Реформування податкової системи обговорили з представниками бізнесу.
В Вовчанській ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області днями відбулася зустріч начальника інспекції Лідії Колєснік з представниками бізнесу на тему: «Реалізація Концепції реформування податкової системи. Електроні сервіси ДФС. Питання з реалізації прав людини та правозахисної діяльності в органах ДФС».
Ключовим моментом зустрічі стали обговорення новацій, що стосуються адміністрування податку на додану вартість.
Присутніх було проінформовано про те що, в наступному році для платників ПДВ запрацює система електронного адміністрування цього податку, яка запроваджена Законом України від 31 липня 2014 року № 1621 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів».
Зокрема, платникам у системі електронного адміністрування ПДВ буде автоматично та безоплатно відкритий електронний рахунок. Податкові накладні будуть складатись виключно в електронному вигляді та реєструватись в Єдиному реєстрі податкових накладних незалежно від розміру податку в одній податковій накладній. Також, за допомогою електронного адміністрування ПДВ можливо буде визначити умову для надання права реєстрації податкових накладних в ЄРПН, тобто, наявність сум податку за отриманими податковими накладними на момент реєстрації, за їх недостатності – поповнення рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та суму сплати податку при ввезені товарів на митну територію України. Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, особливості складення податкових накладних, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом визначає Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 16.10.2014 року № 569.
Також увага слухачів була звернена на те, що з нового року збільшиться «поріг» обов'язкової реєстрації підприємства платником ПДВ з 300 тисяч гривень - до 1 мільйона гривень, а звітність всіма платниками ПДВ буде подаватись виключно в електронній формі.
Крім того, учасники зустрічі були ознайомлені із Концепцією реформування податкової системи України..
Нинішнього року Всеукраїнський тиждень права в Україні проходитиме з листопада по грудень, - нагадала Лідія Павлівна. Під час цієї правової акції кожен учасник, котрий бере в ній участь, робить безпосередній внесок на благо суспільства та співгромадян. До участі у заході залучаються і податківці Вовчанського району. Фахівці масово-роз’яснювальної роботи та підрозділів звернень громадян державної податкової служби надаватимуть консультації всім бажаючим з питань реалізації і захисту прав людини, кожен із відвідувачів має можливість отримати відповідь у провідних спеціалістів податкової служби, кваліфіковану консультацію чи пораду в межах повноважень працівників ОДПІ.
Особлива увага приділяється соціально-незахищеній категорії громадян, таких як ветерани праці, війни, малозабезпечені громадяни, інваліди, чиї питання розглядаються першочергово.
Слід зазначити, що робота податкової служби області щодо забезпечення реалізації прав людини, надання правової допомоги громадянам не обмежується тижнем права, а проводиться на постійній основі.
Так, Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області приділяє велику увагу всебічному розгляду звернень громадян, задоволенню їх законних прав та інтересів, забезпеченню реалізації ними конституційного права на звернення (ст. 40 Конституції України).
Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією України права вносити до органів державної влади, об’єднань громадян відповідно до їх статуту звернення щодо роз’яснення окремих норм законодавства, пропозицій щодо поліпшення їх діяльності, викривати недоліки в роботі, оскаржувати дії посадових осіб, державних i громадських органів регулює Закон України від 02.10.96 р. № 393/96-ВР "Про звернення громадян ”.
Реалізація прав громадян у Вовчанській ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області здійснюється завдяки різним формам організаційних заходів, які працюють на покращення іміджу податкової служби. Проводяться особисті прийоми громадян посадовими особами Вовчанскої ОДПІ. На всі звернення громадянам надано вичерпні усні роз’яснення на прийнято відповідні рішення.
Також платникам податків надаються усні консультації з питань податкового законодавства безпосередньо в податкових органах чи в телефонному режимі, проводяться семінари, "круглі столи ”, зустрічі з трудовими колективами, лекції з майбутніми платниками податків та сеанси телефонного зв’язку "гаряча лінія ”.
Крім того, з метою роз’яснення прав платників податків у податковому законодавстві Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області готує зразки власної друкованої продукції.
Також актуальні питання податкового законодавства і питання правового характеру висвітлюються на місцевих сайтах, в місцевій газеті "Хлібороб” та розміщуються на інформаційних стендах у приміщенні податкового інспекції.
Підсумовуючи вищезазначене слід зазначити, що діяльність Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області спрямовується на подальший розвиток політики відкритості, прозорості та зміцнення партнерських стосунків із платниками податків і громадськістю, а значна кількість громадян, які звертаються до податківців під час особистих прийомів чи беруть участь семінарах, або інших заходах, свідчить, що стосунки працівників податкової інспекції та громадян ґрунтуються на принципах довіри та взаєморозуміння, що в свою чергу призводить до зменшення випадків ухилень від сплати податків, неправомірних дій керівників окремих підприємств та сприяє контрольно-перевірочній роботі в цілому.
