 11 ст. 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», які набрали чинності з 01.01.2015 р. Відповідно до внесених змін за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску буде накладатися штраф у розмірі 20 % своєчасно несплачених сум. Фіскали роз’яснили, що за порушення, вчинені до 31.12.2014 р. включно, вони застосовують фінансові санкції у розмірі 10 % своєчасно несплачених сум єдиного внеску незалежно від дати фактичної сплати, а за порушення, що виникли з 01.01.2015, буде накладатися штраф у розмірі 20 % своєчасно несплачених сум єдиного внеску.
З 6 лютого облікова ставка НБУ збільшена до 19,5 % річних
З метою забезпечення прогнозованого і контрольованого розвитку ринкової ситуації Національний банк буде застосовувати більш жорстку грошово-кредитну політику. Зокрема, прийнято рішення про підвищення облікової ставки з 6 лютого до 19,5 % річних.
До цього розмір облікової ставки змінювався 13 листопада 2014 року, коли він був встановлений на рівні 14 % річних.
Крім того, з 5 лютого 2015 року припинено проведення щоденних валютних аукціонів з відмовою від індикативного курсу гривні. Курс гривні встановлюватиметься банками на підставі об’єктивних параметрів ринкового попиту та пропозиції.
Постанова НБУ від 04.02.15 р. № 81 чинна з дня прийняття.
Гарантії щодо захисту прав переселенців з зони АТО набудуть чинності з 7 лютого
7 лютого 2015 року набув чинності Закон „Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції, та обмеження відповідальності підприємств - виконавців/виробників житлово-комунальних послуг у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси".
Так встановлено, що до 31 грудня 2015 року громадянам, які проживають на територіях, де проводиться АТО, та переселенцям із зони АТО має бути погашена заборгованість із виплат зарплати, стипендій, пенсій, що утворилася внаслідок проведення АТО, а також встановлено додаткові гарантії захисту житлових та майнових прав громадян, звільнених на підставі зазначених обставин, до моменту їх працевлаштування, за умови отримання ними статусу зареєстрованого безробітного.
Крім цього, до 31 грудня 2015 року встановлено мораторій на:
- застосування примусової реалізації житла (житлових будинків, частин житлових будинків, квартир, кімнат у квартирах, кімнат, житлових секцій чи блоків у гуртожитках, інших жилих приміщень) вищезазначених громадян;
- нарахування та стягнення пені та інших штрафних санкцій енергопостачальними компаніями у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси підприємствами - виконавцями/виробниками житлово-комунальних послуг, що надають такі послуги у районі проведення АТО.
Закон від 13.01.15 р. № 85-VIII набув чинності з 07.02.15 р. („Голос України" від 06.02.15 р. № 21).
Підприємцям будуть відшкодовувати витрати на зарплату переселенців
Верховна Рада зареєструвала законопроект № 1496 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціального захисту внутрішньо переміщених осіб".
Законопроект передбачає внесення змін до ряду законів України, якими пропонується:
1) надавати роботодавцям за працевлаштування осіб, які переїхали з тимчасово окупованої території, зони проведення АТО чи НС компенсацію витрат на оплату праці таких осіб тривалістю до 6 місяців, а в залежності від ситуації на ринку праці регіону - до 12 місяців.
При цьому, на роботодавця покладається обов’язок забезпечити зайнятість таких осіб протягом періоду,удвічі більшого, ніж виплата компенсації (наприклад, компенсація виплачувалась 3 місяці – особа повинна пропрацювати 6 місяців, компенсація 12 місяців – особа працюватиме 24 місяці);
2) надавати зареєстрованому безробітному компенсацію витрат на переїзд до місцевості, де він працюватиме, та витрат на проходження медичного та/або наркологічного огляду, якщо це потрібно для працевлаштування;
3) розширити перелік осіб, які мають право на отримання ваучера для підтримання конкурентоспроможності шляхом перепідготовки, спеціалізації, підвищення кваліфікації за професіями та спеціальностями для пріоритетних видів економічної діяльності. Зокрема, планують надати таке право незалежно від досягнення 45 років:
- внутрішньо переміщеним особам працездатного віку, які переселилися з території проведення АТО, за відсутності підходящої роботи;
- особам, які звільнені з військової служби (крім військовослужбовців строкової служби), служби в органах внутрішніх справ, державної пожежної охорони, Держспецзв’язку, органів і підрозділів цивільного захисту, податкової міліції або Державної кримінально-виконавчої служби України у зв’язку зі скороченням чисельності, штату або за станом здоров’я до досягнення ними пенсійного віку, за наявності вислуги не менше 10 років, але які не набули права на пенсію;
- особам, які звільнені з військової служби після участі у проведенні АТО з числа інвалідів до отримання права на пенсію.
