Нещодавно у Вовчанській ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській області відбувся сеанс телефонного зв’язку "Гаряча
лінія” із заступником начальника інспекції Іриною Романцовою. Питання, що
розглядалися: доступ до публічної інформації, розгляд звернень громадян,
отримання ключів електронно-цифрового підпису.
Кожен, хто звернувся в телефонному режимі до посадової
особи отримав кваліфіковані відповіді на поставлені.
До Вашої уваги перелік питань, що найбільше цікавили
платників податків:
Який порядок видачі довідки про сплачений нерезидентом
в Україні податок на прибуток (доходи)?
Відповідь: Порядок видачі
довідки про сплачений нерезидентом в Україні податок на прибуток (доходи) (далі
- Порядок) та форма цієї довідки затверджені наказом Міністерства фінансів
України від 03.12.2012 №1264, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24
грудня 2012 року за № 2155/22467.
Порядок визначає процедуру видачі довідки про
сплачений нерезидентом в Україні податок на прибуток (доходи) (далі - довідка)
за затвердженою формою особі (юридичній або фізичній), яка не є резидентом та
отримує доходи з джерелом їх походження з України (п.1 Порядку).
Довідка видається органом Міндоходів за
місцезнаходженням (місцем проживання) резидента або постійного представництва
нерезидента, що здійснює на користь нерезидента будь-яку виплату з доходу з
джерелом його походження з України (п.2 Порядку).
Довідка або обґрунтована відмова у її видачі видається
на бланку органу Міндоходів за підписом керівника органу Міндоходів протягом 5
робочих днів від дати одержання письмового звернення нерезидента або
уповноваженої ним особи (п.3 Порядку).
Письмове звернення нерезидента про надання довідки
надсилається до відповідного органу Міндоходів безпосередньо або через особу,
яка здійснює на користь нерезидента виплату доходів з джерелом їх походження з
України, або через уповноважену особу, яка повинна підтвердити свої
повноваження. Звернення має бути подане українською мовою або іноземною мовою
разом з офіційним перекладом українською мовою та обов’язково повинно містити
відомості про нерезидента та відомості про джерело доходу (п.4 Порядку).
В який термін розглядаються звернення народних
депутатів України та депутатів місцевих рад народних депутатів?
Відповідь: Відповідно до п. 2
ст. 16 Закону України від 17 листопада 1992 року № 2790-XII «Про статус народного
депутату України», із змінами та доповненнями, та пп.4.2.6 п.4.2 р.4 Типової
інструкції з діловодства в органах державної податкової служби України,
затвердженої наказом ДПА України від 01.07.98 № 315, із змінами та
доповненнями, звернення народних депутатів України та депутатів місцевих рад
народних депутатів розглядаються у термін до 10 днів від моменту їх
надходження. Якщо розгляд звернення з об’єктивних причин не може бути
проведений у визначений термін, депутата повідомляють про це офіційним листом з
викладенням мотивів щодо продовження терміну розгляду. Максимальний час
розгляду депутатського звернення з урахуванням продовження не може перевищувати
30 днів від моменту його одержання.
Який порядок оскарження платниками податків дій
посадових осіб органів Міндоходів?
Відповідь: Відповідно до
ст.55 Конституції України від 28 червня 1996 року №254к/96-ВР із змінами та
доповненнями кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи
бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування,
посадових і службових осіб. Закон України від 2 жовтня 1996 року №393/96-ВР
«Про звернення громадян» із змінами та доповненнями (далі – Закон №393) регулює
питання практичної реалізації громадянами України наданого їм Конституцією
України права, зокрема, оскаржувати дії посадових осіб, державних і громадських
органів.
Згідно із п.1 р. ІІ Інструкції про порядок розгляду
звернень та особистого прийому громадян в органах державної податкової служби,
затвердженої наказом ДПА від 18.06.08 № 395 (далі - Інструкція), визначено, що
скарга – звернення громадян з вимогою про поновлення їх прав і захист законних
інтересів, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями органів ДПС, інших
органів державної влади чи місцевого самоврядування, підприємств, установ,
організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.
Рішення, дії (бездіяльність) органів Міндоходів можуть
бути оскаржені, якщо:
- порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян);
- створено перешкоди у здійсненні громадянином його прав і законних інтересів
чи свобод;
- незаконно покладено на громадянина які-небудь
обов’язки або його незаконно притягнуто до відповідальності (п.8 р. ІІ
Інструкції).
Звернення адресується органу Міндоходів, його
посадовим особам у разі, коли вирішення порушених у зверненні питань належить
до їх компетенції (п.5 р. ІІ Інструкції).
У зверненні мають бути вказані прізвище, ім’я, по
батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання,
зауваження, пропозиції заяви чи скарг, прохання чи вимоги. Письмове звернення
повинно бути надруковано або написано від руки розбірливо і чітко, підписано
заявником (заявниками) із зазначенням дати (п.6 р. ІІ Інструкції).
Якщо питання, порушене в одержаному органом Міндоходів
зверненні, не входить до його компетенції, воно в строк не більше п’яти
календарних днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій
особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення. У разі, якщо
звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення
органом ДПС чи його посадовою особою, воно в той самий термін повертається
громадянину з відповідними роз’ясненнями (п. 4 р. IV Інструкції).
Забороняється направлення скарги громадян на розгляд
тим органам чи посадовим особам, дії або рішення яких оскаржуються (п.5 р. IV
Інструкції).
Також, відповідно до п.1 ч.2 ст. 17 Кодексу
адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року №2747-IVіз змінами
та доповненнями юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори фізичних
чи юридичних осіб із суб’єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень,
дій або бездіяльності.