Підсумковуючи зустріч, Лідія Павлівна підкреслила, що проведення таких зустрічей дасть змогу спільними зусиллями розібратися в тонкощах податкових новацій та реформ, закликала присутніх виявляти свою активну громадянську позицію та сумлінно виконувати свій обов’язок перед державою.
Новації податкового законодавства
Днями в Вовчанській ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області був проведений черговий сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» із в.о. начальника Лідією Колєснік.
Темою для спілкування з платниками податків стали новації податкового законодавства, електронний кабінет платника податків та боротьба з виплатою заробітної плати у конвертах. З переліком найактуальніших узагальнених питань та відповідей на них Ви можете ознайомитися нижче.
Яким чином буде визначатися база для нарахування податку з доходів фізичних осіб, якщо юридичною особою-резидентом нараховується та виплачується заробітна плата в іноземній валюті найманому працівнику-нерезиденту, а саме за валютним курсом НБУ, що діє на момент нарахування заробітної плати чи її виплати?
Відповідь: Згідно із нормами Правил використання готівкової іноземної валюти на території України, затверджених постановою Правління Національного банку України від 30 травня 2007 року № 200 юридичні особи - резиденти та іноземні представництва можуть використовувати готівкову іноземну валюту з поточних рахунків для оплати праці, виплати премій і призів працівникам-нерезидентам, які працюють в Україні за контрактом.
При цьому, відповідно до пункту 5.4 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12 листопада 2003 року № 492 з поточного рахунку в іноземній валюті юридичних осіб - резидентів за розпорядженням власника рахунку здійснюється, зокрема, оплата праці працівникам-нерезидентам, які працюють в Україні, а саме виплати готівкою або перерахування коштів на рахунки цих осіб, відкритих в уповноважених банках України.
Згідно із пунктом 164.4 статті 164 Податкового кодексу України (далі за текстом – ПКУ) під час нарахування (отримання) доходів, отриманих у вигляді валютних цінностей або інших активів (вартість яких виражена в іноземній валюті або міжнародних розрахункових одиницях), такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування (отримання) таких доходів.
Відповідно до підпункту 170.10.1 пункту 170.10 статті 170 ПКУ доходи з джерелом їх походження в Україні, що нараховуються (виплачуються, надаються) на користь нерезидентів, оподатковуються за правилами та ставками, визначеними для резидентів (з урахуванням особливостей, визначених деякими нормами розділу IV ПКУ для нерезидентів).
Згідно із пунктом 164.6 статті 164 ПКУ для обчислення бази оподаткування використовується нарахована заробітна плата.
Враховуючи вищевикладене, при нарахуванні та виплаті заробітної плати в іноземній валюті юридичною особою - резидентом найманому працівнику – нерезиденту, такі доходи перераховуються у гривні за валютним курсом Національного банку України, що діє на момент нарахування таких доходів.
Чи вважається додатковим благом найманого працівника витрати на таксі, які були понесені ним під час відрядження та відшкодовані юридичною особою - роботодавцем?
Відповідь: Відповідно до підпункту 165.1.11 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України до загального місячного (оподатковуваного) доходу платника податку не включаються кошти, отримані на відрядження або під звіт і розраховані згідно із пунктом 170.9 статті 170 ПКУ.
Пунктом 170.9 статті 170 ПКУ передбачено оподаткування сум надміру витрачених коштів, отриманих платником податку на відрядження або під звіт та не повернутих у встановлений строк.
Витрати на відрядження фізичних осіб, які перебувають у трудових відносинах з платниками податку або є членами керівних органів таких платників податків, враховуються у складі витрат у порядку, встановленому підпунктом 140.1.7 пункту 140.1 статті 140 ПКУ.
До складу витрат на відрядження відносяться також витрати, не підтверджені документально, на харчування та фінансування інших власних потреб фізичної особи (добові витрати), понесені у зв’язку з таким відрядженням у межах території України, але не більш як 0,2 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, в розрахунку за кожен календарний день такого відрядження, а для відряджень за кордон - не вище 0,75 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, в розрахунку за кожен календарний день такого відрядження.
Сума витрат платника податку на відрядження, що не включаються до загального оподатковуваного доходу, тобто не підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб, розраховується згідно з Інструкцією про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 № 59 із змінами та доповненнями.
Зазначена Інструкція є обов’язковою для органів державної влади, підприємств, установ та організацій, що повністю або частково утримується (фінансується) за рахунок бюджетних коштів.