Порядок сплати пенсійного збору з операцій купівлі інвалюти в готівковій формі
Нацбанк нагадав, що 1 січня 2015 року набрав чинності Закон від 28.12.14 р. № 71-VIII, яким, зокрема, внесено зміни до Закону "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до Закону платниками пенсійного збору є фізособи, які здійснюють операції з купівлі інвалюти в готівковій формі (крім фізосіб, що здійснюють операції з купівлі інвалюти для погашення кредитів).
Об`єктом оподаткування пенсійним збором є сума операції з купівлі інвалюти в готівковій формі.
Ставка збору становить 2 % від об`єкта оподаткування.
Банки, небанківські фінансові установи, національний оператор поштового зв`язку зобов`язані нараховувати, утримувати та перераховувати пенсійний збір за рахунок коштів клієнтів у разі купівлі фізособою - резидентом готівкової інвалюти.
Збір сплачується від суми коштів у гривнях, на яку купується готівкова інвалюта.
Під час купівлі фізособою - резидентом готівкової інвалюти у квитанції про здійснення валютно-обмінної операції має бути зазначена сума сплаченого пенсійного збору.
Під час здійснення зворотного обміну невикористаних готівкових гривень на готівкову інвалюту пенсійний збір фізособою - нерезидентом не сплачується.
Пенсійний збір не сплачується з операцій з купівлі фізособами - резидентами готівкової інвалюти для погашення кредитів.
Крім цього, Нацбанк буде здійснювати перевірки з питань дотримання банками, небанківськими фінустановами, національним оператором поштового зв`язку процедури сплати збору на обов`язкове державне пенсійне страхування.
Лист НБУ від 04.02.15 р. № 29-113/6779.
Підвищено призивний вік та зменшена кількість підстав для звільнення від служби
Підписано Закон від 15.01.15 р. № 116-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку проходження військової служби та питань соціального захисту громадян України, які проходять військову службу під час особливого періоду».
Закон, зокрема, направлений на врегулювання призову громадян на строкову військову службу,запровадження кримінальної відповідальності за ухилення від проходження військової служби за призовом осіб офіцерського складу, розширення переліку категорій громадян, які можуть бути прийняті на військову службу за контрактом в особливий період, проведення більш ефективної підготовки військовослужбовців строкової військової служби за військово-обліковими спеціальностями, забезпечення підвищення соціального захисту військовослужбовців.
Також Закон передбачає підвищення призовного віку до 27 років та зменшення кількості підстав для отримання громадянами України відстрочки від проходження строкової служби. Документом зазначено, що за працівниками, які були призвані під час мобілізації, на особливий період та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу за контрактом, зберігаються місце роботи (посада), середній заробіток на підприємстві, в установі, в організації, незалежно від підпорядкування та форми власності, більше ніж на один рік.
За матеріалами офіційного інтернет-представництва Президента України.
Банк не перерахував платежі з ЄСВ: чи несе відповідальність платник?
Для сплати ЄСВ підприємство своєчасно подало до банку платіжне доручення, а підприємець уніс готівку до каси банку. Але банк не перерахував на бюджетний рахунок гроші на сплату збору. У результаті у суб`єктів господарювання виникла недоїмка з ЄСВ, яка була погашена пізніше через інший банк. Проте податкова інспекція вимагає сплати пені за кожен день прострочення і загрожує застосувати штраф за несвоєчасну сплату ЄСВ. Чи повинні платники ЄСВ нести відповідальність за несвоєчасне перерахування грошей із вини банку?
Ні. Якщо в затримці платежу винен банк – платників карати не повинні. Давайте подивимося, як відбувається сплата ЄСВ.
Що повинен зробити платник ЄСВ? Він повинен своєчасно подати до банку платіжне доручення, щоб гроші з його банківського рахунка були перераховані на бюджетний рахунок. А якщо платник – підприємець, у нього може не бути банківського рахунка. Тоді він вносить готівку до каси банку.