Яким чином та в які терміни орган Міндоходів надає
податкову консультацію?
Відповідь: Відповідно до
п.52.1 ст.52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI, із
змінами та доповненнями (далі - ПКУ), за зверненням платників податків
контролюючі органи надають безоплатно консультації з питань практичного
використання окремих норм податкового законодавства протягом 30 календарних
днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим
органом.
Податкова консультація має індивідуальний характер і
може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку
консультацію (п.52.2 ст.52 ПКУ).
За вибором платника податків консультація надається в
усній, письмовій або електронній формі (п.52.3 ст.52 ПКУ).
Консультації надаються органом Міндоходів, в якому
платник податків перебуває на обліку, або митним органом за місцем митного оформлення
товарів, або вищим органом Міндоходів або вищим митним органом, якому такий
орган адміністративно підпорядкований, а також центральним органом виконавчої
влади, що реалізує державну податкову політику, або центральним органом
виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері митної справи (п.52.4
ст.52 ПКУ).
Контролюючі органи мають право надавати консультації
виключно з тих питань, що належать до їх повноважень (п.52.5 ст.52 ПКУ).
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує
державну податкову політику, чи центральний орган виконавчої влади, що реалізує
державну політику у сфері митної справи проводить періодичне узагальнення
податкових консультацій, які стосуються значної кількості платників податків
або значної суми податкових зобов’язань, та затверджує наказом узагальнюючі
податкові консультації, які підлягають оприлюдненню, у тому числі за допомогою
Інтернет-ресурсів (п.52.6 ст. 52 ПКУ).
Протягом якого часу дня можна надсилати до органів
Міндоходів податкову звітність в електронному вигляді?
Відповідь. Відповідно до п.2
розділу III Інструкції № 233 від 10.04.2008 при відправленні електронних
документів платник податків самостійно визначає кінцевий строк їх відправлення
(враховуючи час на своєчасну доставку документів до органів Міндоходів у разі
можливого пошкодження телекомунікаційного зв’язку або ненадходження першої
квитанції). Пунктом 4 розділу III цієї Інструкції визначено, що органи
Міндоходів приймають податкову звітність з 9.00 до 18.00 щоденно, крім
вихідних, святкових і неробочих днів. У разі надходження податкового документа
в електронному вигляді до органів Міндоходів до 16.00 платнику податків
протягом двох годин з моменту прийняття (неприйняття) надсилається друга
квитанція, в іншому разі – протягом перших двох годин наступного робочого дня.
При цьому в останній день граничного строку подання податкової звітності в
електронній формі органи Міндоходів приймають податкову звітність до останньої
години, тобто до 24.00 дня, в якому спливає такий граничний строк.
Яким чином буде передаватися електронна стрічка до
податкової?
Відповідь:Щоб передати
електронну стрічку, необхідно або замінити старий касовий апарат більш
сучасним, або використовувати наявний касовий апарат, обладнавши його
спеціальним модемом. Копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків
формуватимуться на контрольній стрічці в пам’яті касового апарату або пам’яті
модему, який до нього приєднаний. Один раз на добу цей звіт автоматично
передаватиметься до серверу обробки інформації Міністерства доходів і зборів.
Модем (окремий або у складі РРО пристрій), призначений для передачі копії
сформованих РРО розрахункових документів і фіскальних звітних чеків в
електронній формі по дротових або бездротових каналах зв’язку, до складу якого
входить пам'ять для тимчасового зберігання цих копій.
Який порядок, термін отримання та збереження платником
першої та другої квитанцій при подачі звітності в електронному вигляді?
Відповідь: Відповідно до
розділу ІІІ Інструкції з підготовки і подання податкових документів в
електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку, затвердженої наказом
ДПА України від 10.04.08 №233, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України
16.04.08 за №320/15011 платнику податків надсилаються квитанції:
перша квитанція є підтвердженням платнику податків
передачі його податкових документів в електронному вигляді до органу Міндоходів
засобами телекомунікаційного зв’язку. Ця квитанція надсилається органами ДПС на
електронну адресу платника податків, з якої було надіслано податкову звітність.
Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в органі
Міндоходів. Якщо на електронну адресу платника податків не надійшла перша
квитанція, то податковий документ вважається неодержаним;
підтвердженням платнику податків прийняття його
податкових документів до бази даних Міндоходів є друга квитанція в електронному
вигляді у текстовому форматі, в якій визначаються реквізити прийнятого
податкового документа в електронній формі, відповідність податкового документа
в електронній формі затвердженому формату (стандарту) електронного документа,
результати перевірки ЕЦП, інформація про платника податків, дата та час
приймання, реєстраційний номер, податковий період, за який подається податкова
звітність, та дані про відправника квитанції. На цю квитанцію накладається ЕЦП
органу Міндоходів, здійснюється її шифрування та надсилання платнику податків
засобами телекомунікаційнго зв’язку. Другий примірник другої квитанції в
електронному вигляді зберігається в податковому органі.
У разі надходження податкового документа в
електронному вигляді до органів Міндоходів до 16 години платнику податків
протягом двох годин з моменту прийняття (неприйняття) надсилається друга
квитанція, в іншому випадку – протягом перших двох годин наступного робочого
дня.
Архів надісланих до органу Міндоходів файлів
податкових документів із накладеними на них ЕЦП Платника податків та отриманих
електронних квитанцій зберігається протягом строку, передбаченого
законодавством для зберігання податкової звітності на паперових носіях, тобто
1095 днів з дня подання податкової звітності.
|