Після повернення з відрядження працівник зобов’язаний надати Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, при цьому головною умовою відшкодування витрат на відрядження є наявність оригіналу документів, що підтверджують вартість таких витрат (квитки, квитанції, чеки, розрахунки тощо).
Враховуючи те, що витрати на таксі, які були понесені найманим працівником під час відрядження як в межах території України так і за кордоном, не підлягають обов’язковому відшкодуванню, але за рішенням керівника юридичної особи дані витрати були відшкодовані працівнику, то сума таких витрат буде вважатись додатковим благом відповідно до підпункту 164.2.17 пункту 164.2 статті 164 ПКУ, та включатися до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку.
Оподаткування додаткового блага здійснюється за ставкою, визначеною пунктом 167.1 статті 167 ПКУ, тобто 15% та/або 17%.
Чи оподатковується податком на доходи фізичних осіб сума страхових внесків, сплачених юридичною особою за добровільне страхування (у тому числі медичне страхування) найманих працівників та як відображається в податковому розрахунку за ф. 1 ДФ?
Відповідь: Відповідно до статті 6 Закону України «Про страхування» до добровільного страхування, яке здійснюється на основі договору між страхувальником і страховиком, відноситься, зокрема, медичне страхування (безперервне страхування здоров’я).
Згідно з підпунктом 164.2.16 пункту 164.2 статті 164 Податкового кодексу України до бази оподаткування податком на доходи фізичних осіб відноситься сума пенсійних внесків у межах недержавного пенсійного забезпечення відповідно до закону, страхових платежів (страхових внесків, страхових премій), внесків на пенсійні вклади, внесків до фонду банківського управління, сплачена будь-якою особою - резидентом за платника податку чи на його користь, крім сум, що сплачуються:
а) особою - резидентом, що визначається вигодонабувачем (бенефіціаром) за такими договорами;
б) одним з членів сім’ї першого ступеня споріднення платника податку;
в) роботодавцем - резидентом за свій рахунок за договорами довгострокового страхування життя або недержавного пенсійного забезпечення платника податку, якщо така сума не перевищує 15 відсотків нарахованої цим роботодавцем суми заробітної плати платнику податку протягом кожного звітного податкового місяця, за який вноситься страховий платіж (страховий внесок, страхова премія) або сплачується пенсійний внесок, внесків до фондів банківського управління, але не більш як п’яти розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом про Державний бюджет України на відповідний рік, у розрахунку за місяць за сукупністю таких внесків.
Враховуючи зазначене, сума страхових внесків, сплачена суб’єктом господарювання за добровільне страхування на користь найманих працівників (крім випадків, зазначених у абзацах «а» - «в» підпункту 164.2.16 пункту 164.2 статті 164 ПКУ) вважається додатковим благом фізичної особи, підлягає оподаткуванню на загальних підставах та відображається в податковому розрахунку за формою 1 ДФ під ознакою доходу 126.
Чи має право на податкову знижку фізична особа - підприємець, яка є найманою особою та отримує дохід у формі заробітної плати?
Відповідь: Відповідно до підпункту 14.1.170 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податкова знижка для фізичних осіб, які не є суб’єктами господарювання, – це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника податку – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів - фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати, у випадках, визначених ПКУ.
Заробітна плата – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом (підпункт 14.1.48 пункту 14.1 статті14 ПКУ).
Порядок застосування податкової знижки передбачений ст.166 ПКУ.
Згідно із підпунктом 166.4.2 пункту 166.4 статті 166 ПКУ передбачено, що загальна сума податкової знижки, нарахована платнику податку в звітному податковому році, не може перевищувати суми річного загального оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого як заробітна плата, зменшена з урахуванням положень пункту 164.6 статті 164 ПКУ.
Враховуючи зазначене, право на податкову знижку має фізична особа-підприємець, яка є найманою особою, виключно до доходів, одержаних протягом року у вигляді заробітної плати.
Чи виникає об’єкт оподаткування податком на доходи фізичних осіб у найманого працівника, якщо аванс на відрядження або під звіт не видавався, а звіт про використання коштів, виданих на відрядження та під звіт подається для відшкодування витрат, понесених за власні кошти?
Відповідь: Згідно з підпунктом 165.1.11 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України до загально місячного (оподатковуваного) доходу платника податку не включаються кошти, отримані платником податку на відрядження або під звіт і розраховані згідно із пунктом 170.9 статті 170 ПКУ, а також суми компенсаційних виплат в іноземній валюті, що виплачуються відповідно до закону працівникам дипломатичної служби, направленим у довготермінове відрядження.
Пунктом 170.9 статті 170 ПКУ передбачено оподаткування суми, виданої платнику податку на відрядження або під звіт та не повернутої ним протягом встановленого підпунктом 170.9.2 пункту 170.9 статті 170 ПКУ строк.