Що повинен зробити банк, отримавши платіжку або готівку від платника? Банк повинен своєчасно перерахувати гроші платника (списати з його рахунка) на рахунок отримувача, зазначений у платіжному документі.
Отже, якщо платник подав платіжку або вніс гроші до каси банку вчасно, то він виконав свій обов`язок зі сплати ЄСВ у той момент, коли банк прийняв платіжку. І з цієї миті відповідальність за своєчасне перерахування грошей із рахунка підприємства на бюджетний рахунок несе банк. І якщо банк взагалі не перерахував гроші платника або перерахував із запізненням, провина лежить цілком на банку. І відповідати за своє порушення повинен банк.
Посилено відповідальність військовослужбовців
Верховна Рада України ухвалила з урахуванням пропозицій законопроект № 1762 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності військовослужбовців, надання командирам додаткових прав та покладання обов`язків у особливий період".
Законодавчим актом покладено на командирів обов`язок вживати рішучих заходів щодо припинення вчинення кримінального правопорушення підлеглими та відновлення правопорядку.
Законом також запроваджено адміністративну відповідальність за вчинення військових адміністративних правопорушень. Зокрема, запроваджено відповідальність за відмову від виконання законних вимог командира (начальника), недбале ставлення до військової служби, порушення правил несення бойового чергування, порушення правил несення прикордонної служби, розпивання алкогольних, слабоалкогольних напоїв військовослужбовцями. Командирам надано право складати адміністративні протоколи.
Законом вирішено питання відбування покарання у дисциплінарному батальйоні військовослужбовцями військової служби за контрактом та призваними під час мобілізації.
Які доходи необхідно задекларувати
Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області нагадує, що згідно з нормами пп. 168.1.3 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу до доходів, які не підлягають оподаткуванню під час їх нарахування чи виплат, але повинні бути задекларовані, зокрема,належать:
- отримання доходів від особи, яка не є податковим агентом, тобто від нерезидента або фізособи, яка не має статусу суб’єкта підприємницької діяльності або не є особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність;
- нецільова благодійна допомога понад установлену норму (у 2014 р. – 1710 грн.);
- невикористані та неповернуті кошти у вигляді цільової благодійної допомоги;
- благодійна допомога, отримана волонтерами та використана не за цільовим призначенням;
- непогашена частина податку, нарахована на суму перевищення фактично понесених витрат над коштами наданими під звіт, у разі припинення трудових відносин;
- додаткове благо у вигляді суми боргу платника податку, прощеного (анульованого) кредитором за його самостійним рішенням, не пов`язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності;
- сума недоплати податку при припиненні трудових відносин з роботодавцем;
- кошти або майно (нематеріальні активи), отримані платником податку як хабар, викрадені чи знайдені як скарб, не зданий державі згідно із законом, у сумах, які визначені обвинувальним вироком суду незалежно від призначеної ним міри покарання.
Податкову декларацію про майновий стан і доходи зобов’язані подавати:
- фізособи, які отримують доходи від підприємницької діяльності;
- фізособи, які здійснюють незалежну професійну діяльність;
- іноземці, які за результатами звітного року набули статус резидента України мають відобразити у річній податковій декларації доходи з джерелом їх походження в Україні та іноземні доходи;
- платники податку - резиденти, які виїжджають за кордон на постійне місце проживання, не пізніше 60 календарних днів, що передують виїзду.
З 1 січня розпочалася деклараційна кампанія-2015
З початку 2015 року стартувала кампанія декларування доходів, одержаних протягом 2014 року.
Декларації про майновий стан і доходи платники податків повинні подати до податкової інспекції за місцем своєї податкової адреси.
Граничний термін для платників, які зобов’язані подавати таку декларацію, – 30 квітня 2015 року, які хочуть отримати податкову знижку – 31 грудня 2015 року.
При декларуванні доходів у поточному році застосовуються норми та ставки податку на доходи фізичних осіб, які діяли на останній день звітного податкового періоду, тобто на 31 грудня 2014 року.
Нагадуємо, форма податкової декларації про майновий стан і доходи затверджена наказом Міндоходів від 11.12.13 р. № 793 «Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи».
Порядок подання річної декларації про майновий стан і доходи визначений ст. 179 Податкового кодексу.
Нові штрафні санкції за неподання звітності та несплату ЄСВ
Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області нагадала, що з 01.01.15 р. змінено норми Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», якими регулюється порядок застосування органами фіскальної служби штрафних санкцій.