Після повернення з відрядження працівник зобов’язаний надати Звіт про використання коштів за формою, затвердженою наказом Міндоходів України від 24.12.2013 № 845 «Про затвердження форми Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, та Порядку його складання». Разом із Звітом подаються документи (в оригіналі), що підтверджують вартість оплачених витрат, із зазначенням форми їх оплати (готівкою, чеком, платіжною карткою, безготівковим перерахунком).
Отже, сума витрат, яка відшкодована найманому працівнику на підставі наданого Звіту про використання коштів, виданих на відрядження та під звіт, та оригіналів документів, що підтверджують вартість понесених витрат, не є об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб, незалежно від того, що аванс не видавався, а витрати, під час відрядження, здійснювались за власні кошти.
Яким чином відображається у податковому розрахунку формою 1-ДФ результати проведеного остаточного розрахунку з найманим працівником, який припиняє трудові відносини, якщо з метою уникнення від’ємного значення розрахунків (недоплати з податку) працівник вносить до каси підприємства суму надміру виплаченого оподатковуваного доходу?
Відповідь: Порядок проведення перерахунку сум доходів та наданих податкових соціальних пільг встановлений пунктом 169.4 статті 169 Податкового кодексу України.
Відповідно до підпункту 169.4.2 пункту 169.4 статті 169 ПКУ роботодавець платника податку зобов’язаний здійснити, у тому числі за місцем застосування податкової соціальної пільги, з урахуванням положень абзацу другого пункту 167.1 статті 167 ПКУ, перерахунок суми доходів, нарахованих такому платнику податку у вигляді заробітної плати, а також суми наданої податкової соціальної пільги під час проведення остаточного розрахунку з платником податку, який припиняє трудові відносини з таким роботодавцем.
Згідно із підпунктом 169.4.4 пункту 169.4 статті 169 ПКУ якщо внаслідок проведення остаточного розрахунку з платником податку, який припиняє трудові відносини з роботодавцем, виникає сума недоплати, що перевищує суму оподатковуваного доходу платника податку за останній звітний період, то непогашена частина такої недоплати включається до складу податкового зобов’язання платника податку за наслідками звітного податкового року та сплачується самим платником.
При цьому, результати проведеного остаточного розрахунку з платником податку, який припиняє трудові відносини з роботодавцем, відображаються податковим агентом у податковому розрахунку за формою 1ДФ.
Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 21.01.2014 № 49.
Отже, якщо у зв’язку із припинення трудових відносин з роботодавцем найманим працівником повертається сума надміру виплаченого оподатковуваного доходу, яка була відображена податковим агентом у податковому розрахунку за формою 1ДФ за попередній квартал, то податковий агент зазначає суму такого повернення з від’ємним значенням у складі податкового розрахунку за будь-який наступний податковий період, протягом якого відбулося таке повернення коштів.
Чи застосовується відповідальність до податкового агента у разі подання ним уточнюючого податкового розрахунку за формою 1-ДФ з метою уточнення реквізитів підприємства або внесення змін до номеру облікової картки найманого працівника?
Відповідь: Відповідно до пункту 119.2 статті 119 Податкового кодексу України неподання, подання з порушенням встановлених строків, подання не у повному обсязі, з недостовірними відомостями або з помилками податкової звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку, якщо такі недостовірні відомості або помилки призвели до зменшення та/або збільшення податкових зобов’язань платника податку та/або до зміни платника податку – тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 510 гривень.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, – тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі 1020 гривень.
Передбачені цим пунктом штрафи не застосовуються у випадках, коли недостовірні відомості або помилки у податковій звітності про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку виникли у зв’язку з виконанням податковим агентом вимог пункту 169.4 статті 169 ПКУ та були виправлені відповідно до вимог ст. 50 ПКУ.
Таким чином, якщо у разі подання податковим агентом уточнюючого податкового розрахунку за ф. 1-ДФ уточнюються реквізити підприємства або вносяться зміни до номеру облікової картки найманого працівника, то до такого податкового агента застосовується відповідальність передбачена пунктом 119.2 статті 119 ПКУ.
З січня 2015 року передбачено реєстрацію усіх податкових накладних суцільним порядком. Чи необхідно роздруковувати податкову накладну для покупця або для себе?
Відповідь: Відповідно до змін, внесених до статті 201 Податкового кодексу України, скасовуються податкові накладні на паперових носіях. Зокрема, встановлюється норма, згідно з якою платник ПДВ зобов’язаний надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного цифрового підпису уповноваженої платником особи та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні незалежно від суми ПДВ з 01.01.2015 р. підлягатимуть реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронному вигляді. Зміни внесено до пункту 11 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.
Пакетом антикризових законів передбачено електронне адміністрування ПДВ. Що передбачає електронне адміністрування ПДВ, які його складові?
Відповідь: Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» № 1617-VII передбачено створення системи електронного адміністрування податку на додану вартість. Система електронного адміністрування ПДВ дозволить скоротити можливості для зловживань працівників податкової сфери і разом з тим, створить умови для унеможливлення отримання незаконного бюджетного відшкодування для платників і тим самим, збільшить надходження до бюджету. Основні моменти, передбачені системою електронного адміністрування ПДВ: Найперше, в день реєстрації платника у системі електронного адміністрування ПДВ, на нього автоматично відкривається рахунок. Податкові накладні будуть складатись виключно в електронному вигляді та реєструватись в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) незалежно від розміру податку в одній податковій накладній. Також, за допомогою електронного адміністрування ПДВ можливо буде визначити умову для надання права реєстрації податкових накладних в ЄРПН, тобто, наявність сум податку по отриманих податкових накладних на момент реєстрації, за їх недостатності – поповнення рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість та сума сплати податку при ввезені товарів на митну територію України. Відшкодування ПДВ експортерам та інвесторам в автоматичному режимі буде здійснюватися на місяць раніше, ніж зараз. Внаслідок чого, зменшиться кількість обтяжливих для бізнесу звірок та перевірок
Які критерії отримання автоматичного бюджетного відшкодування з січня 2015 року?
Відповідь: В зв’язку з набранням чинності низки антикризових законів бюджетне відшкодування з 1 січня 2015 року здійснюватиметься в автоматичному режимі платникам податку на додану вартість, які відповідають одночасно таким критеріям, визначеним у пункті 200.19 статті 200 Податкового кодексу України (в оновленій редакції):
- не перебувають у судових процедурах банкрутства відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";
- юридичні особи та фізичні особи - підприємці, включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і до цього реєстру стосовно них не внесено записів про:
а) відсутність підтвердження відомостей;
б) відсутність за місцезнаходженням (місцем проживання);
в) прийняття рішень про виділ, припинення юридичної особи, підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
г) визнання повністю або частково недійсними установчих документів чи змін до установчих документів юридичної особи;
ґ) припинення державної реєстрації юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця та стосовно таких осіб відсутні рішення або відомості, на підставі яких проводиться державна реєстрація припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- мають необоротні активи, залишкова балансова вартість яких на звітну дату за даними податкового обліку перевищує у дванадцять разів суму податку, заявлену до відшкодування та:
а) здійснюють операції, до яких застосовується нульова ставка (питома вага яких протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів (місяців) сукупно становить не менше 40 відсотків загального обсягу поставок (для платників податку з квартальним звітним періодом - протягом попередніх чотирьох послідовних звітних періодів) та/або
б) здійснили інвестиції в необоротні активи у розмірах не менше ніж 3 мільйони гривень протягом останніх 12 календарних місяців;
- не мають податкового боргу;
- великий платник податків не декларував від'ємне значення об'єкта оподаткування податком на прибуток за підсумками останнього звітного (податкового) року".
Уряд прийняв рішення про перенесення робочих днів у 2015 році.
Відповідне розпорядження ухвалене на засіданні Кабінету Міністрів 12 листопада.
З метою створення сприятливих умов для святкування 1 січня – Нового року та 7 січня – Різдва Христового, а також раціонального використання робочого часу керівникам підприємств, установ і організацій рекомендовано перенести для працівників, яким установлено п’ятиденний робочий тиждень, робочі дні з:
п’ятниці 2 січня – на суботу 17 січня;
четверга 8 січня – на суботу 31 січня;
п’ятниці 9 січня – на суботу 14 лютого.
Водночас такий режим роботи не стосується органів Пенсійного фонду, «Укрпошти», Казначейства та банків. Спеціальний режим роботи банків у зазначені дні визначає Національний банк.
Закон, який протидіє видмиванню доходів
Оприлюднено Закон України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 № 1702-VII.
Зокрема, документом встановлено механізм роботи системи фінансового моніторингу. Вона складається з первинного та державного рівнів.
Відзначимо, що категорія суб’єктів первинного рівня доволі широка. Сюди, зокрема, входять: банки, страховики, кредитні спілки, ломбарди та інші фінансові установи чи організації, що надають фінансові послуги.
При цьому до суб’єктів первинного моніторингу за невиконання (неналежне виконання) своїх обов’язків застосовуватимуть штрафні санкції. Зокрема, штраф за порушення вимог щодо ідентифікації, верифікації, вивчення клієнтів (осіб):
для юросіб ― 8500 грн.;
для фізосіб ― 1700 грн.