Так, за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності з ЄСВ застосовується штраф у розмірі 10 НМДГ (170 грн.); за ті самі дії, вчинені платником ЄСВ, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення — у розмірі 60 НМДГ (1020 грн.).
Окрім цього, збільшено розмір штрафів, зазначених у п.п. 2 і 3 ч. 11 ст. 25 цього Закону. Відтак за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску — до 20 % своєчасно не сплачених сум, а у випадку донарахування органом фіскальної служби або платником своєчасно не нарахованого ЄСВ — до 10 % зазначеної суми за кожен повний або неповний звітний період, за який донараховано таку суму, але не більш як 50 % суми донарахованого єдиного внеску.
Дані зміни визначені Законом України від 28.12.14 р. № 77-VIII.
Особливості уточнення податкових зобов’язань з ПДВ під час застосування процедури податкового компромісу
Відповідно до Методичних рекомендацій, затверджених наказом ДФС від 17.01.15 р. № 13, до затвердження окремої форми уточнюючого розрахунку платникам ПДВ, які бажають скористатись податковим компромісом, слід використовувати форму уточнюючого розрахунку податкових зобов’язань з ПДВ у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок, яка затверджена наказом Мінфіну від 23.09.14 р. № 966 (далі - уточнюючий розрахунок).
При цьому з метою віднесення уточнюючого розрахунку з ПДВ до такого, що поданий для застосування податкового компромісу, у його заголовній частині у графі 2, призначеній для відмітки про подання уточнюючого розрахунку як окремого документа, проставляється помітка "ПК". Аналогічна помітка проставляється і в крайній правій графі рядка 0110 "Загальна".
Оскільки причиною завищення податкового кредиту могло бути як неповне декларування податкових зобов’язань з ПДВ, так і надмірне декларування податкового кредиту, в уточнюючих розрахунках з ПДВ платник податку повинен правильно та об’єктивно відобразити всі операції відповідно до первинних документів та податкових накладних, які були здійснені, але не були задекларовані, або були задекларовані без наявності відповідних підтверджуючих документів. У результаті проведеного уточнення має бути збільшення податкових зобов’язань з ПДВ (позитивне значення графи 6 рядка 9 Розі. I уточнюючого розрахунку з ПДВ) та/або зменшення податкового кредиту з ПДВ (від’ємне значення графи 6 рядка 17 розд. II уточнюючого розрахунку з ПДВ) та збільшення сум податку до сплати в бюджет (рядки 18 та 25 уточнюючого розрахунку з ПДВ) порівняно з попередньо поданою податковою звітністю за відповідні періоди.
При цьому в графі 6 рядка 25 уточнюючого розрахунку з ПДВ зазначається не вся сума заниженого податкового зобов’язання з ПДВ, а лише 5 % такої суми ((графа 4 уточнюючого розрахунку з ПДВ - графа 5 уточнюючого розрахунку з ПДВ) x 5 %).
Показники уточнюючих розрахунків з ПДВ з метою застосування податкового компромісу не переносяться до податкової звітності з ПДВ за звітний період, в якому такі розрахунки подані, а відображаються в особових рахунках платника податків.
Уточнюючий розрахунок для цілей податкового компромісу: нюанси заповнення
До затвердження форми уточнюючого розрахунку для застосування податкового компромісу платник податків має право подати уточнюючий розрахунок за діючою на час подання формою як окремий документ з переліком (описом) операцій, щодо яких здійснено уточнення показників податкової декларації.
Уточнення податкового зобов’язання з податку на прибуток у межах податкового компромісу необхідно здійснювати виключно шляхом подачі окремої уточнюючої декларації (розрахунку, звіту), а не у складі звітної (звітної нової) декларації.
Для цього платникам податку на прибуток, які бажають скористатись податковим компромісом, у заголовній частині форм уточнюючих податкових декларацій (розрахунків, звітів) з цього податку слід під словом «Уточнююча» («Уточнюючий») доповнити словами «Податковий компроміс» та зліва від них проставити відмітку, наприклад, «X». Така відмітка означатиме, що уточнююча декларація (розрахунок, звіт) подана з метою застосування податкового компромісу.