Закон набирає чинності через 90 днів з дня його опублікування.
Особливості електронного адміністрування ПДВ
Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області роз’яснила деякі питання, які пов’язані із запровадженням з 1 січня 2015 року системи електронного адміністрування ПДВ.
Зокрема:
- надміру зараховані кошти на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ можуть бути використані надалі для сплати сум податкових зобов’язань, визначених у податковій декларації з ПДВ;
- на автоматичне бюджетне відшкодування зможуть розраховувати лише особи, які отримуватимуть його згідно з п.200.19 ст.200 Податкового кодексу України. Для інших осіб суми від’ємного значення з ПДВ зараховуватимуться до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду;
- неможливо перенести залишки (неповернені суми) ПДВ, задекларовані до бюджетного відшкодування у рахунок майбутніх платежів або на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ. Інакше це б порушувало одне з основних правил запровадження електронного адміністрування ПДВ, а саме відповідність сум нарахованого і сплаченого ПДВ;
- суми бюджетного відшкодування, заявлені платниками ПДВ за звітні (податкові) періоди до 1 січня 2015 року, підлягають відшкодуванню у порядку, встановленому відповідно до ст. 200 ПКУ в редакції, що діяла станом на 31 грудня 2014 року;
- вартість постачання товару з метою оподаткування ПДВ не зможе бути меншою за вартість придбання. Зроблено це для того, щоб уникнути мінімізації податкових зобов’язань із ПДВ. Якщо вартість постачання товару нижча від вартості його придбання, то платник повинен буде визначити свої податкові зобов’язання виходячи з вартості придбання такого товару.
Оновлено форми документів з обліку та забезпечення засобами реабілітації
Мінсоцполітики виклало в новій редакції деякі форми документів з обліку та забезпечення інвалідів, дітей-інвалідів та інших окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації, які затверджені наказом від 04.07.2012 р. № 400.
Так, в новій редакції викладено :
— Заяву про взяття на облік;
— Заяву про заміну технічного та іншого засобу реабілітації після закінчення строку його експлуатації або у разі дострокової заміни;
— Заяву про дозвіл на отримання технічного засобу реабілітації уповноваженою особою;
— Журнал реєстрації заяв про взяття на облік;
— Направлення на забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації;
— Замовлення на виготовлення протезно-ортопедичного виробу;
— Замовлення на протезування молочної залози;
— Заявка на забезпечення засобами для пересування;
— Заявка на забезпечення технічним засобом реабілітації;
— Картка особи про забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації.
Крім того, Мінсоцполітики також затвердив такі нові форми:
— Заява про забезпечення протезно-ортопедичним виробом, ортопедичним взуттям, допоміжними засобами для особистого догляду та захисту;
— Акт про відсутність інваліда, постраждалого внаслідок антитерористичної операції, дитини-інваліда за місцем проживання;
— Заява про повторне виготовлення технічного засобу реабілітації;
— Витяг з реєстру про видані інвалідам, дітям-інвалідам, іншим особам технічні та інші засоби реабілітації.
Вказані зміни затверджені наказом Мінсоцполітики в листі від 14.10.2014 р. № 765, який набере чинності з дня офіційного опублікування.
Виправлення помилок в реєстрі виданих та отриманих податкових накладних
Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області роз’яснює, що у випадку самостійного виявлення помилки в Реєстрі (неправильно вказано індивідуальний податковий номер (ІПН) контрагента (покупця або постачальника)), яка не вплинула на правильність заповнення додатка 5 до податкової декларації з ПДВ «Розшифровки податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)» та розділів податкової декларації з ПДВ, платник податку у звітному періоді, в якому виявлено помилку, має право виправити помилку методом «сторно», як це передбачено Порядком ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, без подання уточнюючого розрахунку.
У разі якщо самостійно виявлений помилковий запис (неправильно вказано ІПН контрагента) здійснено не лише в Реєстрі, а і в додатку 5, платник податку у звітному періоді, в якому виявлено помилку (з урахуванням строків давності, визначених ст. 102 ПКУ), зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до податкової декларації, в додатку 5 до якої допущено помилку, за формою, чинною на час подання уточнюючого розрахунку.
При цьому до уточнюючого розрахунку подається додаток 5 з відміткою «уточнюючий».
У разі заповнення уточнюючого розрахунку:
до графи 4 переносяться показники податкової декларації з ПДВ, додаток 5 до якої уточнюється;
до графи 5 — всі відповідні показники декларації з урахуванням виправлених помилок (у цьому випадку вони відповідають показникам з графи 4);
в графі 6 відображається прочерк (при поданні звітності на паперових носіях) або така графа не заповнюється (при поданні звітності в електронному вигляді).
В уточнюючому додатку 5, який подається до уточнюючого розрахунку для виправлення запису неправильно вказаного ІПН контрагента:
— повторюється помилковий запис ІПН, при цьому вартісні показники вказуються зі знаком «-» (тобто сторнуються);
— вказується правильний запис по операціях з контрагентом за звітний (податковий) період, за який виправляються помилки повністю (включаючи вартісні показники);
— у підсумковому рядку «Усього за місяць» відображається прочерк (при поданні звітності на паперових носіях) або він не заповнюється (при поданні звітності в електронному вигляді).
Також зазначимо, що помилка, допущена в січні 2012 року, може бути виправлена до січня 2015 року включно.
Щодо оподаткування доходів волонтера при отриманні благодійної допомоги від громадян та юридичних осіб.
Основними умовами звільнення від оподаткування є включення до Реєстру волонтерів АТО та цільове використання отриманої благодійної допомоги на користь окремих категорій громадян:
— учасників бойових дій АТО або на користь членів сімей таких учасників, які під час участі в АТО зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва чи визнані безвісно відсутніми в установленому порядку;
— учасників масових акцій громадського протесту в Україні, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я під час участі в цих акціях у період з 21 листопада 2013 року по 28 лютого 2014 року, а також 2 травня 2014 року в місті Одесі, або на користь членів сімей таких учасників, які загинули чи померли внаслідок отриманих у цей період поранень, контузії чи іншого ушкодження здоров'я або визнані безвісно відсутніми в установленому порядку;
— фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) АТО, та/або вимушено покинули місце проживання у зв'язку з проведенням АТО в таких населених пунктах;
— фізичних осіб, які мешкали на території АР Крим та вимушено покинули місце проживання у зв'язку з тимчасовою окупацією території України, визначеної Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»
Президент підписав укази про переведення низки судів із Донецька і Луганська
Документами передбачається, що господарський суд Донецької області, Донецький апеляційний господарський суд та господарський суд Луганської області будуть розташовані в Харкові.
Апеляційний суд Луганської області переведений до Сєверодонецька, Донецький окружний адміністративний суд — до Слов’янська, Луганський окружний адміністративний суд — до Сєверодонецька, Донецький апеляційний адміністративний суд — до Краматорська.
Такі рішення Президент прийняв для забезпечення належних і безпечних умов роботи судів та своєчасного розгляду справ. Глава держави також доручив головам Харківської, Луганської та Донецької обласних державних адміністрацій вжити заходів для забезпечення вказаних судів службовими приміщеннями.
Про виправлення лікарняних листів, оформлених з порушенням в лікарнях Донецької та Луганської областей
МОЗ роз’яснило питання щодо оплати листків непрацездатності, які видані закладами охорони здоров’я Донецької та Луганської областей, що оформлені з порушенням нормативно-правових актів стосовно порядку їх заповнення.
Так, у зв’язку із проведенням АТО на території Донецької та Луганської областей можливі порушення заповнення бланків листків непрацездатності (далі – БЛН), які видані закладами охорони здоров’я зазначених областей, можуть стати перешкодою для своєчасного нарахування коштів для виплати матеріальної допомоги по тимчасовій непрацездатності застрахованим особам.
У разі звернення застрахованих осіб до закладів охорони здоров’я за місцем їх тимчасового перебування, при наявності неналежного оформлення БЛН, МОЗ просить структурні підрозділи з питань охорони здоров’я облдержадміністрацій вжити заходів щодо першочергового (у триденний термін) розгляду питань про внесення виправлень та належного оформлення БЛН без їх повернення до закладів охорони здоров’я Донецької та Луганської областей.
Затверджено нове положення про інвентаризацію
Починаючи з 2015 року, бюджетні та комерційні підприємства будуть проводити інвентаризацію за спільним нормативним актом.
Так, Мінфін затвердив нове Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, яке буде застосовуватись юридичними особами, створеними відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності (крім банків), а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності.
В свою чергу втратять чинність:
— Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом Мінфіну від 11.09.1994 р.№ 69;
— Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства від 30.10.1998 р. № 90.
Нове Положення затверджено наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879, який набирає чинності з 01.01.2015 р.
Мінфін підготував податкову накладну до електронного адміністрування ПДВ
Мінфін планує внести зміни до податкової накладної, форма якої буде застосовуватися з 1 грудня 2014 р.
Так, на веб-сайті ДФСУ розміщено проект наказу Мінфіну «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 22 вересня 2014 року № 957», яким планується привести форму податкової накладної та Порядок її заповнення у відповідність зі змінами, внесеними до ПКУ Законами від 31.07.2014 р. № 1621-VІІ та від 07.10.2014 р. № 1690-VІІ.