Крім того, необхідно надавати у складі уточнюючої податкової декларації (розрахунку, звіту) в електронній формі перелік (опис) господарських операцій, щодо яких здійснено уточнення показників податкової декларації, використовуючи рядки електронної форми для зазначення доповнень до податкової декларації..
При застосуванні податкового компромісу 5 % від суми заниженого податкового зобов’язання з податку на прибуток має відображатися платниками податку в уточнюючій податковій декларації (розрахунку, звіті) у таких рядках таблиці «Самостійне виправлення помилок»:
24 - податкової декларації з податку на прибуток підприємства;
19 - податкової декларації про результати спільної діяльності на території України без створення юридичної особи;
25 - податкової декларації з податку на прибуток банку;
24 - податкової декларації з податку на доходи (прибуток) страховика;
19 - податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій;
13 - розрахунку податкових зобов’язань щодо сплати консолідованого податку на прибуток;
16 - розрахунку оподатковуваного прибутку та податку на прибуток постійного представництва нерезидента, що здійснюється органом державної податкової служби;
17 - прибуток постійного представництва нерезидента, який провадить діяльність на території України через постійне представництво на підставі складення відокремленого балансу фінансово-господарської діяльності.
Робота волонтерів вдосконалюється
Верховна Рада 3 лютого ухвалила за основу і в першому читанні законопроект № 1408 про внесення змін до деяких законів щодо волонтерської діяльності.
Передбачається, що організації та установи, які залучають до своєї діяльності волонтерів, будуть:
- здійснювати волонтерську діяльність без обмежень;
- мати право проводити діяльність як з складанням договору з волонтером про її здійсненні, так і без нього;
- мати право отримувати кошти та інше майно для здійснення волонтерської діяльності;
- самостійно визначати напрям здійснення волонтерської діяльності;
- видавати волонтерам посвідчення, які засвідчують їх особи і вид волонтерської діяльності в межах організації;
- компенсувати волонтерам витрати, які пов`язані з наданням ними волонтерської допомоги;
- мати право страхувати життя і здоров`я волонтерів на період здійснення ними волонтерської діяльності відповідно до закону про страхування;
- мати право запрошувати іноземців для виконання волонтерської діяльності на території України, відправляти громадян України за кордон для реалізації волонтерської діяльності.
Такі організації будуть зобов`язані забезпечувати волонтерів безпечними і належними для життя і здоров`я умовами провадження волонтерської діяльності, здійснювати підготовку волонтерів, забезпечувати волонтерів повним обсягом інформації, що стосується особливостей здійснюваної ними волонтерської діяльності.
Крім того, організаціям хочуть скасувати можливість позбавлення юридичної особи в судовому порядку права займатися волонтерською діяльністю, зняти вікові обмеження для волонтерів.
За матеріалами офіційного веб-порталу ВР України.
Як заповнити графи 5.1, 5.2 та 6 податкової накладної при постачанні послуг?
З 01.01.15 податкова накладна та додатки до неї складатимуться і надаватимуться виключно в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.
Для розпізнавання електронною системою ідентичності зазначених платниками податків показників, вказаних у графі 5 податкової накладної, додатка до податкової накладної та розрахунку коригування, передбачено зазначення коду одиниці виміру об’єкта операції відповідно до Класифікатора системи позначень одиниць вимірювання та обліку (далі - КСПОВО).
Таким чином, у разі якщо вартість послуги визначається із застосуванням одиниць обліку, які відображаються у первинних документах, регістрах бухгалтерського обліку, то у графах 5.1 та 5.2 податкової накладної зазначаються одиниці виміру (умовне позначення і код) згідно з КСПОВО.
У разі якщо послуга, що надається, не має одиниці обліку, у графі 5.1 зазначається «послуга», а графа 5.2 не заповнюється.
У разі складення податкової накладної на повне постачання послуги або на суму коштів, що надійшла на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) у повному обсязі, у графі 6 податкової накладної зазначається «1».
У разі складення податкової накладної на часткове постачання послуги або на суму попередньої оплати частини вартості послуги у графі 6 зазначається відповідна частка наданої (оплаченої) послуги у вигляді десяткового дробу. Наприклад, у разі постачання частини послуги, яка відповідає половині обсягу, вказаного у договорі, або у разі отримання суми попередньої оплати у розмірі половини договірної вартості послуги у графі 6 вказується число «0,5».
У графі 7 податкової накладної зазначається ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ у гривнях з копійками, якщо інше не передбачено чинним законодавством.
|