Так, з верхньої лівої частини податкової накладної прибрали рядки для відображення паперової чи електронної накладної, а також рядок, в якому вказувалось, що вона підлягає реєстрації в ЄРПН (1 січня 2015 року податкові накладні складатимуться виключно в електронній формі та підлягатимуть обов’язковій реєстрації в ЄРПН).
В новій податковій накладній у верхній лівій частині буде відображатися така інформація:
— «Складається оператором інвестору за багатосторонньою угодою про розподіл продукції» (буде заповнюватись у разі складання податкової накладної в межах виконання багатосторонньої угоди про розподіл продукції оператором інвестору відповідно до пп. «а» п. 337.4 ПКУ);
— «Не видається покупцю (тип причини)».
Також в новій податковій накладній графа 5 «Одиниця виміру товару/послуги» розділена на дві підграфи 5.1 та 5.2, які будуть заповнюватися відповідно до Класифікатора системи позначень одиниць вимірювання та обліку (КСПОВО), чинного на дату складання податкової накладної. В графі 5.1 буде відображатись умовне позначення відповідної назви одиниці вимірювання/обліку (українське), зазначеної у КСПОВО, а в графі 5.2 —код відповідної одиниці вимірювання/обліку, зазначений у КСПОВО.
Міністерство оборони буде здійснювати попередню оплату за військовими контрактами на термін до 90 днів
Уряд України ухвалить постанову, якою дасть можливість Міністерству оборони України здійснювати попередню оплату на термін до 90 днів за будь-якими військовими контрактами, яких потребує Міноборони. Про це на засіданні Уряду в середу, 12 листопада, повідомив Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк.
Глава Уряду доручив Міністерству фінансів забезпечити повну проплату за контрактами на мільярд гривень, які за останні кілька днів підписало відомство: «Щоб до кінця поточного року максимальний обсяг військової техніки, озброєння і речового майна поступили до Збройних Сил».
Арсеній Яценюк звернувся до Міністерства фінансів та Міністерства оборони «завершити поточний бюджетний рік і профінансувати повністю всі обсяги коштів, які необхідні для Міністерства оборони».
Поштові адреси присвоюватимуть органи місцевого самоврядування на безоплатній основи
Мінрегіон підготував законодавчі зміни, які врегулюють питання присвоєння поштової адреси об’єктам нерухомого майна. У міністерстві очікують, що в недалекому часі парламент схвалить зміни до законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації» та «Про поштовий зв’язок». Зміни визначають порядок і умови присвоєння поштової адреси об’єктам нерухомого майна. Про це повідомив заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Дмитро Ісаєнко.
Він пояснив, що на сьогодні питання присвоєння поштової адреси чітко не врегульовано законодавством. А її наявність обов’язкова для здійснення реєстрації прав власності на об’єкти нерухомого майна та розпорядження ним.
«Наше завдання - визначити на рівні закону загальні засади присвоєння поштової адреси об’єктам нерухомого майна. Законодавчі зміни встановлюють, що місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - поза межами населених пунктів присвоюють поштові адреси об’єктам нерухомого майна. Більше того, ми визначили вичерпний перелік документів, які необхідно буде подати для присвоєння поштової адреси і чіткий термін для здійснення органом місцевого самоврядування такої процедури – це сім робочих днів з дня отримання від замовника будівництва або власника такого об’єкта відповідної заяви», - сказав Дмитро Ісаєнко.
Він наголосив, що змінами передбачено присвоєння поштової адреси на безоплатній основі.
Як неприбутковій організації перерахувати благодійну допомогу на рахунок волонтера
Вовчанська ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області відповідає, що перерахування коштів у вигляді благодійної допомоги неприбутковою організацією безпосередньо її отримувачам або через волонтерів можливе, якщо така благодійна діяльність не суперечить статутній діяльності такої неприбуткової організації.
Так, Податковий кодекс вимагає, щоб статутні документи неприбуткових організацій містили вичерпний перелік їх видів діяльності, які не передбачають одержання прибутку згідно з нормами законів, що регулюють їх діяльність (п. 157.15 ПКУ).
Одним із порушень, що є підставою для виключення організацій з Реєстру неприбуткових організацій та установ, є використання звільнених від оподаткування коштів на цілі, не передбачені статутом, зокрема, для провадження господарської діяльності. Кошти та майно, використані не за цільовим призначенням, вважаються доходом і підлягають оподаткуванню за ставкою, встановленою п. 151.1 ПКУ.
При цьому, центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну податкову політику, формується і ведеться Реєстр волонтерів АТО до якого включаються благодійники - фізичні особи.
|